Test og anmeldelse af Renault Megane E-Tech Electric
Indholdsfortegnelse
- Introduktion
- Specifikationer
- Design og kvalitet
- Rækkevidde og opladning
- Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
- Selvkørende egenskaber
- Køreoplevelse og ydelse
- Komfort
- Udstyrsniveau
- Bæredygtighed
- Sikkerhed
- Garanti og service
- Bedømmelse
- Konklusion
- Pris og leasing
Renault Megane E-Tech Electric er en overraskende rummelig elektrisk hatchback, der byder på et nydeligt design, masser af komfort, fine køreegenskaber, fremragende infotainment fra Google samt en tilfredsstillende ydeevne og rækkevidde. Megane E-Tech Electric er en elbil, der bør opleves og prøves.
Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler
Introduktion af Renault Megane E-Tech Electric
Megane E-Tech Electric er et stort sats for Renault. Den er anderledes end størstedelen af elbilerne på markedet, den er deres første med Android Automotive, og den er den første bygget på en ren elektrisk platform. Heldigvis er det lykkedes rigtig godt for Renault.
Størrelsen på Renault Megane E-Tech Electric kan snyde. Den ser på billeder større ud, end den i virkeligheden er. På trods af at være en rimelig kompakt elbil er den en overraskende rummelig hatchback med fem siddepladser og et bagagerum på 440 liter. Megane Electric kan i vores øjne være både en bybil og mindre familiebil.
Tre varianter af Megane E-Tech Electric
Denne elbil fra Renault kommer i tre varianter, hvortil man kan vælge mellem forskellige udstyrspakker. Basismodellen byder ind med 40 kWh batteri og 130 hestekræfter, hvilket bliver til en teoretisk rækkevidde på 296 kilometer og 0-100 km/t på 10 sekunder. Prisen starter ved 292.990 kroner.
Derudover er der to varianter med et større 60 kWh batteri med henholdsvis 130 og 220 hestekræfter. De kører henholdsvis 442 og 458 kilometer på en opladning og accelererer fra 0-100 km/t på 7,4 og 10 sekunder.
En ting, der er værd at vide, er, at varianten med det lille batteri kun har 85 kW DC-opladning, hvor de to andre har 130 kW. Grundet batteriets mindre kapacitet lader de to batterivarianter dog nogenlunde lige hurtigt. En opladning fra 10-80 procent tager cirka en halv time under optimale forhold.
Prisen på den billigste variant med det store batteri starter ved 337.990 kroner. Modellen af Renault Megane E-Tech Electric, som vi har haft til test, er 60 kWh med 220 hestekræfter udstyret med Iconic-udstyrspakken.
Se også: Øvrige specifikationer på Renault Megane E-Tech Electric
Kan Megane E-Tech Electric anbefales, og er den det rette valg for dig og familien? Efter at have kørt og brugt den i en uge er her vores test, anmeldelse og samlede bedømmelse af den.
Specifikationer
Renault Megane E-Tech Electric | 40 kWh | 60 kWh (130 hk) | 60 kWh (220 hk) |
Ydeevne | 96 kW / 130 hk (FWD) 0-100 km/t på 10 sek. Tophastighed på 150 km/t |
96 kW / 130 hk (FWD) 0-100 km/t på 10 sek. Tophastighed på 150 km/t |
160 kW / 220 hk (FWD) 0-100 km/t på 7,4 sek. Tophastighed på 160 km/t |
Batteri og rækkevidde (WLTP) | 40 kWh 296 km |
60 kW 458 km |
60 kW 442 km |
Opladning | 22 kW AC og 85 kW DC (10-80 % på 29 min.) | 22 kW AC og 130 kW DC (10-80 % på 29 min.) | |
Siddepladser | 5 siddepladser og 3 med isofix-beslag | ||
Bagagerum | Bagi 440 liter, op til 1.332 liter | ||
Platform | CMF-EV | ||
Infotainmentsystem | Android Automotive | ||
Euro NCAP-bedømmelse | 5/5 stjerner | ||
Andet | 2 års fabriksgaranti, 8 år/160.000 km garanti på minimum 70 procent batterikapacitet | ||
Pris | Fra 292.990 kr. | Fra 337.990 kr. | Fra 329.990 kr. |
Design og kvalitet
Renault Megane E-Tech Electric er uden tvivl en af de flotteste elbiler på markedet lige nu, og så skiller den sig samtidig ud fra mængden. Den er også flot designet indeni, og materialerne fejler bestemt intet.
