Apple får kritik for ikke at indrapportere fotos af børnemisbrug
Sikkerhedseksperter anklager Apple for at undlade at markere materiale om seksuelt misbrug af børn (CSAM), der udveksles og gemmes på dens tjenester – herunder iCloud, iMessage og FaceTime – og for ikke at rapportere alt det materiale, der er blevet fundet.
Guide: Sådan børnesikrer du et mobilabonnement
Apple indrapporter kun et par hundrede sager om året
Storbritanniens National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) har delt data fra det britiske politi med The Guardian, som viser, at Apple “i høj grad undervurderer, hvor ofte” der findes CSAM på verdensplan på deres tjenester.
Ifølge NSPCC efterforskede politiet flere CSAM-sager i Storbritannien alene i 2023, end Apple rapporterede globalt for hele året. Mellem april 2022 og marts 2023 i England og Wales fandt NSPCC, at “Apple var involveret i 337 registrerede overtrædelser af billeder af børnemishandling.”
Men i 2023 rapporterede Apple kun 267 tilfælde af CSAM til National Center for Missing & Exploited Children (NCMEC), som angiveligt repræsenterer al CSAM på deres platforme i hele verden, skriver The Guardian.
Se også: Det bedste mobilabonnement til børn
Andre virksomheder indrapporterer millioner af CSAM-sager
Store teknologivirksomheder i USA skal rapportere CSAM til NCMEC, når det opdages. Men mens Apple rapporterer et par hundrede CSAM-sager om året, rapporterer store teknologikolleger som Meta og Google millioner, viser NCMEC’s rapport.
Eksperter fortæller The Guardian, at der er en vedvarende bekymring for, at Apple underrapporterer CSAM på sine platforme.
Indtil videre har Apple ikke kommenteret NSPCC’s rapport. I september sidste år svarede Apple på Heat Initiative’s krav om at opdage mere CSAM og sagde, at i stedet for at fokusere på at scanne efter ulovligt indhold, er fokus på at forbinde sårbare eller udsatte brugere direkte med lokale ressourcer og retshåndhævende myndigheder, der kan hjælpe dem i deres lokalsamfund.
Større fokus på online-sikkerhed for børn
Der er generelt set, ved at komme større og større fokus på børns trivsel, herunder deres adgang til, samt adfærd på sociale medier.
Vi skrev for nyligt, om at halvdelen af børn under 13 år, allerede har egen profil til sociale medier, som Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat, selvom aldersgrænsen for at få en profil er på netop 13 år.
Her kan du læse om, hvordan du får som forælder, får mere kontrol med dit barns adfærd på eksempelvis sociale meder.