Polestar låner 6,5 mia. kroner til elbilproduktion
Med en intens konkurrence og et markedsfokus på pris, er det lige nu ikke en let opgave, at være producent af premium elbiler. Specielt ikke, når man hedder Polestar.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Skal fylde hullet efter Volvo
Polestar har været på jagt efter nye midler, der kunne fylde hullet efter, at Volvo tidligere i år trak sig ud af elbilproducenten.
Nu har Polestar sikret sig et lån på 950 millioner dollar, svarende til cirka 6,5 milliarder kroner. Denne kapitalindsprøjtning giver et betydeligt løft til Polestars finansielle stabilitet og vækstudsigter, og nyheden Polestars aktier til at stige med over 25 % på børsen i New York.
Finansieringen kommer fra 12 internationale banker, herunder BNP Paribas, Natixis, Standard Chartered, BBVA, HSBC og SPDB, i form af en treårig lånefacilitet.
Finansieringen vil blive ledsaget af et omfattende effektiviseringsprogram fra Polestar. Hvad det går ud på, har Polestar har ikke uddybet. Polestar har dog nu kunnet sætte Polestar 3 i produktion, som ellers er meget forsinket.
Lånet betyder dog ikke, at fremtiden er sikker for Polestar. Polestar har siden midten af 2023 skåret 10 procent af arbejdspladserne væk, og yderligere 15 procent følger i 2024.
“De seneste års indsats har båret frugt: Vi har forbedret vores omkostningsgrundlag, sikret finansiering og optrappet vores produktoffensiv. Begge SUV’er skærper nu brandet, retter sig mod et af de hurtigst voksende segmenter i branchen og positionerer os til en stærk volumenvækst og fremgang i profitmarginen fra anden halvdel af 2024,” Thomas Ingenlath, der er administrerende direktør for Polestar.
Se også: Alle elbiler fra Polestar i Danmark
Starter produktion af Polestar 3
Med nye penge mellem hænderne kan Polestar nu endelig sætte produktionen af Polestar 3 i gang, der er deres hidtil dyreste og største elbil.
Polestar 3 er en stor premium SUV med en pris fra lidt over 800.000 kroner.
Polestar 3 produceres i Chengdu i Kina. Senere skal Polestar 3 også produceres i USA, som forventes at begynde i midten af 2024.
Polestar 2 og 3 får følgeskab Polestar 4, der prismæssigt placerer sig mellem de to. Polestar 4 er også en SUV.
Polestar planlægger at have et line-up bestående af fem elektriske performancebiler i 2026:
- Polestar 2, en elektriske sedan/fastback, der blev lanceret i 2019.
- Polestar 3, en SUV, der blev lanceret i slutningen af 2022.
- Polestar 4, SUV-coupé, der forventes klar i 2024.
- Polestar 5, en elektrisk 4-dørs sedan og GT.
- Polestar 6, den elektrisk sportsvogn og roadster.
Se også: Test, anmeldelse og pris på Polestar 2 (2024)
Klarer Polestar skærene?
Fremtiden er uklar for rigtigmange elbilproducenter, nye som gamle. Der er mange, der gerne vil have en bid af den meget lukrative lagkage. Men der vil ikke være plads til dem alle. Vil Polestar klare sig?
Polestar 3 og 4 er dyre elbiler. Det samme gælder de kommende Polestar 5 og 6, der bliver endnu dyrere. Det er dermed ikke elbiler til massen. Det er begrænset hvor mange, der køber elbiler i de prisklasser – og der er her samtidig konkurrenter med meget stærkere brands, som for eksempel Porsche.
Det er dog ikke usandsynligt, at Polestar er på vej med en lille og billigere elbil, der er en variant af Volvo EX30 på samme platform.
Se også: De bedste og dyreste elbiler i Danmark
Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler i Danmark
if har markedets bedste bilforsikring til elbil