Det er svært helt præcist at placere Megane E-Tech Electric i en kategori. Den er en hatchback, men med en del crossover. Man sidder dejligt højt og har godt udsyn, men dog ikke helt på SUV-niveau. På billeder er det også svært at se, hvor stor/lille den egentlig er. I virkeligheden er den mindre end de fleste elbiler på markedet, men den er alligevel overraskende rummelig – lige bortset fra bagagerummet, men mere om det senere.
Megane E-Tech Electric har et moderne og aggressivt udseende med nogle rigtig fine detaljer. Nogle kan måske synes, at det bliver lidt for meget med sort, sølv, guld og andre farver oven i selve bilens farve, mens andre er vilde med det. Den kan dog også fås i mere traditionelle farver.
Kabinen i Megane E-Tech Electric
Indeni overrasker den fuldelektriske Megane positivt. Materialerne er bløde og føles lækre. Der er brugt en kombination af plastik, metal og stof, der får den til at se moderne ud og giver et indtryk af kvalitet.
Knapperne i cockpittet er af god kvalitet, og der er ikke noget der “driller”. Det er samtidig en skøn kombination af minimalistisk design, hvor de mest nødvendige funktioner har fysiske genvejsknapper. Andre funktioner styres via bilens gode infotainmentsystem.
Dermed ikke sagt, at alt er perfekt i kabinen i Megane E-Tech Electric. Der er småting, der kan drille. For eksempel den trådløse oplader, hvor det er svært at få mobiltelefonen ind og ud. Eller at det kan være svært at finde den perfekte kørestilling uden at gå på kompromis med udsynet til førerskærmen.
Lydsystemet i Renault Megane E-Tech Electric spiller udmærket. Der er en fornuftig bund uden at være mudret, og de høje toner har fine detaljer. Ved lav lydstyrke er der dog en tydelig mangel på bas, som først kommer, når man skruer mere op. Standard lydsystemet er altså over middel, men man kan opgradere til et Harmon/Kardon-anlæg, som vi desværre ikke har kunnet teste.
Rækkevidde og opladning
Renault Megane E-Tech Electric har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på op til 458 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på cirka 435 kilometer, mens den vil være på cirka 366 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Megane Electric af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage , vejbanen, hastighed og kørestil.
Den variant af Renault Megane E-Tech Electric, som vi har testet, har en WLTP-rækkevidde på 442 kilometer. Den billigste variant har en kortere rækkevidde på 296 kilometer.
Virkelighedens rækkevidde
Som med alle andre elbiler, vi tester, kører vi i dem som var de vores egne biler – rundt omkring i de danske byer, landeveje, motorveje ved både 110 og 130 km/t og en god blanding af alle forhold. Det meste af tiden er brugt i køretilstanden Comfort.
Bykørsel
Ved bykørsel med hastigheder på alt mellem 30 og 60 km/t, men primært 50 km/t, med mange opbremsninger og lidt køkørsel kan man forvente at få omkring 400 kilometer kørsel ud af batteriet i den variant, vi kørte i. Det svarer til et energiforbrug på 15 kWh per 100 km.
Landevej
På landevej, hvor man kører ligeud med 70-80 km/t uden mange opbremsninger, kan man forvente en endnu bedre rækkevidde. Vores forskellige køreture gav en gennemsnitlig rækkevidde, hvis vi fortsatte samme køremønster på et fuldt batteri, der svarer til 467 kilometer eller en effektivitet på 13,1 KWh per 100 kilometer.
