Nye EU-regler gør biler sikrere – men også dyrere
Allerede i 2022 vedtog EU en forordning, der skal øge sikkerheden hos de europæiske bilister. De nye regler betyder, at der kommer langt mere overvågning af både bilister og biler fra 7. juli 2024, hvor loven vil gælde for alle nye køretøjer, der bliver solgt i EU.
Læs også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Mere overvågning af dig og bilen
De nye regler betyder, at alle nye køretøjer (biler, varevogne, lastbiler og busser) skal have følgende udstyr: Intelligent farttilpasning, bakdetektion med kamera eller sensorer, trætheds- eller distraktionsadvarsel, hændelsesdataloggere og nødbremsesignal.
For personbiler og varevogne stopper det dog ikke der. De skal fremover også være udstyret med systemer til vognbaneassistance og automatiske bremsesystemer.
Busser og lastbiler får også yderligere sikkerhedssystemer i form af ”teknologier til bedre opdagelse af mulige blinde vinkler, advarsler for at undgå sammenstød med fodgængere eller cyklister og dæktryksovervågningssystemer”.
De nye regler skal gøre det mere sikkert at færdes på vejene, men det stiller krav til masser af ekstra udstyr selv i indstigningsmodellerne, og den regning ender hos forbrugerne.
Læs også: Test og anmeldelser af elbiler
Det kan blive rigtig dyrt – men måske ikke for elbiler
EU-loven kan betyde, at bilerne herhjemme bliver rigtig dyre i fremtiden. I Danmark betaler vi afgift efter bilens samlede værdi. Det vil sige, at alt ekstraudstyret også bliver pålagt afgift.
Og intelligent fartpilot, bakdetektion, nødbremsesignal, automatiske bremsesystemer og vognbaneassistenter er bestemt ikke billige systemer. Det er dog måske ikke alle biltyper, der bliver ramt lige hårdt. De elbiler, der allerede har en del af de omtalte sikkerhedssystemer, vil af gode grunde ikke blive ramt lige så hårdt, når det gælder prisstigninger.
Lige nu har regeringen ikke meldt ud, om der vil komme ændringer i forhold til registreringsafgiften. Men hvis ikke der gør, vil vi sandsynligvis opleve et kæmpe prishop – især blandt de billigere bilklasser.
Læs også: Disse elbiler er Bedst i Test
Kan redde liv i massevis
Selv om inflation, stigende priser og strømpiger himmelflugt allerede har kostet dyrt for bilkøbere og bilejere, kan der altså være flere prisstigninger på vej.
Det er dog svært at være rigtig sur over det, for den øgede sikkerhed kan på sigt redde mange liv i trafikken. Herhjemme vurderer Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, at 70 procent af ulykker på de danske veje kan undgås, hvis bilerne er udstyret med en vognbaneassistent. Det er et helt vildt tal.
Selv om Danmark ligger som nummer tre i toppen af de mest trafiksikre lande i Europa (kun overgået af Malta og Sverige), er der altså plads til store forbedringer.
Vi anbefaler:
Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet
Kommende elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler på markedet i Danmark
Se bedste forsikring til elbiler