Telia Sense Car: Slet ikke smart nok [TEST]

Vi har prøvekørt Telias Smartcar-løsning, Sense Car. Helt smart bliver det desværre aldrig.

Telia Sense Car: Slet ikke smart nok [TEST]

’Gør din bil smartere med Telia Sense Car’ sådan lyder logoet til Telias bil-dongle, Sense Car, som giver løfter om at gøre bilen lidt smartere end før.

Et skud intelligent bil for 995 kr. (inkl. 6 md. abonnement) lyder billigt, men hvor meget klogere bliver bilen så? Vi har prøvekørt med Telia Sense car i nogle måneder og ser på det smarte og usmarte i den billige upgrade. 

Telia Car Sense-donglen er blevet test på Mitsubishi Colt 2010, VW Golf Plus 2007 samt Kia Picanto 2004.

Læs også:  Telia Sense Car klar i Danmark: Gør din bil intelligent

Telia Sense Car test
Telia Sense er en simpel dongle som du slutter til bilen. Foto: Mobilsiden.dk

Enkel opsætning

Selve installationen og opsætningen er meget ligetil. I pakken får du en lille sort boks med et SIM-kort i som er tiltænkt til bilens ’On-Board Diagnostics’-stik.

Du henter app’en til din Android- eller iOS-smartphone, hvor du skal indtaste dine og bilens oplysninger. Derefter vil app’en assistere dig med at finde ud af hvor din bils OBD-stik befinder sig. Det findes typisk omkring rattet eller ratstammen, nogle gange bag et panel. Det bør ikke kræve nogen tur hos mekanikeren at sætte stikket i.

Det er dog ikke alle biler der understøtter Telia Sense Car, din bil skal være følgende:

  • Benzindrevne biler fra 2001 eller nyere
  • Dieselbiler fra 2004 eller nyere
  • Lette lastbiler op til 3,5t fra 2007 eller nyere

Alt i alt er der gode chancer for, at de fleste biler vil blive understøttet af Sense Car – med en væsentlig undtagelse: el- og hybriddrevne biler understøttes ikke.

Se også: Sådan får du Android Auto til din bil [TIP]

Telia Sense Car test
Foto: Mobilsiden.dk

Ubrugeligt WiFi

For de 99 kr. måned du giver for Sense Car, inkluderer Telia 20GB dataabonnement (heraf 5GB EU-roaming) – på papiret nok til ca. 10 timers videostreaming i Danmark eller det kvarte i EU-lande. Det vil række i dagligdagen, men vil være langt fra nok til at række til ro på bagsædet igennem hele bilferien.

Netværkshastigheden har samtidig vist sig at være yderst svingende. I den testede Mitsubishi Colt, kunne 4G-hastigheder af og til nås, mens det kneb med at få en brugbar forbindelse i kollegaens Golf Plus. Har du en nogenlunde ny mobil, vil den sandsynligvis give en langt bedre netoplevelse, når du bruger den som hotspot.

Læs også:  Mobilsiden kårer: Årets navigationsapp 2017

Telia Sense Car test
App’en slår alarm i tide og utide. Foto: Mobilsiden.dk

Alarm og parkeringsfunktioner

Sense Car bliver mere interessant, når det kommer til andre features. Klodsen har en indbygget accelerometer og GPS-sensor der registrerer hvor bilen er og når bilen oplever rystelser.

Sidstnævnte feature udløser det app’en kalder en ’sabotagealarm’ – det lyder dramatisk, men er det sjældent. Hver gang du løber ned til bilen for at hente noget, bliver den udramatisk episode registreret som et forsøg på sabotage.

Skulle der være noget på færde, er alarmfunktionen ikke så anvendelig som man kunne ønske sig, for notifikationen kommer først 5 minutter efter hændelsen er sket. En eventuel tyv eller lømmel vil sandsynligvis være over alle bjerge inden du når ud til bilen.

Når sabotagealarmen samtidig synes at blive udløst i tide og utide af uforklarlige årsager i Københavns gader, dropper man hurtigt at reagere på dem – og så ryger idéen jo.