Motorvej
Og hvad så med på motorvej? Vores forskellige kørsler med 110 km/t viser en gennemsnitlig rækkevidde, der på et fuldt batteri svarer til 374 kilometer eller en effektivitet på 16,3 kWh/100 km. Da vi skruede farten op til 130 km/t, dalede rækkevidden markant til i gennemsnit 282 kilometer eller en effektivitet på 21,9 kWh/100 km. Skruer du farten op, går det altså voldsomt ud over rækkevidden i Megane E-Tech.
Blandet kørsel
Til sidst havde vi også en række længere køreture med blandede kørselsmønstre, hvor der indgik både bykørsel, landevej og motorvej. De gav i gennemsnit en samlet rækkevidde på 346 kilometer og en effektivitet på 17,6 kWh/100 km.
I den uge, vi dagligt kørte i Renault Megane E-Tech, har rækkevidden generelt været i underkanten af den opgivne WLTP-rækkevidde, men set i forhold til batteriets størrelse er den reelle rækkevidde på ingen måde katastrofal. Megane E-Tech vil givetvis have strøm nok til langt de fleste af dine køreture, men på de flere hundrede kilometer lange køreture kræver det formentlig lidt oftere besøg forbi en lader end ved flere af konkurrenterne på grund af det mindre batteri – særligt hvis du vælger varianten med det – i forhold til konkurrenterne – lille batteri på 40 kWh.
Opladning
Når det kommer til opladning, finder man noget, som er et sjældent syn i de fleste andre elbiler: nemlig understøttelse af 22 kW AC-opladning. Med 22 kW AC-opladning er det muligt at oplade bilen noget hurtigere hjemme eller på arbejdspladsen, hvis det understøttes, samt ved mange offentlige AC-ladestandere. Du får med andre ord 50 kilometer rækkevidde i batteriet på 20 minutter i den variant, vi har kørt i.
Når man endelig er udenbys, vil det dog formentlig være DC-opladere, som mange vil kigge efter. DC-opladning i Megane E-Tech sker med en effekt på op til 130 kW. Dermed klares en opladning fra 10 til 80 procent på 29 minutter. Det er et acceptabelt tempo, men vi snakker sensommeren 2022 – nu må 150 kW altså godt begynde at være normen i nye elbiler! Skal du lade de resterende 20 procent, går det langsomt – som i virkelig langsomt: yderligere 30 minutter skal du påregne.
Det lykkedes os dog ikke at matche den opgivne ladetid. Vi ankom til en 300 kW Clever-oplader med 14 procent strøm tilbage. Bilen estimerede, at en opladning til 80 procent ville tage 31 minutter. Vi kom i stedet op på 49 procent strøm efter 14 minutter. Det er overhovedet ikke dårligt – bare ikke helt så godt som proklameret.
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
Renault er en af flere og flere bilproducenter, der har valgt at outsource infotainmentsystemet til en af de få, der er eksperter i det: Google. Megane E-Tech Electric er nemlig den første bil fra det franske bilmærke, der benytter Android Automotive. Fungerer det godt? Jep.
Men lad os starte med det indtryk, man får, når man sætter sig bag rattet i denne elbil. Ved førersædet bliver man ikke overvældet af knapper og funktioner som i nogle andre elbiler. Det er relativt ligetil og overskueligt med en god kombination af fysiske trykknapper på instrumentbræt og rat. Andre funktioner finder man i bilens software, hvor det meste er ret hurtigt at finde frem til.
Infotainmentsystemet styrer man på en 12 tommer skærm (9 tommer i udstyrsvarianten Equilibre), der har en fornuftig opløsning og lysstyrke. Dog oplevede vi, at skærmens lyssensor konstant slog mørk skærmtilstand til og fra ved solnedgang og justerede skærmenes lysstyrke ved mindre lysændringer. Her mangler den automatiske lysregistrering lidt fintuning. Skærmen sidder placeret, så den er let at nå, men desværre bliver skærmen utrolig hurtigt fyldt med fedtede fingre og frygtelig at kigge på.
Android Automotive er rigtig godt
Selve softwaren er Googles, hvor Renault har givet det sit eget visuelle udtryk. Ydeevnen er god, brugerfladen er flydende og hurtig, og det er simpelt, men alligevel med alle de nødvendige funktioner. Her får man Google Maps og adgang til Googles appbutik. Indbygget er også Googles digitale assistent, der uden tvivl er den bedste på markedet i dag. Desværre kan den (endnu) ikke forstå eller tale dansk i denne bil. I infotainmentsystemet er der også adgang til indstillinger for ambient belysning, 360 graders kamera, sædeindstillinger, luftkvalitet, køretilstand, assistenter, opladning og andre indstillinger for bilen.
Førerskærmen er på 12,3 tommer og af en god kvalitet. Den er let at overskue og giver de mest nødvendige funktioner. Man kan samtidig skifte mellem forskellige layout, herimellem Google Maps, som alle fungerer rigtigt godt. Det er dog usmart at lave en førerskærm så stor, at rattet let kan blokere for noget af indholdet på skærmen.
CarPlay, Android Auto og opkoblede tjenester
Udover Android Automotive kan man også benytte både Apple CarPlay og Android Auto trådløst eller med kabel i Megane E-Tech Electric.
Til Renault Megane Electric er en app til opkoblede tjenester, hvor man kan se opladningsstatus, finde bilens placering, aktivere lyd og horn, finde ladestandere og meget mere. Der medfølger 4 års abonnement til opkoblede tjenester. Renault kan endnu ikke oplyse, hvad prisen er efter de 4 år.
Selvkørende egenskaber
Renualt Megane Electric kan udstyres med et bredt udvalg af assistentsystemer, alt efter hvilken udstyrsmodel der vælges – helt op til 26 køreassistancesystemer, der skal hjælpe med kørsel, parkering og sikkerhed. Den byder på en semi-autonom førerassistent på niveau 2, der skal gøre den lange køretur, kørsel i kø og andre situationer i trafikken mere komfortabel og sikker.
En kombination af bilens kameraer, geolokaliseringsdata og kortinformation giver vigtige og virkelige oplysninger om vejens tilstand, hastighedsgrænse, kommende rundkørsler samt langsom trafik, køer og farlige sving forude. Active Driver Assist er bilens førerassistent med adaptiv fart og vejbaneassistent samt stop & go, der holder sikker afstand fra det forankørende køretøj, sænker farten, når den er for tæt på, og accelererer, når det igen er sikkert.
I virkeligheden fungerer førerassistenten i Megane E-Tech Electric fint. Bilen kan selv styre, men det kræver, at føreren altid er opmærksom og holder hænder på rattet og øjnene på vejen. Den holder vejbanen rigtig fint uden input fra føreren af bilen, bremser og accelererer, som man forventer. Det er samtidig muligt at indstille afstanden, den skal holde til forankørende biler. Man kan som regel regne med Megane E-Tech Electrics evne til at aflæse hastighedsskilte og regulere bilens hastighed før og ikke efter skiltene, men enkelte gange har vi oplevet, at den har taget fejl.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Køreoplevelse og ydelse
Renault Megane E-Tech Electric er en meget velkørende elbil. Det sporty designudtryk fornemmes også, når man kører bilen, men uden at det går ud over komforten. Den er dog langt fra den hurtigste elbil på markedet.
Ydeevne
0-100 km/t i Megane E-Tech Electric kan tage op til 10 sekunder og ned til 7,4 sekunder. Det er tilstrækkeligt, men ikke svært at finde langt hurtigere elbiler. Tophastigheden er på 150 og 160 km/t, hvilket burde være tilfredstillende for det fleste. Men det er lidt morsomt, at bilen har en “Sport”-funktion, når en Tesla i dens afslappede accelerationstilstand “Chill” overhaler den uden problemer.
Vi havde ærligt talt også svært ved at fornemme, hvad Sport-funktionen egentlig bidrog med. Den testede Megane Electric med 220 hestekræfter havde udmærket med overskud til en hurtig overhaling på motorvejen, men vi tvivler på, at den mindre model vil være nok for mange.
Megane E-Tech Electric kører godt
Så det er ikke vild ydeevne, der skal friste folk til at kigge nærmere på Megane E-Tech Electric. Derimod kører den virkelig godt. Styringen er god og præcis uden at være for afslappet eller aktiv. Speeder og bremser føles, som de skal, og så er Megane E-Tech Electric udstyret med en ret hård affjedring.
Denne affjedring, kombineret med den lette vægt (for en elbil) og den gode styring, betyder, at Megane E-Tech Electric ligger meget stabilt i sving. For en elbil er den overraskende agil og faktisk et ret sjovt bekendtskab på snoede veje.
Vi er kort sagt vilde med at sidde bag rattet i Megane Electric, men lidt ekstra power og mulighed for at aktivere one-pedal drive havde ikke gjort noget.
Komfort
Som vi allerede har beskrevet i afsnittet om design og byggekvalitet, er kabinen i Megane E-Tech Electric flot designet, og materialerne er af god kvalitet. Det er samtidig også meget behageligt at sidde i den – dog mere på forsædet end bagsædet.
Inde i Megane E-Tech Electric er der meget støjsvagt, og man sidder forholdsvis højt placeret, hvilket giver et godt udsyn. Sidespejlene er også gode, og dens kameraer – samt rimelig kompakte størrelse – gør den let at parkere på trange parkeringspladser i byen. Bakkameraets framerate er dog lige i den lave ende – det kan føles lidt ubehageligt at bakke med lidt fart på. Vi er heller ikke imponerede over udsynet bagtil gennem bakspejlet, og der er også ret en ret stor blind vinkel bagtil.
Renault Megane E-Tech Electric kan selv skifte mellem nær- og fjernlys, og det fungerer da generelt også fint. Det var dog ikke altid, at den skiftede fra fjern- til nærlys, når man passerer tværgående trafik på landevejen.
God komfort og plads på forsæderne
Foran i Megane E-Tech Electric er der god plads og virkelig behageligt. Sæderne er gode og har mange indstillingsmuligheder. Knapper og infotainmentskærm sidder, hvor det skal, og der er ingen berøringsknapper, der ofte kan drille. Bagpå rattet sidder to pedaler til styring af regenerativ bremsning, hvilket man hurtigt sætter pris på. Gearskifteren sidder gemt bag rattet.
Ved forsæderne er der adgang til gode kopholdere, små og store opbevaringspladser, to styk USB-C-porte samt trådløs opladning til mobiltelefon. Denne holder kan dog være unødvendigt besværlig at få telefonen ud af.
Renault Megane E-Tech Electric vi testede kom med massage indbygget i forsæderne, hvilket vi ikke fandt specielt behageligt. Her er desværre ikke mulighed for ventilerede sæder.
Fornuftig plads på bagsæder, men dårlig siddestilling
På bagsædet er der overraskende god plads taget i betragtning, hvor kompakt bilen er. Den er ikke på niveau med andre familievenlige elbiler, men her er dog plads til tre. Megane E-Tech Electric er nemlig en ret bred bil, og det lykkedes os at få plads til en voksen, stort barn og mindre barn i autostol.
Ved bagsæderne er der også fine opbevaringsmuligheder samt to USB-C-porte (ikke i basisvariant) og to isofix-beslag.
Den dårlige nyhed er dog, at siddestillingen ikke er optimal på bagsædet. Der er begrænset benplads, gulvet er højt, og sæderne er lave. Det betyder, at siddestillingen er langt fra optimal. Det kan blive ukomfortabelt på længere ture for voksne, men i det daglige er det ikke et stort problem.
Ikke meget plads bagi
Bagagerummet i Megane E-Tech Electric er dog, hvor den halter mest. Godt nok er der udmærkede 440 liter (1.332 liter med bagsæderne lagt ned), men rummet er langt fra optimalt. Det er dybt og smalt og på ingen måde stort nok for den lidt større familie. Der er desværre heller ikke et frunk.
