Forbrugernes tillid til AI er helt i bund
I november 2023 spurgt forskere ved Markkula Center for Applied Ethics ved Santa Clara University i Californien 3.000 voksne amerikanere om deres tiltro til AI. Her svarede 68 procent, at de var “meget bekymrede” eller “noget bekymrede” over AI’s indvirkning på menneskeheden.
Undersøgelsen viste, at de fleste amerikanere har mistillid til AI-virksomheder, og 55 procent mener, at disse virksomheder ikke tager hensyn til etikken, når de udvikler AI-løsninger.
Den manglende tillid bidrog til, at 86 procent af de adspurgte amerikanere mente, at AI-virksomheder bør reguleres. 83 procent af respondenterne var enige i, at regeringen bør skabe mere eksplicitte AI-regler.
Se også: EU vedtager verdens første lov om kunstig intelligens
Profit frem for sikkerhed
Fælles for de fleste respondenter er, at de tror, at AI-virksomheder prioriterer profit frem for sikkerhed. Og der er ikke sket meget, der kan rokke ved den opfattelse, siden undersøgelsen blev afsluttet. Tværtimod. Der er mange eksempler på, at AI kan skabe mistillid i samfundet.
Alene i år har der været talrige eksempler på, hvordan AI bliver brugt i et forsøg på at påvirke vælgere i demokratier rundt omkring i verden. Selv i Danmark, hvor Morten Messerschmidt i april lancerede en deepfake-video, hvor statsminister Mette Frederiksen fortalte, at hun ville afskaffe flere helligdage. Selvfølgelig var det bare for sjov, mente Messerschmidt.
Men uanset om det er sjovt eller dumt, er det ikke noget, der får tilliden til AI til at vokse, for når vi ikke længere kan tro vores egne øjne og ører, hvad så?
Læs også: AI reducerer storbanks manuelle arbejde med næsten 90 %
Kæmpe imageproblem for AI
Det lader ikke til, at AI-firmaerne selv kan se problemer med deres teknologi, men det forstår man også godt. De tjener i disse år milliarder og atter milliarder i det massive AI-kapløb, som i øjeblikket udspiller sig mellem techgiganter som OpenAI, Google, Meta, Microsoft og flere andre. Her er det altså, at amerikanerne gerne så, at regeringen kom med nogle love og retningslinjer til AI-virksomhederne.
I sidste uge var alle overbevist om, at OpenAI havde kopieret Scarlett Johanssons stemme til at lægge stemme til ChatGPT med en stemme, som de kaldte ”Sky”. Og verden troede på Scarletts påstand – lige som hun sandsynligvis selv gjorde det.
OpenAI har siden fremlagt beviser for, at der var tale om en anden skuespiller, som var hyret, inden Scarlett blev spurgt, om hun ville lægge stemme til, så OpenAI blev altså uskyldigt dømt af folkedomstolen.
Men vi troede på det. Vi troede på det, fordi de fleste af os nok på et eller andet tidspunkt har siddet med den snigende fornemmelse af, at AI vist ikke altid er helt så positivt, som OpenAI, Google, Microsoft, Amazon, Meta, X og alle de andre vil have os til at tro. Det ser altså allerede nu ud til, at AI har et kæmpe imageproblem.
Se også: Nyt værktøj hjælper lærere med at spotte snyd med kunstig intelligens
Lang vej til tillid
Kan AI skabe værdi for erhvervslivet og menneskers liv? Ja, uden tvivl. Markkula-undersøgelsen viste, at 48 procent af de adspurgte var enige i, at AI i øjeblikket har en positiv indvirkning på deres liv. 45 procent var “meget begejstrede” eller “noget begejstrede” for AI’s potentiale, men AI er ingen mirakelkur.
Udviklingen styres (stadig) af mennesker, og her ser det ud til, at almindelige menneskers tillid til kræfterne bag AI kan være på et lille sted. Selv regeringer udviser større og større mistillid i forhold til AI-virksomhedernes evne til at handle etisk i stedet for økonomis.
I USA har delstaterne Californien, Colorado, Illinois og Texas indført eller vedtaget love for at beskytte mennesker mod AI-misbrug. I marts i år godkendte Europa-Parlamentet verdens første AI-lov, som skal skabe en lovgivningsmæssig ramme for driften af AI-systemer i EU. Vi kan nok forvente, at der vil komme mere lovgivning på området. Om ikke andet så for at alle skeptikerne kan sove roligt om natten.
Læs også: Google vil træne AI-modeller på Reddit-brugeres indhold