Apple Intelligence kan kræve dyrt abonnement

Det er dyrt at drive AI-løsninger, og derfor forventer analytikere også, at Apple vil tage betaling for Apple Intelligence. Prisen kan blive helt op til 179 kroner per måned.

Apple Intelligence kan kræve dyrt abonnement

Da Apple annoncerede AI-funktionerne Apple Intelligence i juni, lovede virksomheden en forbedret Siri-stemmeassistent samt muligheden for automatisk at generere e-mails og billeder.

Selvom disse funktioner vil blive rullet langsomt ud, og områder som Kina og Europa i første omgang ikke får adgang, forventer analytikere alligevel, at Apple kræver et abonnement for de mere avancerede funktioner.

Se også: De bedste priser og tilbud på iPhones

Kan koste op til 179 kroner om måneden

Neil Shah fra analyseinstituttet Counterpoint Research siger, at det er dyrt for virksomheder som Apple at investere i AI, og at Apple derfor er interesserede i at sende regningen videre til forbrugerne.

“Software og tjenester gør det mere lukrativt for Apple at sende regningen videre med Apple One-abonnementsmodellen”, siger Neil Shah til CNBC.

Apple One koster 179 kroner om måneden og giver brugerne adgang til tjenesterne Apple Music, iCloud+, Apple Arcade og Apple TV+.

Neil Shah forventer, at Apple formentlig vil opkræve mellem 10 og 20 dollar (hvad der vil svare til mellem 89 og 179 kroner) for Apple Intelligence – måske endda som en del af Apple One.

Se også: Swappie er refurbished iPhones til en billig pris

Apple lykkes med at tjene styrtende på software

Apples serviceafdeling indbragte 24,2 milliarder dollar i dette års tredje kvartal. Apple udmærker sig ved at være en af få teknologiproducenter, der lykkes med at tjene mange penge på software.

“Apple er en af de få virksomheder inden for forbundne enheder, der med succes har tjent penge på de værdiforøgende tjenester, de tilbyder”, siger Ben Wood, der er forskningschef hos CCS Insight.

“Det har skabt præcedens hos brugerne for, at de skal betale for flere premium-tjenester. På den baggrund kan det ikke udelukkes, at Apple vælger at opkræve betaling for mere avancerede funktioner i sit Apple Intelligence-tilbud.”

Ben Wood tilføjer, at Apple Intelligence kan give Apple mulighed for at lancere en samlet abonnementstjeneste med forskellige tjenester til en samlet pris.

Det er ikke ualmindeligt, at teknologivirksomheder tager penge for deres AI-løsninger. Hos OpenAI koster det for eksempel ekstra at få adgang til mere avancerede ChatGPT-funktioner, og virksomheder skal betale for Microsofts AI-værktøj Copilot.

Se også: iPhone 17 Slim bliver vanvittig dyr – se mulig dansk pris

Personlig AI låser kunder til Apples økosystem

Apples største rival Samsung, som allerede er begyndt at udrulle sine tjenester med kunstig intelligens, kendt som Galaxy AI, overvejer stadig forskellige indtægtsmodeller for sin software.

Ifølge Neil Shah giver AI Apple en chance for yderligere at fastholde sin allerede loyale skare af brugere, fordi Apple Intelligence vil lære af brugerens adfærd og dermed blive mere personlig.

“Det smukke ved AI er, at når du bruger det mere og mere, lærer det om dig, og du bliver låst fast i selve modellen, fordi du ikke kan tage din egen model med fra Apple til Android. Det er her, du begynder at bruge det mere og mere, du bliver mere vant til det, og det er her, Apple tjener penge”, forklarer han.

Hvis Apple formår at låse brugerne til sit økosystem med AI og samtidig tager betaling for løsningerne, er der altså udsigt til endnu flere penge i kassen. Samtidig er der også forventninger om et højt salg af iPhone 16-modeller, da Apple Intelligence kun er tilgængelig i iPhone 15 Pro og 15 Pro Max og nyere modeller. Mange har derfor en nyere iPhone, der ikke understøtter Apple Intelligence, og derfor er der ingen anden udvej end at købe en ny iPhone.

Se også: iOS 18 kommer uden Apple Intelligence

Kan være svært at tjene penge på AI-produkter

Selvom Apple har en klar målsætning om at tjene penge på Apple Intelligence, kan det være lettere sagt end gjort. AI er nemlig tilsyneladende ikke noget, som lokker kunderne ned i salgsbiksen. En ny undersøgelse viser nemlig, at det er en decideret ulempe at bruge ord som “AI” i produktbeskrivelser, hvis intentionen er at sælge et produkt.

Apple er dog verdensmestre i branding, så mon ikke der nok skal komme godt gang i salget af iPhone 16-modeller alligevel?

Alt imens Apple udtænker, hvordan og hvorledes de ønsker at tjene penge på Apple Intelligence, er Samsung gået i gang med at rulle Galaxy AI ud til deres billigere telefoner i A-serien.

Se også: Seneste nyt om Android og iOS