Volvo-leverandør indgiver konkursbegæring
Det skulle have været kronjuvelen i Volvos sikkerhedssatsning, men endte som en klods om benet. Nu indgiver teknologivirksomheden Luminar konkursbegæring efter et år præget af brudte løfter og en fejlslagen lancering.
Se også: Alle elbiler fra Volvo
Volvos tidligere stjernepartner går konkurs
Tech-virksomheden Luminar, der indtil for nylig var synonym med Volvos selvkørende ambitioner, har kastet håndklædet i ringen. Den 15. december indgav selskabet en frivillig begæring om Chapter 11-konkursbeskyttelse ved domstolen i Texas.
Målet er nu at redde stumperne ved at sælge virksomheden i bidder. Luminar har allerede indgået en aftale om at sælge deres halvleder-division, LSI, til Quantum Computing Inc. for 110 millioner dollars (ca. 770 mio. kr.), men fremtiden for selve LiDAR-forretningen er stadig uvis.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Fra hype til forsinkelser
Luminar blev for alvor kendt, da Volvo annoncerede, at deres elektriske flagskib, EX90, ville blive født med Luminars avancerede LiDAR-sensor, som kendes ved den karakteristiske “bule” over forruden. Teknologien skulle gøre bilen mere selvkørende end nogen anden på markedet.
Men integrationen af den komplekse software voldte enorme problemer. Det resulterede i, at den længe ventede Volvo EX90 blev ramt af gentagne forsinkelser, hvilket frustrerede både kunder, producenten og aktionærer.
Tidligere i år trak Volvo stikket endeligt. Samarbejdet blev opsagt, og de kunder, der allerede havde bestilt en bil med forventning om Luminar-teknologien, fik deres sensorer fjernet og penge refunderet.
LiDAR-sensoren er fjernet i Volvos 2026-modeller med beskeden om, at producenten har opnået samme høje sikkerhed ved brug af radar, sensorer og kamerateknologi.
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark

Se også: Hvad koster Danmarks billigste elbil?
“Virkeligheden har ændret sig”
Bruddet med Volvo efterlod Luminar i en sårbar position med retssager og en slunken ordrebog. Paul Ricci, Luminars administrerende direktør, forklarer i forbindelse med konkursbegæringen, at markedet simpelthen ikke flyttede sig hurtigt nok:
“Vores gamle gældsforpligtelser og tempoet i industriens adoption har udfordret vores evne til at drive forretningen på en bæredygtig måde,” udtaler han og tilføjer, at et salg nu er den bedste vej frem for at redde værdier.
Luminar forventer at fortsætte driften under konkursbehandlingen og håber at kunne finde en køber til LiDAR-forretningen inden udgangen af januar 2026.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Vi anbefaler:
Guide til valg af ladeboks og ladeløsning
Elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027