Førerløse biler tilkaldes og styres via fjernoperatør i Las Vegas
En ny chaufførtjeneste i Las Vegas retter sig mod brugere, der er nysgerrige efter at prøve selvkørende biler, men stadig ikke er klar til at sætte sig ind på bagsædet og lade en robot køre.
Der er flere fordele med elektriske selvkørende biler (AV). For det første skal de gøre trafikken mere sikker, det skal være billigere og lettere tilgængeligt, mere miljøvenligt og måske endda modvirke kødannelse. Det svære for teknologien er imidlertid at få os mennesker til at stole på den. Derfor er der en række større byer, der så småt forsøger sig med taxier ført af robotter.
I forstæderne til Phoenix kan man tilkalde en førerløs Waymo minivan, men kun i visse områder. Inden for et år er det planen, at andre selskaber som Cruise og Argo AI også kan have et mindre antal robottaxier på gaden i visse dele af San Francisco og Miami.
Fjernstyret taxi – ikke helt selvkørende
I Las Vegas er der et mindre kendt selskab, Halo, der kan levere en taxi ved hjælp af fjernoperatører, som brugeren derefter kan køre af sted i.
Man bestiller sin Kia Niro SUV via Halo-appen, og den førerløse bil dukker op ved opsamlingsstedet, samler brugeren op og kører vedkommende til bestemmelsesstedet. Ved ankomsten er det ikke nødvendigt at finde en parkeringsplads. Brugeren hopper helt enkelt ud af bilen og så kører den videre til næste kunde.
Men faktisk har Halos førerløse biler en person, der kører bilen. De styres via teleoperation af særligt uddannede operatører, der sidder flere kilometer væk bag computerskærme med sit rat, pedaler og andre kontroller til bilen.
Se også: 5G nødvendigt for at vi får selvkørende biler på vejene
Kræver 5G for at fungere
Teleoperation er afhængigt af et stærkt 5G-netværk for at sikre, at der ikke er andre signaler, der forstyrrer og dermed forsinker operatørens reaktion på bilens omgivelser.
Halo har arbejdet tæt sammen med T-Mobile i Las Vegas for at konstruere et pålideligt 5G netværk, der kan understøtte de førerløse biler. Halos grundlægger og CEO, Anand Nandakumar, forklarer, at virtuel fjernstyring af biler kræver fuldstændig flydende billede uden billeder, der fryser. Han slår fast, at alle datapakker, der sendes til og fra bilen, skal ske med høj fart og være meget pålideligt.
Se også: Selvkørende biler først klar i 2030
Mange er bange for at køre i selvkørende biler
Selskabets plan er at bygge op til selvkørende biler over tid, hvor de begynder med en tjeneste, som brugerne i dag er bekvemme med. Ved hjælp af AI træner bilerne sig selv og lærer at rigtige kunders valg i trafikken. For hver mil, som kunden kører, desto mere lærer AI i baggrunden.
Men når alt kommer til alt, er vi måske endnu ikke helt klar til selvkørende biler. American Automobile Association (AAA) er via en rundspørge kommet frem til, at 54 procent af alle bilister er bange for at køre i en selvkørende bil, mens yderligere 32 procent føler sig usikre omkring det.
Til syvende og sidst skal de fleste af os nok blive overbevist, når vi bare er blevet udsat tilstrækkeligt nok for oplevelsen. Der er i øvrigt ingen informationer om, hvordan man får jobbet som den, der skal styre bilerne.
Se også: Nyheder om selvkørende biler
Efterfølgende nyt om temaet
Siden redaktionen publicerede denne nyhed er der kommer nyt i sagen. Lasse Olsen fortsatte fortællingen. Allerede d. 8/7/2021 fulgte vi op med sagen om OnePlus Nord 2 5G kommer med lynhurtig MediaTek-chip – Artiklen kan læses her. Det sidste ord er ikke sagt. Tjek seneste nyt her.