Mercedes-Benz leverer vigtigt gennembrud for bilbatterier
Mercedes-Benz investerede tilbage i 2019 i virksomheden Sila, der fremstiller batterimaterialer. Målet er inkorporere Silas siliciumanodekemi i batterier, der som ekstraudstyr for første gang kan fås i den kommende elektriske Mercedes-Benz G-klasse, der er klar i 2025.
Op mod 40 % længere kørerækkevidde
Det nye anodemateriale med højt siliciumindhold vil øge batteriernes energitæthed uden at gå på kompromis med sikkerheden eller andre præstationsparametre, oplyser Mercedes-Benz i en skrivelse.
Sammenligner man med den batteriteknik, der er kommercielt tilgængeligt i dag, så vil Silas teknologi give op mod 40 procent stigning i energitætheden. Dermed bliver det muligt at lagre meget mere energi på samme plads og dermed øge rækkevidden i elbiler.
Det særlige batteri vil som nævnt kunne tilvælges, men det oplyses ikke, hvad merprisen ventes at blive.
Se også: Test af de bedste elbiler
Vigtig milepæl for Mercedes-Benz
Mercedes-Benz beskriver det som en vigtig milepæl for selskabets ambition om at blive den førende producent af elbiler.
”At levere en så høj energitæthed er en sand game changer og giver os mulighed for at tænke i helt nye retninger, når vi udvikler fremtidens elbiler”, forklarer Markus Schäfer, Chief Technology Officer med ansvar for udvikling og indkøb hos Mercedes-Benz.
Gene Berdichevsky, medstifter og CEO for Sila, forklarer, at de arbejder på at sikre længere rækkevidde på en opladning, bedre opladningstider og lavere batterikost pr. kWh.
Se også: Hvordan fungerer selvkørende teknologier?
Åbnet ny fabrik til opskalering
Sila har til formålet netop åbnet en ny fabrik i Washington i bestræbelserne på at kunne opskalere produktionen og sikre, at Mercedes-Benz kan opfylde deres ambitioner for elbiler.
Fabrikken i Washington vil producere 10 GWh batterimaterialer om året, men planen er at udvide produktionen til 150 GWh årligt.