Bilproducent dropper Apple CarPlay for din sikkerheds skyld
Tidligere i år annoncerede den amerikanske bilproducent General Motors – bedre kendt som GM – sine planer om at udfase Apple CarPlay og Android Auto i selskabets kommende biler. I stedet vil GM satse på et infotainmentsystem, som udvikles i samarbejde med Google.
Det fandt ikke i god jord blandt både iPhone- og Android-brugere – særligt fordi bilproducenten ikke kom med nogle synderligt stærke argumenter for beslutningen.
Mange har siden spekuleret i, at årsagen formentlig snarere er, at GM ser en god forretningsmulighed i at introducere lignende funktionalitet i sit eget infotainmentsystem – og eventuelt kræve betaling for dette.
Læs også: Stor bilproducent dropper Apple CarPlay og Android Auto i elbiler
Problemer med CarPlay og Android Auto distraherer
Nu gider GM tilsyneladende ikke flere spekulationer, for over for mediet MotorTrend har producenten uddybet baggrunden for den kontroversielle beslutning.
Ifølge Tim Babbit, der er chef for infotainment hos GM, er selskabets fokus på bilistens sikkerhed. Tim Babbit hævder, at CarPlay og Android Auto kan have problemer som dårlige forbindelser, langsomme svartider, problemer med kompatibilitet og dårlig opkobling. Disse problemer skulle bidrage til at distrahere føreren, der derfor beslutter sig for at pille ved telefonen og/eller kabler for at genoprette forbindelsen til Apple CarPlay eller Android Auto.
Bilisterne vil, hævder han, være mindre tilbøjelige til at tage deres telefoner frem, hvis kun det indbyggede infotainmentsystem anvendes, og man ikke er afhængig af en smartphonebaseret løsning som Apple CarPlay. Og det skulle altså give en mere sikker adfærd på vejene.
GM har ikke nogle data, der beviser, at et infotainmentsystem er mindre forstyrrende end CarPlay og Android Auto, og der er heller ikke blevet udført nogen test.
Tim Babbit henviser i stedet til data fra analysevirksomheden J.D. Power, der indikerer, at problemer med Apple CarPlay og Android Auto er almindelige klagepunkter fra bilejere, der ofte skyder skylden på bilproducenterne og ikke på Apple eller Google.
Læs også: Volvo: Dumt at droppe Apple CarPlay og Android Auto
GM vil have mere kontrol – og sælge dig abonnementer
Det nye infotainmentsystem, som GM har planer om at bruge, og som ifølge producenten vil overflødiggøre Apple CarPlay og Android Auto, har integrerede Google-apps, inklusive Google Maps og Google Assistent, som man kan tale med systemet.
At satse alle penge på eget infotainmentsystem har den fordel for GM, at de har mere kontrol over og indblik i bilisternes brug af eksempelvis navigationsløsninger. Det giver også selskabet mulighed for at tilbyde abonnementstjenester og eksklusive apps, hvor man kan købe mad, finde opladere, tankstationer eller andre ting på farten.
I august måned oplyste GM, at beslutningen om at droppe Apple CarPlay og Android Auto giver dem mere information om opladningsstatus for at kunne hjælpe bilisten med bedre navigation og ruteplanlægning samt give en bedre brugeroplevelse.
Som konsekvens af GM’s beslutning forsvinder Apple CarPlay og Android Auto fra elbiler under bilmærkerne Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC. Fossildrevne biler fra GM vil fortsat understøtte Apple CarPlay og Android Auto, indtil de bliver udfaset til fordel for en fuldelektrisk portefølje i 2035.
Læs også: Xpengs elbiler får Android Auto og Apple CarPlay
Cadillac kommer til Europa som elbilmærke
Den amerikanske bilproducent er ikke til stede i Danmark, og det berører derfor yderst få kunder i skrivende stund. I forbindelse med omstillingen til elbiler er GM dog i fuld sving med at rykke ind i Europa. Senest har Cadillac introduceret den fuldelektriske SUV Lyriq i Schweiz, og den ventes også at komme til Norden i en nær fremtid.
Mens GM altså dropper Apple CarPlay og Android Auto, sker det modsatte hos kinesiske Xpeng. De startede ud med at fravælge de to løsninger fra Google og Apple, men vælger nu at implementere det efter ønske fra kunderne.