NIO er tilbage i Danmark, men får det svært
Det gik ikke godt, sidst NIO forsøgte at solgte elbiler i Danmark. Nu prøver bilmærket igen: Denne gang med hjælp fra importøren bag Hyundai og Ford.
Elbilerne NIO ET5, ET5 Touring, EL6 og EL8 er genlanceret i Danmark med nye priser, bedre garanti og nu ingen batteriskift.
Se også: Alle elbiler fra NIO
NIO-elbiler er tilbage i Danmark – se priser
Den kinesiske bilproducent er tilbage i Danmark – nu under importøren Nic. Christiansen Gruppens vinger.
Alle elbiler, bortset fra flagskibs-sedanen ET7, er igen kommet til salg i Danmark. Det drejer sig om sedanen ET5, stationcaren ET5 Toruing og de to SUV’er EL6 og EL8.
I forbindelse med genintroduktionen i Danmark har tre af modellerne fået et gedigent prisfald på i gennemsnit knap 60.000 kr. Til gengæld er flagskibs-SUV’en EL8 blevet gevaldigt dyrere.
Se de nye priser på NIO’s elbiler nedenfor:
NIO har i samme ombæring også fået en ny fabriksgaranti, der hedder 5 år eller 150.000 km. Tidligere var den på 2 år uden kilometerbegrænsning.
Se også: Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
En styrket, men stadig udfordret udgave af NIO
Barren for, om NIO 2.0 i Danmark kan kaldes en succes, er forbavsende lav. I 2022, 2023 og 2024 blev det til sølle 67 solgte elbiler.
Med genlanceringen er der langt bedre forudsætninger for, at NIO kommer til at sælge bedre end sidst.
For det første er Nic. Christiansen Gruppen en af de største importører herhjemme med et indgående kendskab til det danske bilmarked og et veletableret forhandlernetværk og autoriserede værksteder.
Det skaber en helt anden tryghed for købere af NIO-biler, som retteligt tidligere har været noget tilbageholdende ved at købe en dyr elbil hos et helt nyt og ukendt bilmærke.
De nye og lavere priser på de fleste modeller gør også elbilerne noget mere interessante. NIOs elbiler er fortsat på ingen måde billige, men mere rimeligt prissat.
Den markant forbedrede garanti stiller også NIO meget bedre end tidligere, og som forbruger er man langt bedre dækket i tilfælde af fejl, der er dækket af garantien.
Det til trods får NIO svært ved at komme højt på salgslisten herhjemme. Bilmærkets elbiler er dyrere, end hvad de fleste danskere er villige til at betale, og vi skal ikke glemme, at de fleste kinesiske bilmærker har svært ved at sælge i Danmark. Danskerne foretrækker europæisk producerede elbiler – og Tesla. NIO står med andre ord bagerst i køen over bilmærker, som danskerne hungrer efter.
Med det sagt, er det også vigtigt at fremhæve, at NIOs elbiler er i en generel høj kvalitet, og vi har tidligere været meget imponerede over dem.
Den er i høj byggekvalitet, veludstyrede, meget komfortable og har et af de bedste infotainmentsystemer på markedet.
Det er nu Nic. Christiansen Gruppens mission at overbevise danskerne om, at NIO er værd at gå efter. Det er en mission, som formentlig vil tage mange år. Indtil da skal vi nok forvente, at NIO fortsætter med at sælge elbiler i et lavt antal.
Perspektivering
NIOs elbiler skal primært et alternativ til de tyske premiummærker, BMW, Mercedes-Benz og Audi. Men er der stadig fordele ved at købe fra en tysk producent eller skal man kaste sig i armene på NIO?
Her kan se læse fordelene ved at købe elbil fra et tysk bilmærke.
Vi anbefaler:
Priser på Danmarks billigste elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Vi ser frem til disse elbiler i 2025, 2026 og 2027
Bedste ladestander hjemme