Unge ville ønske, at sociale medier ikke eksisterede

60 procent af generation Z bruger fire timer om dagen på sociale medier. Alligevel ønsker halvdelen af dem, at sociale medier som TikTok og X aldrig havde eksisteret.

Unge ville ønske, at sociale medier ikke eksisterede

Omkring halvdelen af alle personer født mellem 1995 og 2012 – bedre kendt som generation Z – ville ønske, at sociale medier som TikTok og X ikke eksisterede.

Det er på trods af – eller måske på grund af – at mere end halvdelen af de adspurgte bruger fire timer om dagen på selvsamme sociale medier.

Se også: Sådan former teknologi samfundet og kaprer menneskers hjerne

Unge kæmper med afhængighed

Resultaterne stammer fra den amerikanske undersøgelse The Harris Poll, hvor 1.006 personer mellem 18 og 27 år er blevet adspurgt. Den viser, hvordan unge voksne kæmper med den afhængighed, som smartphones og sociale medier skaber.

60 procent af de unge bruger mindst fire timer om dagen på sociale medier, og 23 procent bruger mindst syv timer om dagen. Samtidig oplyser 60 procent, at sociale medier har en negativ indvirkning på samfundet.

Forbavsende mange ser faktisk helst, at de sociale medier, som de paradoksalt bruger så meget, slet ikke havde eksisteret. 47 procent ønsker, at ”aldrig var blevet opfundet”, mens det er 50 procent for X, 43 procent for Snapchat, 37 procent for Facebook og 34 procent for Instagram.

”Vi tolker disse lave tal som en indikation af, at generation Z ikke i særlig høj grad beklager internettets grundlæggende funktioner til kommunikation, historiefortælling og informationssøgning,” siger socialpsykolog og forfatter Jonathan Haidt og tilføjer:

”Hvis smartphones blot lod folk sende sms’er til hinanden, se film og søge efter nyttige oplysninger eller interessante videoer uden personlige anbefalingsalgoritmer, der har til formål at fange brugerne, ville der være langt mindre fortrydelse og vrede.”

Se også: Børn ser skadeligt indhold på sociale medier

Bagsiden af sociale medier

Undersøgelsen tegner et tydeligt billede af en dyb splittelse hos mange unge ved brugen af sociale medier. Apps som TikTok, X, Snapchat og Facebook giver en form for nydelse og sociale interaktioner med omverden, men samtidig skaber algoritmerne afhængighed og en negativ påvirkning på de unges mentale sundhed.

Ny EU-lovgivning har siden august 2023 tvunget techgiganter til at tage affære. De skal blandt andet stoppe dataindsamling på børn og årligt lave en vurdering af, hvordan deres algoritmer virker.

Overholder de ikke reglerne, kan de få bøder på op til seks procent af deres globale omsætning.

Se også: Flertal for 15-års aldersgrænse for brug af sociale medier