CUPRA i fare: EU-Told kan udslette os
Volkswagens produktionsstrategi og spareøvelse med at bygge elbiler i Kina, for derefter at importere dem til Europa kan blive en katastrofe for det spanske undermærke Cupra.
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark
Cupra står overfor krise
Cupra er næsten klar med den nye elbil Tavascan, der er et spændende alternativ til Volkswagen ID.4, Tesla Model Y og mange andre SUV’er i mellemklassen. Den nye bil har vist sig at være populær blandt danskere, der overvejer elbil. Men fremtiden for Cupra, den nye elbilmodel og fremtidige modeller er lige nu uklar.
Tavascan bliver nemlig ikke produceret i Spanien, ej heller i Europa. Tavascan samles nemlig i Kina, hvilket nu ser ud til at være en uheldig beslutning.
Cupra, som er et spin-off af SEAT, byggede oprindeligt sin nye elektriske SUV Tavascan på Volkswagens fabrik i Anhui, som er et joint venture med Kinas JAC Automobile Group (JAC). På trods af at produktionen siden er flyttet til et andet sted, vil modellen stadig blive ramt af en ekstra told på 21,3 % oven i den almindelige tredjelandstold på 10%, når den importeres til EU.
Nu siger Wayne Griffiths, der er administrerende direktør for Cupra og modermærket SEAT, til Reuters, at virkningerne af straftolden kan betyde, at mærket bliver “udslettet”.
Sammen med Born er Tavascan virksomhedens eneste elbiler på markedet, mens resten består af køretøjer med forbrændingsmotorer og hybrider som den netop afslørede Terramar.
Med et ekstra lag af told er det svært for Cupra at tjene penge på Tavascan, hvis prisen på bilen skal forblive konkurrencedygtig. Men der er også et andet problem.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Se også: Specifikationer og priser på Cupra Tavascan
Cupra kan få enorme bøder
Cupra skal som bilproducent leve op til EU’s mål for CO2-emissioner i 2025, hvilket betyder, at en større del af deres bilsalg er nødt til at være elektrisk.
Uden det forventede salg af elbiler kan Cupra ikke nå EU’s mål for produkter med nul udstødningsemissioner næste år og kan dermed se frem til store bøder, hvilket ville tvinge virksomheden til at skære ned på produktionen med en mulig indvirkning på beskæftigelsen på basen i Spanien, siger Griffiths.
“Det sætter hele virksomhedens økonomiske fremtid på spil. Hensigten [med toldsatserne] var at beskytte den europæiske bilindustri, men for os har det den modsatte effekt … Vi er nødt til at finde en løsning.
»Vi er ikke et kinesisk mærke, der forsøger at oversvømme det europæiske marked. Vores biler er ikke til masserne. Bilen er ikke et subsidieret produkt. Vi er et anderledes dyr. Det er det, vi prøver at forklare”, fortæller Wayne Griffiths.
Cupra er ikke de eneste, der kan få store bøder af EU. Også Volkswagen og Ford er i farezonen, mens elbilproducenter som Tesla og Geely ikke har dette problem.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark lige nu
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den