Test af BMW iX3 – ny konge i klassen

Den nye BMW iX3 er en elbil, der flytter grænserne for rækkevidde, opladning og digital innovation. BMW iX3 scorer 88/100 i test.

Test af BMW iX3 – ny konge i klassen

Det er ikke hver dag, at en bilproducent lancerer en model, som definerer de næste årtiers teknologiske retning, men det er præcis tilfældet med den nye BMW iX3.

Som den første repræsentant for “Neue Klasse” er forventningerne tårnhøje til både rækkevidde og køredynamik.

Læs vores test og bedømmelse af BMW iX3 og se de bedste alternativer til BMW iX3.

Se også: Alle elbiler fra BMW i Danmark

BMW iX3: Stor SUV til den kvalitetsbevidste familie

Den nye BMW iX3 placerer sig solidt som en SUV i den store mellemklasse. Hvor forgængeren delte platform med benzinudgaverne, er denne nye generation bygget som en dedikeret elbil helt fra bunden.

Det mærkes på proportionerne og pladsudnyttelsen, der er optimeret til den elektriske drivlinje. På det danske marked lander iX3 i et yderst konkurrencepræget segment, hvor den skal kæmpe om firmabilisternes og de kvalitetsbevidste familiers gunst.

Den er en direkte konkurrent til elbiler som Audi Q6 e-tron, Mercedes-Benz EQE SUV og Polestar 3, men med sin nye teknologiske platform forsøger BMW at lægge sig i spidsen af feltet. Også den nye Mercedes-Benz GLC EQ er en direkte konkurrent til BMW iX3.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af BMW iX3

BMW iX3

Specifikationer på BMW iX3

Bliv klogere på de vigtigste specifikationer på BMW iX3:

Hvor stor er BMW iX3?

BMW iX3 er, ligesom så mange andre elbiler på markedet, vokset i størrelse sammenlignet med forgængeren. Det betyder mere plads i den nye SUV fra BMW.

Bilen måler 4.782 millimeter i længden, 1.895 millimeter i bredden og 1.635 millimeter i højden. Akselafstanden er på hele 2.897 millimeter, hvilket sikrer god benplads i kabinen, da akslerne er skubbet helt ud i hjørnerne. Vægten holdes nede i forhold til størrelsen, men med det store batteri er der stadig tale om en solid bil på over 2,2 tons.

Indvendigt byder iX3 på fem regulære siddepladser, hvoraf bagsæderne tilbyder ISOFIX-beslag til børnefamilien. Bagagerummet er klassisk for en SUV i denne størrelse med en kapacitet på 520 liter, når alle sæder er i brug.

Har man brug for at transportere større genstande, kan bagsæderne lægges ned, hvilket øger kapaciteten til hele 1.750 liter. En kærkommen nyhed for mange elbilister er, at iX3 nu også er udstyret med et dedikeret rum under motorhjelmen, et såkaldt frunk, på 58 liter, som er ideelt til opbevaring af ladekabler.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Frunk i BMW iX3

Hvor langt kører BMW iX3 på en opladning?

Hjertet i den nye iX3 er det avancerede højspændingsbatteri med cylindriske battericeller, der er en integreret del af bilens struktur. Batteriet har en generøs kapacitet på omkring 108 kWh, hvilket giver den nye BMW iX3 en ganske imponerende rækkevidde.

Ifølge de officielle danske specifikationer har iX3 50 xDrive en WLTP-rækkevidde på op til 805 kilometer. Vælger man udstyrsvarianter med større fælge og mere udstyr, falder rækkevidden marginalt – for eksempel til 778 kilometer i Supercharged-udgaven.

Effektiviteten er i højsædet med et officielt strømforbrug på 15,4 kWh/100 km for den første variant, som er med firehjulstræk. Det bliver sandsynligvis endnu lavere, hvis der lanceres en basismodel med baghjulstræk.

