Nyt batteri til elbiler oplades hurtigere og kører længere
Selvom elbilerne hele tiden byder på bedre og bedre rækkevidde og hurtigere opladning, så er det stadig en af de primære årsager til, at forbrugerne stadig køber benzinbiler. Og selvfølgelig prisen også. Men med et nyudviklet batteri til elbiler, som virker til at kunne revolutionere branchen, så kunne dette snart være slut. Det nye batteri kan nemlig oplades op til 60 gange hurtigere og giver en længere rækkevidde. Ikke nok med det, så er det også mere miljøvenligt og mindre farligt.
Graphene Manufacturing Group, eller GMG, er en australsk virksomhed, som specialiserer sig i batterier. De har arbejdet videre på en teknologi udviklet af University of Queensland’s Australian Institute for Bioengineering and Nanotechnology, baseret på nanoteknologi.
Når det såkaldte grafenaluminium-ion-batteri kommer på markedet i løbet af 2024, så kunne det revolutionere elbilen.
Læs også: Også Ford vil lave egne batterier til elbiler
Oplades hurtigere og kører længere
Grafenaluminium-ion-batteriet kan nemlig oplades 60 gange hurtigere end traditionelle batterier. I første omgang kommer mindre batterier af denne type, fx møntcelle-batterier, dernæst lidt større batteri til fx mobiltelefoner og bærbare computere og i 2024 forventes det første af sin slags til elbiler.
Med en langt større energitæthed end traditionelle batterier, så giver det også en længere rækkevidde i elbilerne. Ikke nok med det, så skulle det også have en bedre holdbarhed.
Læs også: Så hurtigt klarer de 12 hurtigste elbiler opladningen
Bedre sikkerhed og mere miljøvenligt
Og det her er åbenbart batteriet som bliver ved med at give. Det spændende grafenaluminium-ion-batteri vil ikke kun give mobiltelefoner, computere og biler som holder længere på en opladning, det er også bedre for miljøet. Selvom det nye batteri indeholder langt større energitæthed, så er der ingen temperaturproblemer, fortæller Craig Nicol, som er GMGs administrerende direktør.
I nuværende lithium-ion-batterier er der ofte brug for afkøling, hvilket kan ende med ikke at blive nødvendigt i dette nye batteri.
”Det overophedes ikke, og det fungerer pænt under nul indtil videre i test.”, fortsætter Nicol.
Batteriet kan desuden tilpasses i form og størrelse, så det passer ind i nuværende platforme, som fx Volkswagens MEB-platform.
Og til sidst er der store omkostnings-, miljø- og genanvendelsesfordele ved at bruge aluminiumionceller, fordi de næsten ikke bruger eksotiske materialer.
Det ser lovende ud, hvis det altså ender med at blive en realitet.
Læs også: Polestar vil lave en rigtig klimaneutral elbil inden 2030