EU’s sag mod Google offentliggøres i dag
En af de største sager for EU’s konkurrencekommission med Margrethe Vestager i spidsen som konkurrencekommissær kan meget vel se dagens lys i dag.
Google forventer efter forlydender fra avisen Financial Times, at en klagepunktsmeddelelse fra Margrethe Vestager kommer frem i dag.
Læs også: EU gør klar til sag mod Google
Sagen bygger på en bekymring fra EU om, at Google udnytter en mulig monopoldannelse til at fremme egne søgeresultater i søgemaskinen, der i Europa benyttes i omkring 92 % af søgningerne. Ifølge AndroidPolice kan der være tale om et krav om en mulig bøde på over $6 mia. svarende til 42 milliarder kroner.
Internt brev fra Google lækket
Google er opmærksom på dette udspil fra konkurrencekommissionen og har derfor udsendt en intern meddelelse til alle medarbejdere som reaktion på dette. Meddelelsen er siden røget i de forkerte hænder og lækket på hjemmesiden ReCode.
Her fortæller Google, at de forventer stærk kritik fra EU, men at de samtidig mener at have en stærk sag, hvor man har mulighed for at fortælle sin side af historien. Argumenterne fra Google er, at de med søgemaskinen leverer bedre tjenester til forbrugerne og sparer dem for lange ventetider og bestræbelser på at finde det rigtige indhold på internettet.
Læs også: EU vil skille Google ad
Google mener også, at der er en øget konkurrence på markedet, som kun er et klik væk med Bing, Yahoo, Quora og DuckDuckGo som alternative søgemaskiner. Apple’s Siri og Microsoft’s Cortana nævner Google også.
Forventer også en undersøgelse af Android
I det interne brev oplyser Google, at man også forventer en undersøgelse af det udbredte Android-styresystem til smartphones, som i Europa kører på 55 % af alle smartphones.
Læs også: Apple risikerer milliardbøder af EU
Samtidig gør Google opmærksom på, at det ikke nødvendigvis vil føre en sag med sig, men at det kun er begyndelsen af en mulig sag.
Google til medarbejdere: Kommentér ikke på sagen
En afsluttende bemærkning fra Google gør medarbejderne opmærksomme på, at de selv kan hjælpe giganten på to måder: Ved ikke at tale om sagen – hverken internt eller eksternt – og ved at fortsætte med det, de er bedst til: Skabe produkter til brugerne og kunderne.