Zeekrs elbiler får endnu hurtigere opladning

Den kinesiske bilproducent Zeekr opdaterer i år fire elbiler med endnu hurtigere opladning end i dag, hurtigere NVIDIA-chips og små designjusteringer.

Zeekrs elbiler får endnu hurtigere opladning

I et forsøg på at undgå utilfredshed over pludselige opdateringer af sine elbiler varsler den kinesiske elbilproducent Zeekr nu i god tid, at fire elbiler i Kina får større opdateringer – de første allerede i september.

Opdateringerne gælder den lille SUV Zeekr X, den shooting brake-lignende stationcar Zeekr 001, SUV’en Zeekr 7X og sedanen Zeekr 007. De tre første modeller er allerede til salg i Danmark.

Både Zeekr 001 og Zeekr 7X bliver opdateret med et 900 volt batterisystem – 001 i alle varianter og 7X i enkelte varianter. Dertil bliver begge elbiler udstyret med NVIDIAs kraftfulde high-end-chip til biler, Thor-U.

Både Zeekr X og Zeekr 007 kommer i en ny variant med Zeekrs såkaldte Golden Battery. Det er et 800 volt LFP-batteri, der kan lade fra 10 til 80 procent på kun 10,5 minut.

Se også: Se alle elbiler fra Zeekr

Elbilerne er hurtigere end lynladerne

Sammen med BYD, CATL, Xpeng er Zeekr en iblandt mange kinesiske virksomheder/elbilproducenter, der hele tiden hæver barren for, hvor hurtigt elbiler kan oplade. I dag er Zeekr 7X allerede en af de elbiler i Danmark, der kan lade allerhurtigst – kun overgået af de nye Xpeng G6 og G9.

Ved at øge spændingen fra 400 til 800 volt i visse varianter af Zeekr X, fra 400 til 900 volt i i 7X og fra 400 til 900 volt i 001 får Zeekrs elbiler endnu hurtigere opladning end i dag og et mere energieffektivt batterisystem.

Vi forventer, at Zeekr dermed kommer til at matche eller endda overgå Xpengs ladetid fra 10 til 80 procent på 12 minutter – og måske også den maksimale ladeeffekt på 525 kW i Xpeng G9.

Udviklingen af elbilers ladeeffekt og ladehastighed går så stærkt, at det nu er lynladerne, som er flaskehalsen og ikke længere elbilerne. Der er efterhånden kommet en del 400 kW lynladere rundt omkring, men der er endnu ikke mange 500 kW lynladere og – så vidt vides – kun én 600 kW lynlader i Danmark.

Når kinesiske elbiler bliver opdateret, plejer der at gå noget tid, før vi får samme opdateringer at se på det danske marked. Vi forventer før eller siden at se opdateringerne til Zeekr 7X, X og 001 i Danmark – og hvem ved: Måske bliver Zeekrs portefølje i Danmark i samme ombæring udvidet med sedanen 001.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Perspektivering

Der er stor forskel på, hvor hurtigt elbiler DC-oplader fra 10 til 80 procent. De hurtigste elbiler lader på kun 12 minutter, mens de langsomste er noget, der minder om tre kvarter, om det samme.

Se alle elbiler der oplader hurtigst.

Vi anbefaler:
Priser, specifikationer og billeder af Zeekr 001
Priser, specifikationer og billeder af Zeekr 7X
Priser, specifikationer og billeder af Zeekr X
Disse elbiler er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027