Når batteriet skal lades op, demonstrerer Neue Klasse-platformen for alvor sin styrke med 800-volt teknologi. BMW iX3 kan lynlades med en maksimal DC-ladeeffekt på hele 400 kW. Det betyder, at en opladning fra 10 til 80 procent kan klares på blot 21 minutter under optimale forhold, hvilket giver op til 372 kilometers rækkevidde på bare 10 minutter.

Hjemme i indkørslen lader bilen via en 11 kW AC-lader, hvilket giver en fuld opladning fra 0 til 100 procent på cirka 11 timer.

BMW iX3

Hvor hurtig er BMW iX3?

Ved lanceringen i Danmark tilbydes iX3 i varianten 50 xDrive. Denne model er udstyret med to kraftige elmotorer, hvilket sikrer firehjulstræk og godt vejgreb. Den samlede systemydelse er på voldsomme 345 kW, hvilket svarer til 469 hestekræfter.

De mange kræfter omsættes effektivt til asfalten, og accelerationen fra 0 til 100 km/t er overstået på blot 4,9 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 210 km/t, hvilket er højere end mange konkurrenter, der ofte stopper ved 180 km/t.

Skal man bruge bilen til ferie med campingvogn eller trailer, skuffer iX3 heller ikke. Den må trække op til 2.000 kg på krogen, hvilket gør den til en af de mere kapable trækkere i klassen.

BMW iX3

Udstyr i BMW iX3

Udstyrsniveauet i den nye BMW iX3 er højt allerede fra basismodellen “Essential”. På det danske marked inkluderer standardudstyret blandt andet 20-tommer letmetalfælge, elektrisk justerbare sæder med memory-funktion til føreren samt sædevarme foran.

En markant nyhed er BMW Panoramic Vision, som er standard i alle varianter. Dette system erstatter det traditionelle instrumentbord med en bred projektion i forrudens nederste kant, hvilket giver et futuristisk og ryddeligt cockpit.

Desuden medfølger Driving Assistant Plus, komfortadgang, trådløs opladning af mobilen og sædevarme. Ønsker man mere sportsligt præg, kan man opgradere til M Sport-pakken, der tilføjer sportsrat, M-bremser og ændret eksteriørdesign.

For den ultimative luksus tilbyder “Fully Charged”- og “Supercharged”-pakkerne udstyr som anhængertræk, 3-zoners klima, Harman Kardon lydanlæg, panoramasoltag og avancerede parkeringsassistenter.

Generelt er niveauet af standardudstyr løftet markant i forhold til tidligere BMW-modeller, men de mest luksuriøse features kræver stadig tilkøb eller valg af højere udstyrsniveauer.

BMW iX3

BMW iX3: Pris, leasing og garanti

BMW iX3 lander på det danske marked med en pris, der må betegnes som aggressiv, når man tager rækkevidden og teknologien i betragtning.

Startprisen for en BMW iX3 50 xDrive er 599.900 kroner. Dette placerer den yderst konkurrencedygtigt over for rivaler som Mercedes-Benz EQE SUV, der starter næsten 100.000 kroner højere, og tæt på Audi Q6 e-tron. Topmodellen Supercharged koster 699.900 kroner.

Det er vores forventning, at BMW vil lancere en billigere basismodel med baghjulstræk og lavere motorydeevne til en lavere pris. Et kvalificeret gæt på prisen på denne variant er 549.900 kr.

Ejerudgifterne holdes nede med en lav halvårlig CO2-ejerafgift på blot 420 kroner.

En skarp pris på leasing

Ser vi på privatleasing, står BMW iX3 stærkt i billedet. Et eksempel på et leasingtilbud lyder på en månedlig ydelse fra 5.995 kroner med en udbetaling på 35.000 kroner. Leasingperioden løber over 36 måneder med 15.000 kilometer inkluderet om året. De samlede omkostninger i perioden løber dermed op i 256.715 kroner (inklusive levering og gebyrer).