Udstyrsniveau
Renault Megane E-Tech Electric kommer i fire udstyrsvarianter: Equilibre, Techno, Iconic og Evolution ER. Den billigste er Equilibre, som er ganske fornuftigt udstyret. Heri finder man ting som 18 tommer alufælge, parkeringssensor og bakkamera, 4 års opkoblede tjenester, 9 tommer infotainment, Android Auto og Apple CarPlay, Arkamys Classic-lydanlæg, syv airbags, to-zoners klimaanlæg, LED-lygter, fartpilot og mere.
Ekstraudstyr
Techno er et skridt op, hvor man udover samme udstyr som i Equilibre får adaptiv fartpilot, 12 tommer infotainmentskærm, trådløs opladning til mobiltelefon, to USB-C-porte ved bagsæder, adaptivt lyssystem foran, luftfilter i kabinen, 20 tommer fælge og mere.
Den dyreste variant er Iconic, hvor der er skruet helt op for luksusfølelsen. Iconic byder på specielle 20 tommer fælge, ægte træ på dørsider og instrumentbord, lædersæder og Harman Kardon-lydsystem for blot at plukke de mest iøjnefaldende elementer ud.
Til sidst er der introduktionsvarianten Evolution ER, der er den eneste variant med 60 kWh batteri og 130 hestekræfter. Denne kommer med 18 tommer fælge og har ellers udstyr, der minder meget om Techno.
Er basisvarianten tilfredsstillende?
Kan man nøjes med basismodellen af Renault Megane Electric? Når det kommer til udvalget af udstyr i Equilibre, er svaret ja. Mange vil dog nok savne adaptiv fartpilot, den store infotainmentskærm, flere tilslutningsmuligheder, trådløs opladning og en praktisk funktion som blindvinkelsensor. Derfor anbefaler vi, at man opgraderer til Techno eller derudover.
Bæredygtighed
Elbilen Megane Electric er for Renault et meget vigtigt produkt. Ikke kun fordi den er den første på CMF-EV-platformen og den første med Android Automotive, men også fordi den skal vise, at Renault går op i bæredygtighed. Renault beskriver selv Megane E-Tech Electric med disse ord:
“Den helt nye Megane E-Tech Electric er lige så innovativ som miljøvenlig og afspejler Renaults forpligtelse til at være en aktiv del af den økologiske omstilling og hjælper Renault Group med at nå sit mål for 2040 om at være CO2-neutral i Europa.”
Renault Megane Electric samles på fabrikken i Douai i det nordlige Frankrig, hvor der ifølge producenten prioriteres lokale forsyningskæder og genbrugsmaterialer. 70 procent af bilens samlede masse er indkøbt i Europa.
Bilen er producent således, at man kan genbruge overskuddet af aluminium i stedet for at det smides ud. 28 kilo af bilens plastikmaterialer er fra genbrug, og materialer og metaller, der bruges til at fremstille batterierne, vil blive genbrugt og brugt til at fremstille nye batterier.
Renault Megane E-Tech Electric er, ifølge EUs direktiv om genbrugelighed, genvindelighed og nyttiggørelsesmuligheder, 90 procent mere genanvendelig end den gennemsnitlige bil.
Sikkerhed
Ifølge Euro NCAP er Renault Megane E-Tech Electric en meget sikker bil for både fører og passagerer. Faktisk lander den på en 7. plads over de sikreste familiebiler. Det betyder selvfølgelig, at Megane E-Tech Electric får 5 ud af 5 stjerner hos Euro NCAP.
I crash- sikkerhedstesten scorer Megane E-Tech Electric 85 procent for bilens fører og voksne, 88 procent for børn i autostol, 65 procent for fodgængere og 79 procent for dens sikkerhedsfunktioner.
Der er indbygget mange sikkerhedsfunktioner i bilen som for eksempel et nødbremsesystem, nødbremse i bakgear, vejbaneassistent, blindvinkeladvarsel og meget mere.
Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest
Garanti og service
Renault Megane E-Tech Electric kommer med en fabriksgaranti på 2 år uden kilometerbegrænsning. Den dækker defekte dele, der måtte gå i stykker grundet fabrikationsfejl. Dertil kommer en 2 års garanti på den elektriske drivlinje.
Der er en garanti på batteriet i Megane Electric på 8 år eller 160.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Det betyder, at Renault garanterer mindst 70 procent af batteriets oprindelige kapacitet efter 8 år eller 160.000 kilometer.
Renault giver desuden en 3 års lakgaranti og 12 års rustgaranti med ubegrænset antal kilometer.
Renault Megane E-Tech ElectricSamlet bedømmelse: 80 ud af 100 (virkelig god) Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her. |
|
Design og kvalitet | 8/10 |
Rækkevidde og opladning | 6/10 |
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed | 9/10 |
Selvkørende egenskaber | 5/10 |
Køreoplevelse og ydelse | 8/10 |
Komfort | 7/10 |
Udstyrsniveau | 5/10 |
Bæredygtighed | 7/10 |
Sikkerhed | 10/10 |
Garanti og service | 5/10 |
Samlet bedømmelse | 80/100* |
*Der er givet 10 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Renault Megane E-Tech Electric giver exceptionelt meget kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.
Konklusion på test af Renault Megane E-Tech Electric
Vi har nydt at køre i Renault Megane E-Tech Electric i den uge, vi har haft den til test. På flere af vores kvalitetsparametre gør den det rigtig godt, mens den på andre er mere gennemsnitlig. Samlet set er Renault Megane E-Tech Electric en elbil, der er et rigtig godt køb til pengene.
Megane Electric har et nydeligt og sportsligt design, en meget indbydende kabine med kvalitetsmaterialer i et moderne look og er tilfredsstillende rummelig. Der er rigtig god plads og meget behageligt foran, mens der på bagsæderne er lidt mindre, men alligevel tilstrækkeligt, plads og en ikke optimal siddestilling for voksne. Til gengæld er den en bred bil, og det kan derfor godt lade sig gøre at sidde tre personer på bagsæderne. Bagagerummet er dog ikke imponerende.
Renault har taget den helt rigtige beslutning ved at bruge Googles infotainmentsystem. Android Automotive i Megane Electric er hurtigt, flydende og meget brugervenligt. Dertil er det flot præsenteret på den fine store skærm i midterkonsollen. Enkelte ting kunne være bedre i softwaren, men det er noget, som vi forventer forbedres gennem softwareopdateringer.
Rækkevidden på basismodellen på 296 kilometer er ikke imponerende, men kan stadig være det rigtige valg. Kører du kun kortere ture til dagligt, er der generelt ikke brug for længere rækkevidde. Skal denne udgave på langtur, tager en opladning fra 10-80 procent ned til 29 minutter. Har du i det daglige behov for længere rækkevidde, kan den med det større batteri komme op på 458 kilometer. Både opladning og rækkevidde i Megane Electric er god for en lille familiebil/bybil.
Udstyret i basisvarianten af en anelse for skrabet. Der inkluderes en række gode ting, men der mangler andre ting som adaptiv fartpilot, den store infotainmentskærm, opladningsmuligheder på bagsæder og trådløs opladning foran. Derfor anbefaler vi, at man går efter Techno-udstyrsmodellen. Heldigvis er udstyrspakkerne fornuftigt prissat.
Renault Megane E-Tech Electric er en meget sikker elbil, der får topkarakter i sikkerheds- og crashtest.
Renault Megane E-Tech Electric lander i vores test på 80 ud af 100.
Se også: Nyheder og test af elbiler
Pris på og leasing af Renault Megane E-Tech ElectricRenault Megane E-Tech Electric kan købes i tre varianter:
Der kan tilkøbes forskellige udstyrspakker. Renault Megane E-Tech Electric kan også leasesRenault Megane E-Tech Electric kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de tre varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 36 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.
Alle priser er indhentet 25. august 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser. |