Ekspert: Sms og kvitteringer er gratis for teleselskaberne
Såfremt teleselskaberne vælger at tage betaling for kvitteringerne, så skal det udelukkende betragtes som en forretningsmæssig disposition og ikke som et udtryk for, at de skal have dækket omkostninger. Det oplyser teleekspert Torben Rune, der er direktør i telekonsulent-virksomheden Netplan.
– “Omkostningen ved beskeder og kvitteringer er den samme – den er nemlig nul,” siger Torben Rune.
Forklaringen er, at sms overføres på en fælleskanal, som altid er til stede i mobilsystemet, og som kun overfører information, når denne informationskanal ikke bliver brugt til andre ting – eksempelvis til at etablere eller modtage et opkald.
– “Det er altså en del af GSM-systemet som standard. Man ikke kan pille det væk, og de bit, der sendes ud, sendes hele tiden. Hvis ikke der er sms’er i dem, så er der ingen data. Og det påfører ikke teleselskabet så meget som en øre i udgift at sende dette indhold ud, fordi kanalen er der i forvejen. Det svarer til de taxachauffører, der tager penge for at smide en kuffert i bagagerummet,” forklarer Torben Rune.
Alle mobilkunder betaler for kvitteringerne
Hos Teleselskabet 3 skal kunderne ikke betale for sms-kvitteringerne, men kommunikationschef Stine Green Paulsen erkender, at teleselskabernes prissætninger er en forretningsmæssig disposition.
– “Når man skal sammensætte abonnementer, vil man gerne have, at de er attraktive og gennemskuelige, og man vil gerne have minut- eller sekundpriserne ned. Det gør selskaberne på forskellige måder, så det er historien om gyngerne og karrusellerne. Nogle gange ryger der noget på gebyrerne og lidt af minutpriserne. Sådan er det for alle teleselskaberne,” siger Stine Green Paulsen.
Frank Rasmussen, tidligere direktør i Bibob mener endda, at alle mobilkunder på en eller anden måde betaler for kvitteringer.
– “Nogle teleselskaber sætter prisen for kvitteringen ind i deres sms-pris. Så betaler du for den, uanset om du vælger at få den eller ej. Alle tager noget for det – på den ene eller den anden måde,” siger Frank Rasmussen.
Nogenlunde samme opfattelse har man hos gebyrets ophavsmænd i Sonofon.
– “Alle de øvrige udbydere har det bygget ind i deres abonnementer og på den måde betaler kunden for denne funktionalitet. Vi har vurderet, at kunderne hellere vil have valgfriheden, og derfor tilbyder vi både ‘Fri SMS’, hvor kvitteringer er inkluderet, samt altså muligheden for at afregne pr. sms,” siger pressechef Peter Glüsing.
Kunderne forventer gratis sms-kvitteringer
Da sms-beskeden i sin tid fik debut, var kvitteringen imidlertid gratis. Derfor er der ifølge Torben Rune mange forbrugere, der vil være utilfredse med at skulle betale for servicen.
– “Mit indtryk er, at der ikke er særlig mange, der bruger dem. Til gengæld har de en opfattelse af, at de altid har været gratis. Det var de også engang, men det er de altså ikke længere – i hvert fald ikke hele vejen rundt,” siger Torben Rune til Mobilsiden.dk.
CBB Mobil-direktør Lars Asger Petersen erkender da også faren for, at nogle af CBB-kunderne vil klage over det nye gebyr.
– “Der er formentlig nogle kunder, som ikke vil være tilfredse med gebyret. Til gengæld har vi haft et mål om at give kunden bedre betingelser på et andre områder. Eksempelvis i form af en lavere pris på datatrafik,” siger Lars Asger Petersen.
Både Sonofon og CBB Mobil gør opmærksom på, at kunderne kan deaktivere kvitterings-servicen på selve telefonen.
Læs også:
Mobilkunderne opkræves ekstra sms-gebyr
Bibob er åben overfor sms-gebyret