Hører du til dem, der hyppigt glemmer P-skiven eller hvor bilen holder, kommer GPS-funktionen til undsætning ved at kunne give dig besked om hvor bilen står. Benytter du parkeringsapp’en EasyPark, vil den automatisk afslutte parkeringen, så du ikke betaler mere end nødvendigt.

Telia Sense Car test
Det er let at trække tal ud af Telia Sense Car – formatteringen er dog ikke i top. Foto: Mobilsiden.dk

Smart, mangelfuld tracking

Skal du monitorere din kørsel, eksempelvis til erhvervskørsel, giver Sense Car dig mulighed for på enkel vis at lagre dine ture med både tids- og kortoplysninger. Særligt smart bliver det, når disse kan trækkes ud af app’en som en Excel-fil til regnskabet.
Selve tracking er desværre ikke altid lige nøjagtig. GPS’en er som sådan nøjagtig nok, men holder du for længe ved et lyskryds, vil turen blive delt op i to. Det gør at det samlede regnskab ikke bliver særlig retvisende.

App’en forsøger også at ’gamificere’ kørslen, ved at give dig point, alt efter hvor fint du gebærder dig i trafikken. Idéen er god, men pointene uddeles kun ud fra to parametre: hvor meget bilen står i tomgang og hvor ofte du bremser hårdt op.

Det motiverer en til at køre pænere end sædvanligt – og pænere end de andre – men gør det kun indtil man realiserer, at det mest er den omgivende trafik der dikterer, hvor meget bilen står i tomgang. Her føler jeg mig også lidt snydt af, at Sense Car også tæller det som tomgang når bilens start/stop funktion faktisk har slået motoren fra ved lyskrydset. Men lidt glæde får man da ud af at finde ud af, at man bremser mere behersket end gennemsnittet. Jeg må være elitebilist!

Læs også:  Nu kan du multitaske i Google Maps under navigation

På sigt kan disse data også tænkes at indgå i et samarbejde med forsikringsselskabet. Allerede nu kan du få Sense Car gratis igennem Alka Forsikring og jeg kan forestille mig, at særligt velkørende bilister på sigt vil kunne få rabat på præmien. Det vil så også betyde, at dit forsikringsselskab i teorien vil kunne se, hvorvidt du har kørt 5 km/t for hurtigt, hvis uheldet skulle ske.

Telia Sense Car test
Du får basale stats på din køreture. Foto: Mobilsiden.dk

Lavere pris og flere data ønskes

Efter en del tid med Telia Sense Car står man som bruger med et meget blandet indtryk.
Telia har tydeligvis ønsket at pushe deres netværk – og naturligvis set muligheden i at sælge endnu et mobilabonnement. Men netop denne del dumper fælt i forhold til den oplagte (og gratis) alternativ – at lave et hotspot med mobilen.

Tracking-funktionerne fra Telia Sense Car, er på mange måder den mest interessante feature, men desværre er det kun de allermest basale oplysninger om bilen der indhentes fra ODB-chippen. Dermed forpasser Telia en gylden mulighed for at give indsigt mange af bilens data.

Her havde jeg eksempelvis meget gerne set, at benzinforbrugs oplysninger var tilgængelige (det er den på visse modeller) og at app’en kunne oplyse, hvorvidt man har husket at låse bilen.

Tilbage står et produkt som er dyrt, halvdårligt og kun i få tilfælde vil give mening for forbrugeren. Det bliver derfor til en dumpekarakter til Sense Car: 2½ stjerner.

Se også:  Væk med mobilen, når du kører bil – Politiet holder øje

Fordele:

  • Overskuelig app
  • Let at udtrække kørselsrapport

Ulemper:

  • Virker ikke med el/hybridbiler
  • Ingen data hentes igennem OBD-stikket
  • Ringe netværksforbindelse
  • Bundet op på Telias netværk
  • Alt for dyrt abonnement
  • Sabotage-alarm i tide og utide

Fortsættelse:

Der blev pustet nyt liv i tematikken. mobilsiden fortsatte fortællingen. Efterfølgende d. 20/7/2017 bragte vi fortællingen Kunder flygter fra Telia: 158.000 færre kunder på et år – Følg den videre histore her. Absolut seneste nyt om temaet kan du finde her.