Toyota kæmper med overgangen til elbiler
Toyota overvejer en ny strategi, når det kommer til de fuldelektriske biler. Det er et marked i kraftig vækst, hvor bilmærket i øjeblikket er langt fra konkurrencedygtige.
Toyota har været for langsomme med at træde ind på markedet for elbiler. Det har fået Toyota til at stoppe nuværende projekter, fortæller fire anonyme personer om Toyotas planer i en eksklusiv artikel på Reuters.
Den nye strategi bliver undersøgt endnu en gang inden godkendelse – og hvis den bliver godkendt, vil det ende med at blive et dramatisk skift for Toyota, som skal skrotte hidtidige milliard-plan, den japanske bilproducent fremlagde sidste år. Angiveligt er der blevet nedsat en arbejdsgruppe, der skal forbedre den eksisterende platform. I mellemtiden er nogle af de 30 forskellige elbil-projekter blevet suspenderet.
Se også: Toyota advarer mod forhastet overgang til elbiler
Toyota ønsker at være C02 neutral
Toyota siger, at de ønsker at være C02-neutrale, men nægter at uddybe, hvad de har gjort i forhold til specifikke initiativer for at opnå det mål. Kun at deres egen teknologi og deres samarbejde med samarbejdspartnere, og leverandører er essentiel.
Den nye plan vil, ud over at gøre Toyota mere konkurrencedygtig, også fokusere på tidligere kritik, blandt andet givet af grønne investorer og miljøgrupper, der har argumenteret for, at Toyota har været alt for langsom til at omfavne den mere klima- og miljøvenlige elbil.
En af de ting der vil blive kigget på i Toyotas fremtidige biler, er deres nuværende teknologi, e-TNGA, der så dagen i 2019. Det vil være med til at mindske produktionsomkostningerne.
Den første bil der brugte e-TNGA teknologien, Toyota bZ4X, blev sendt på markedet tidligere i år, men blev hurtigt tilbagekaldt og produktionen stoppede. Produktion er dog i gang igen.
Læs også: Første test af Toyota bZ4X – en lovende elbil
Tesla er benchmark for Toyota
En af årsagerne til at planerne og strategien gennemgås igen, er at nogle af Toyotas ingeniører og ledere har opdaget, at deres produktionsomkostninger er højere end Teslas, når det kom til elbiler. E-TNGA blev designet med det udgangspunkt, at elbilerne kunne blive produceret på det samme samlebånd, som benzin- og hybridbilerne. Det gav god mening, hvis man troede at behovet var 3,5 millioner elbiler i 2030, cirka en tredjedel af salget på verdensplan, hvis Toyota skulle forblive konkurrencedygtige. Desværre for Toyota ser det ud til, at elbiler vil stå for halvdelen af det samlede bilsalg i 2030.
Toyota arbejder tæt sammen med deres leverandører og overvejer blandt andet innovation af virksomheder, for at nedbringe omkostningerne. Lidt ala Teslas Giga Press, som er en massiv støbemaskine, der har strømlinet arbejdet på Tesla-fabrikkerne.
Et område Toyota vil kigge nærmere på, er tilgangen til elbilens termiske styring, der kombinerer for eksempel passagerklimaanlæg og den elektriske drivlinjetemperaturstyring. En teknologi som Tesla allerede har mobiliseret.
Det vil gøre det muligt for Toyota at reducere størrelsen og vægten på elbilens batteri, og dermed også reducere prisen med flere tusinde dollars per bil.
Nye tider for Toyota?
Den nye anerkendelse hos verdens største bilproducent om at Tesla sætter standarden for, hvad det koster at producere en elbil markerer en stor vending for Toyota.
For bare 10 år siden vurderede Toyotas ingeniører, at Teslas nye teknologi ikke ville udgøre nogen trussel, også selv om de to firmaer sammen udviklede den elektriske version af RAV4, som Toyota solgte til Tesla i 2017. I 2018, da Toyota endelig lavede en afdeling og begyndte at udvikle en elbil-platform, havde Tesla allerede tre elbiler på vejene.
Se også: Nyheder om elbiler