Første indtryk af XPeng G9 – én af årets bedste?
Der er stor interesse for XPengs nye elektriske mellemstore SUV, G9 – og vi forstår det godt. På papiret har den alt det, som en elbil i dag skal have: Lige fra lang rækkevidde til flydende software. Men hvordan er XPeng G9 i virkeligheden? Vi har taget på testtur i XPeng G9 og kigget nærmere på den.
Se også: Sammenlign elbiler på priser og kvaliteter
Kort om XPeng G9
XPeng åbnede første showroom i Danmark for ét år siden, men det er faktisk først nu, at de reelt er klar. Det er de med den forbedrede P7 og den helt nye G9. G9, som vi kigger nærmere på her, ser vi som deres mest interessante bil. Dette kunne meget vel være elbilen, der bliver XPengs gennembrud her i lille Danmark.
XPeng G9 er en mellemstor fuldelektrisk SUV, der har utroligt imponerende specifikationer og en attraktiv pris. Blandt de mange specifikationer imponerer G9 med op til 570 kilometer rækkevidde, ladeeffekt på op til 300 kW, 0-100 km/t på ned til 3,9 sekunder, stort bagagerum og frunk og et stort udvalg af udstyr selv i basismodellen.
Prisen på XPeng G9 starter ved 479.900 kroner. Leveringer starter senere i år.
Se også: XPeng klar med skarpe leasingpriser på G9
Flot, stor kabine i imponerende kvalitet
Designet på G9 synes vi XPeng er sluppet ganske godt afsted med. XPeng G9 er set udvendigt fra en meget attraktiv og stilfuld bil, der dog ikke vender tingene på hovedet. Sammenlignet med mange andre elektriske SUV’er ligner G9 rent faktisk en SUV.
Hopper vi en tur ind i G9, byder den på en kabine ud over det sædvanlige. Det er en meget rummelig kabine, som imponerer med interiør i høj kvalitet og en lovende byggekvalitet. Kombinationen af læder, metal, stof og plast i høj kvalitet samt et gennemtænkt og moderne minimalistisk design giver et meget godt indtryk.
Blankpoleret pianoplast? Hvorfor XPeng?
Vi kan dog ikke helt undgå at se, at XPeng har hevet lidt af den blankpolerede plastik – som flere bilproducenter åbenbart elsker – ind enkelte steder i kabinen. For eksempel i midterkonsollen omkring mobilholderen og i dørsiderne foran. Det er ærgerligt, da det ellers matte udseende pryder kabinen. Det er dog blot en mindre anke.
Man kan i XPeng G9 vælge mellem nappa- eller kunstlæder i enten sort eller brun. Her skal man være opmærksom på, at farverne snyder i de officielle billeder i forhold til i virkeligheden. Personligt er vi mest til det sorte, da det brune er mere orange, end det fremstår på officielle billeder af bilen.
Galleri: XPeng G9 eksteriør
Yderst god plads og høj komfort
G9 byder på en meget stor kabine. Bagi er der højt til loftet og god benplads, og både for- og bagsæder er meget komfortable. Jeg vil gå så langt som at sige, at forsæderne er nogle af de bedste, jeg endnu har prøvet.
Kabinen er fyldt med lækre ting, der gør den ekstremt komfortabel. Massage på alle sæder, sædeventilation foran, sædejustering foran og bagi, underholdningsskærm foran med streamingtjenester (hvilke er stadig ikke afsløret), stort panoramaglastag, Dynaudio-lydanlæg med 22 højtalere og meget mere.
Lydkvaliteten af Dynaudio-anlægget? Det spiller faktisk rigtig godt. Det slår ikke Meridian-lydsystemet i Jaguar i-Pace eller Bowers & Wilkens-lydsystemet i BMW i7, men det er mere end godkendt.
Heldigvis er også let at nyde den god musik i Xpeng G9, da der er utroligt stille i kabinen. Selv på motorvej ved 110 km/t på en dag med blæst er der stille med meget lidt støj fra dæk og vind. Det er meget imponerende.
Med hele 660 liter i bagagerummet er der rigeligt med plads til hele familiens oppakning i G9, når turen går til sommerhuset. Fra bagagerummet er der knapper, så man automatisk kan lægge bagsæderne ned og udvide pladsen til 1.576 liter. Skulle der mangle plads, er der ekstra 71 liter under motorhjelmen.
Se alle specifikationer og varianter af XPeng G9
Galleri: XPeng G9 interiør
Brugervenligt infotainmentsystem, men ingen CarPlay og Android Auto
Vi kan ikke kommentere meget på softwaren endnu, da bilen ikke havde den endelige version, der kommer med en lang række forbedringer og dansk sprog. Men vi kan dog sige, at det var både hurtigt, flydende og virkede brugervenligt.
XPeng G9 kommer med 1 års inkluderede opkoblede funktioner. Hvad prisen bliver for dette derefter, ved XPeng ikke endnu.
Og det leder os hen på dette: Der er ingen mulighed for Apple CarPlay og Android Auto i XPeng G9. Selv med et godt infotainmentsystem, som dette ser ud til at være, er det en ulempe, at man ikke kan bruge Apples og Googles meget populære platforme til biler.
G9 kører ikke som en SUV
Godt nok er XPeng G9 først og fremmest en stor, praktisk og komfortabel SUV, men det er ikke den oplevelse, man får bag rattet. G9 er ikke en elektrisk sportsvogn, men den leverer bestemt en god køreoplevelse med masser af power.
Topmodellen har 551 hestekræfter og maksimalt drejningsmoment på 717 Nm, som giver den store bil en 0-100 km/t tid på kun 3,9 sekunder. Basismodellen gør det på 6,4 sekunder og er derfor også rigelig hurtig for de fleste.
Affjedringen er ganske fortræffelig i G9. Her skal det lige uddybes, at vi kørte i Performance-varianten med adaptiv luftundervogn, der er udviklet i samarbejde med tyske eksperter. Undervognen sugede alle de små vejbump og ujævnheder til sig, men var stadig klippestabil rundt i skarpe sving.
Det er dog kun Performance-modellen, der kommer med denne kostbare undervogn. Hvordan føles Long Range og Standard Range til sammenligning? Det kan vi ikke svare på endnu, men det er nok ikke på højde med topmodellen.
Rækkevidde, opladning, infotainment
Alt i alt er vi meget imponerede over vores første indtryk af XPeng G9, der meget vel kan være årets bedste elbil-overraskelse.
Men der er meget mere at sige om XPeng G9. Modellen, som vi testede, var med ufærdig software, som vi derfor ikke kan bedømme endnu.
Hvordan er virkelighedens rækkevidden i den store SUV? Er opladningen så hurtig, som XPeng påstår? Hvordan er XPeng G9 på langtur med familien? Alt det kan vi snart svare på.
Inden længe får vi nemlig XPeng G9 til test i en hel uge, hvor vi laver en grundig test af den.