3D-TV ligner et flop
Høje priser på skærme og alt for lidt kvalitetsmateriale i 3D er skyld i, at salget af 3D-skærme er gået noget langsommere end tv-producenterne forventede. Sådan konkluderer analysevirksomheden DisplaySearch.
3D-fladskærmene var ellers tiltænkt at være branchens redningsplanke. Animeret af 3D-biografsucceserne Avatar og Alice I Eventyrland, var tv-producenterne hurtige til at udsende 3D-skærme til hjemmebrug, deriblandt LG, Sony, Samsung, Panasonic, Philips og Mitsubishi.
Men forbrugerne har ikke været med. Det estimeres at der sælges blot 3,2 millioner 3D-fladskærme i år, hvoraf 1,6 millioner sælges i USA. Til sammenligning blev der i 2009 solgt mere end 211 millioner fladskærme på verdensplan.
I Danmark kan Samsung dog til Magasinet Digitalt meddele, at 20 procent af deres salg siden foråret er 3D-tv.
Ifølge DisplaySearch skyldes forbrugernes skepsis primært tre faktorer: Prisen, indholdet og brillerne. Forbrugere vil have skærme, der ikke kræver briller.