Xpeng P7+ er ”verdens første AI-bil”
Ved Apsara Conference 2024 i Kina, der handler om cloud computing, AI og fremtidige teknologier, ankom Xpengs direktør og grundlægger He Xiaopeng op i en endnu ikke lanceret elbil: Xpeng P7+.
Se også: Specifikationer og rygter om Xpeng P7+
Skifter LiDAR ud med kameraer og AI
På bilens folie skriver Xpeng, at P7+ er ”verdens første AI-køretøj”.
P7+ forventes at bruge et kamerabaseret system til sine førerassistentsystemer ligesom Tesla med Tesla Vision. Dermed bevæger Xpeng sig væk fra LiDAR-teknologi.
Vi kender ikke de nærmere detaljer om, hvordan Xpeng P7+ ellers adskiller sig, og hvad der gør den til ”verdens første AI-køretøj”.
Se også: Se Xpengs udvalg af elbiler i Danmark
Helt nyt design
Designmæssigt er P7+ væsentligt anderledes end den almindelige Xpeng P7. P7+ måler 5.056 mm i længden, 1.937 mm i bredden og 1.512 mm i højden, hvilket gør den 168 mm længere, 41 mm bredere og 62 mm højere end P7. Akselafstanden på 3.000 mm er 2 mm længere.
Xpeng P7+ vil dertil anvende Xpengs SEPA 2.0-platform ligesom Xpeng G6.
Xpeng P7+ kommer med to forskellige drivlinjer: 180 kW (241 hk) eller 230 kW (308 hk). Begge vil formentlig være med baghjulstræk. Xpeng anvender LFP-batterier fra Eve Power, men de nærmere detaljer er endnu ukendte.
Se også: Sammenlign elektriske sedaner med hinanden
Xpeng P7+: Pris og lancering
Det forlyder, at Xpeng P7+ bliver officielt lanceret i Kina i løbet af 4. kvartal i år. Produktionen forventes at ske på Xpengs fabrik i Guangzhou.
Xpeng P70+ ventes at få en pris, der bliver højere end den nuværende P7, som koster fra 399.900 kroner.
Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2025
Kontroversielt skifte
Når Xpeng P7+ kommer til salg, skal den konkurrere med elektriske sedaner i mellemklassen som Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, Polestar 2, Volkswagen ID.7 og BMW i4.
Tesla har fået meget kritik for i 2022 at droppe ultrasoniske sensorer i sine elbiler til fordel for kameraer og AI. Det er derfor en lettere kontroversiel beslutning, at Xpeng skifter LiDAR ud med kamerasystemer og AI.
LiDAR er overlegen, når det gælder registrering af dybde og afstand for objekter rundt om bilen.
Kameraer giver til gengæld bilproducenterne langt bedre mulighed for at bruge AI til genkendelse af mennesker, afstande og omgivelser mere præcist, hvorved der kan opnås nogenlunde samme funktionalitet – blot billigere.
Vi anbefaler:
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Se test og anmeldelser af elbilers førerassistentsystemer
Hvilke elbiler er Bedst i Test?