Når vi sammenholder denne totalomkostning med kontantprisen på 599.900 kroner, udgør leasingprisen efter 3 år cirka 42,8 procent af bilens værdi. Da denne procentsats ligger under 45 procent, vurderes dette som et attraktivt leasingtilbud, hvor man får meget bil for pengene uden risiko for værditab.

Garantien halter

Garantien på BMW iX3 er på 2 år uden kilometerbegrænsning. På batteriet ydes der en garanti på 8 år eller 160.000 km, alt efter hvad der kommer først. Fabriksgarantiperiode er kortere end de fleste konkurrenter, men de ubegrænsede kilometer i de første to år en fordel for pendlere.

BMW tilbyder, at man kan tilkøbe ekstra garanti, men det burde være inkluderet i en bil til denne pris.

Du kan sammenligne garantien med andre mærker i vores oversigt over garantier på elbiler i Danmark.

Se også: Se alle leasingpriser på BMW iX3

BMW iX3

Fordele og ulemper ved BMW iX3

Der er mange fordele og ulemper ved BMW iX3. Her er de vigtigste:

Fordele ved BMW iX3

  • Imponerende rækkevidde: Med op til 805 km (WLTP) sætter iX3 nye standarder i klassen og minimerer behovet for ladestop på lange ture.
  • Lynhurtig opladning: 800-volt arkitekturen muliggør opladning med op til 400 kW og 10-80 procent på 21 minutter, hvilket er markant hurtigere end de fleste konkurrenter.
  • Køredynamik: På trods af vægten leverer bilen den klassiske BMW-køreoplevelse med god balance og involverende styring.
  • Innovativ kabine: BMW Panoramic Vision giver et fremragende overblik uden at stjæle fokus fra vejen.
  • Rummelighed: Den dedikerede elbil-platform sikrer god plads i både kabine og bagagerum samt et praktisk frunk.

Ulemper ved BMW iX3

  • Mangel på fysiske knapper: Betjeningen af basale funktioner som klimaanlæg og luftdyser via skærmen kan virke omstændelig under kørsel.
  • Infotainmentsystemet: Det nye infotainmentsystem og menustrukturen kræver tilvænning og kan virke mindre intuitivt end tidligere systemer.
  • Undervogn: Affjedringen kan føles en anelse fast på ujævne underlag sammenlignet med klassens mest komfortable biler.
  • Rat-betjening: Touch-knapperne på rattet mangler den taktile feedback, som rigtige knapper giver, og kan være upræcise.
  • Pris på ekstraudstyr: Selvom standardudstyret er pænt, løber prisen hurtigt op, hvis man ønsker glastag og de mest avancerede assistentsystemer.
  • Fabriksgaranti: En fabriksgaranti på 2 år med ubegrænsede kilometer er simpelthen ikke godt nok i 2025.
BMW iX3

BMW iX3: En teknologisk magtdemonstration

BMW iX3 er ikke bare en ny model, men  en teknologisk magtdemonstration, der varsler en ny æra for mærket.

Med “Neue Klasse” har BMW skabt en elbil, der på papiret udvisker de fleste af elbilens traditionelle begrænsninger omkring rækkevidde og opladningshastighed. I praksis leverer bilen en overbevisende pakke, hvor køreglæde og effektivitet går op i en højere enhed.

Selvom digitaliseringen af kabinen måske deler vandene med sine mange touch-funktioner, er helhedsindtrykket af iX3 yderst solidt. Den kombinerer BMWs traditionelle dyder med fremtidens teknologi på en måde, der gør den til en af klassens absolutte topscorere.

BMW iX3 får 88 ud af 100 i test (Fremragende).

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Bedste alternativer til BMW iX3

Blandt de bedste alternativer til BMW iX3 er:

Se også: Sammenlign alle SUV i Stor mellemklasse

Denne anmeldelse af BMW iX3 er baseret på testresultater fra flere bilmedier og billeder af bilproducenten. Når vi selv får mulighed for at teste BMW iX3, opdaterer vi denne test med vores egne indtryk og billeder.

Vi anbefaler:
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler