Motor i hjulene er næste store fremskridt for elbiler
Hvorfor skal motoren sidde i hjulene på en elbil? Bliv klogere på den nye teknologi, som kan give store forbedringer til elbiler.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Elmotor i hjulene
Der er fart på udviklingen på elbilmarkedet, hvor nye spændende koncepter ganske ofte vises frem. Blandt de mest lovende teknologier en såkaldt “in-wheel motor”, hvor man placerer elbilens elektriske motor inde i hjulet. Vi tager her et kig på denne teknologi og fordelene ved det.
En helt ny idé er det dog ikke. I de sidste 15 år har virksomheden Protean Electric arbejdet på denne teknologi. Der er også flere bilproducenter, der udvikler på det, herunder Nissan. Man ser også en lignende teknologi anvendt til elcykler.
Men hvorfor skal man begynde at placere elmotoren direkte i hjulene? Blandt fordelene er, at det vil frigøre plads i bilens karosseri. Det betyder, at man endnu bedre vil kunne udnytte pladsen i kabine og bagagerum i fremtidens elbil.
Den anden fordel er, at det vil betyde forbedret effektivitet, da der ikke er noget tab fra reduktionstransmissioner eller drivlinjekomponenter. Det betyder længere rækkevidde eller mindre batterier – og mindre batterier giver billigere elbiler.
Men der er selvfølgelig også nogle udfordringer ved denne teknologi. Det er kompliceret at få plads til en elmotor i hjulene, som er både kraftig og holdbar nok til, at den matche den traditionelle elmotor.
Det tyder dog på, at en producent som Protean Electric har fået løst disse udfordringer. De har lige løftet sløret for en ny model, der yder op til 553 hk med forhjulstræk – altså fire elmotorer. Maksimal hastighed med motorerne er 140 km/t.
Motoren kan bruges til personbiler og lette erhvervskøretøjer, hvor den opfylder kravene til 15 års og 186.000 kilometers holdbarhed.
Se også: Nyt om kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Perspektivering
At placere elmotoren direkte i hjulene er et spændende idé, der kan give forbedringer til elbilerne. Vi er dog ikke i tvivl om, at denne teknologi stadig ligger flere år ude i fremtiden. Teknologien står stadig over for udfordringer som holdbarhed, reparation og regulering, før den kan blive standard i bilindustrien.
Producenterne virker dertil til at være mere optaget af udvikling og forbedring af batterier til elbiler samt produktionsprocesser, hvor teknologier som gigacasting kan reducere produktionsomkostningerne meget.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark