Private nethandler går ofte galt – 8 gode råd

Sådan cirka hver femte dansker har oplevet en nethandel mellem privatpersoner er gået galt, og omkring en tredjedel af politianmeldelserne om it-relateret kriminalitet vedrører privathandel.

Private nethandler går ofte galt – 8 gode råd

Danskerne køber tø,j, sko, elektronik og ting til boligen, når der handles privat på nettet. Privat handel på nettet er ekstremt populært, men det går også ofte galt, skriver forbrug.dk. I de fleste tilfælde går handlen heldigvis godt og omkring hver tredje dansker føler sig tryg i handel på nettet med privatpersoner, men for omkring hver femte dansker går det galt.

Der kan være fordele ved at handle med private, men går det galt, så står forbrugerne ikke lige så stærkt, som hvis de havde handlet med en netbutik.

Når man handler med andre privatpersoner er der som udgangspunkt to års reklamationsret, medmindre andet er aftalt ved købet. Men de kan ikke gå til et klagenævn med sagen, og skal I stedet tage det til domstolene. Selvom varen er købt på nettet, har de ikke ligesom i en netbutik 14 dages forbrydelsesret, hvis de fortryder købet.

I nogle tilfælde sker det, at forbrugerne bliver udsat for egentlig svindel, og sagen ender hos politiet. Blandt de anmeldelser, som Politiet fik i perioden fra december 2018 til maj 2019, drejede en tredjedel sig om samhandel mellem private.

Herunder får du en række gode råd til privat handel på nettet.

Læs også: Vi betaler helst med MobilePay på mobilen

Gode råd når du handler privat på nettet

  • Lad være med at handle, før du ved, hvem sælgeren er.
  • Tjek, om sælgeren har et ikon stående på sin profil, hvor der står, at sælgeren er NemID-valideret. Det betyder, at sælgeren har bekræftet sin identitet med NemID.
  • Overvej, om den brugte vare er urealistisk billig. Så kan det måske være en kopivare.
  • Giv ikke dine personlige oplysninger, fx dit CPR-nummer, hvis sælgeren beder om det. Det kan blive brugt til svindel.
  • Mød, så vidt det er muligt, sælgeren ansigt-til-ansigt.
  • Sørg for, at du kan dokumentere dit køb, få fx en kvittering.
  • Betaler du med mobilen, er det en god idé at skrive i emnefeltet, hvilke varer det drejer sig om. Så kan du i højere grad bevise, hvad du har købt.
  • Undersøg, om hjemmesiden har en ordning, der sikrer, at du kan få dine penge tilbage, hvis varen ikke dukker op eller er uægte.

Læs også: NemID-nøgleappen runder enorm milepæl