BYD fortsætter med sine lave priser
Der har været udsigt til stigende priser på kinesisk producerede elbiler, efter EU den 12. juni vedtog en stigning af den allerede eksisterende toldsats på kinesisk producerede elbiler.
Blot tre uger senere justerede EU toldsatserne, så bilproducenterne nu skal betale mellem 17,4 procent og 37,6 procent i tillæg til de allerede eksisterende 10 procent.
Se også: Se BYDs udvalg af elbiler i Danmark
BYD fastholder priserne på sine elbiler i Danmark
BYD er den kinesiske bilproducent, der slap billigst med en ekstra toldsats på 17,4 procent. Trods den stigende omkostning for BYD ved at sælge sine elbiler i EU har BYD valgt at fastholde priserne på sine elbiler i Danmark. Det oplyser bilproducenten i en pressemeddelelse.
BYD Danmark oplyste tidligere, at alle kunder, der enten venter på deres bil eller vælger en lagerbil, får dem til den oprindeligt aftalte pris. Og som noget nyt lover BYD Danmark nu, at de opgivne priser på selskabets hjemmeside og hos forhandlere også fremover forbliver uændret.
“Siden vi først hørte om mulige toldstigninger, har vi arbejdet hårdt for at sikre, at priserne på vores elbiler ikke ville blive påvirket,” siger Søren Møller Pedersen, der er Country Director hos BYD Danmark og tilføjer:
”Derfor er vi meget glade for at kunne meddele, at vi fortsætter med de nuværende priser, også ved fabriksbestillinger. Vi ønsker at sikre, at vores kunder stadig kan købe eller lease vores biler til en pris, der er attraktiv og overkommelig for mange danskere.”
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Hvad koster elbiler fra BYD i Danmark?
BYDs sortiment tæller i skrivende stund fem elbilmodeller.
BYD Dolphin er den billigste elbil. Den lille hatchback koster fra 234.995 kroner og kan privatleases fra 2.495 kroner per måned. Se priser og specifikationer på BYD Dolphin.
BYD Atto 3 er en lidt større bil – en crossover – der koster fra 285.095 kroner og kan privatleases fra 3.495 kroner per måned. Se priser og specifikationer på BYD Atto 3.
Ønsker man en SUV, har BYD modellen Seal U, som koster fra 319.995 kroner og kan privatleases fra 4.495 kroner per måned. Se priser og specifikationer på BYD Seal U.
BYD har også sedanen Seal, som koster fra 349.995 kroner og kan privatleases fra 4.495 kroner per måned. Se priser og specifikationer på BYD Seal.
Sidst, men ikke mindst, findes modellen Tang – en stor 7-personers SUV, som netop er ved at blive lanceret i en faceliftet udgave. Forrige udgave kostede 599.995 kroner, men det er endnu uvist, hvad den nye 2024-model kommer til at koste. Se priser og specifikationer på BYD Tang.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Kinesiske mærker tjener fedt trods toldstigning
Det er tilsyneladende ikke nogen katastrofe for flere af de kinesiske producenter, at EU har hævet toldsatsen for kinesisk producerede elbiler. De har nemlig så højt et overskud på salget af elbiler i EU, at de fortsat vil tjene fedt på salget af biler i EU selv efter toldstigningen.
En analyse fra Bloomberg viste i juni, at elbiler produceret i Kina i gennemsnit sælges for omkring det dobbelte i Europa sammenlignet med i Kina.
I Kina sælges en BYD Seal U for 21.769 euro med et overskud på 1.306 euro. Samme bil sælges derimod i EU for 40.684 euro og med et overskud på 12.965 euro – altså et 10 gange højere overskud.
Hvis samme billede gør sig gældende med flere andre bilmodeller og hos flere bilproducenter, bør der altså være rigeligt med overskud til, at producenterne betaler toldstigningen i stedet for, at regningen ryger videre til slutkunderne. Og netop det er altså, hvad vi nu ser hos BYD i Danmark.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Bedste ladeløsning til erhverv