Data-loftet er for småt – kunderne vil have mere
Det er ikke længe siden at Telia lancerede sin nye 4G LTE-hotspot, som fik stor ros i anmeldelsen på Mobilsiden.dk. Kort tid efter forøgede de også deres upload hastighed på netværket. Alt sammen til glæde for forbrugerne.
Men højere hastighed betyder også højere risiko for at nå data-loftet på sit abonnement, hvilket resulterer i enten en dyrere regning eller en lavere hastighedsforbindelse måneden ud.
Det er tilsyneladende noget danskerne er ved at vænne sig til ifølge comon.dk, som har fulgt op på brugernes henvendelser og kontaktet teleselskabet 3 for oplysninger om danskernes forbrug, og hos dem viser det sig at forbrugerne banker mod loftet.
I deres mindste pakke på 1 GB er det omkring hver femte eller 20 procent af kunderne der når at bruge mere end 90 procent af sin datapakke. 10 GB pakken er det i nærheden af de 10 procent der når loftet, mens der på 40 GB pakken er 15 procent af brugerne, der når loft området der starter ved 90 procent.
Stor forskel
Men det er tilsyneladende ikke hos alle teleselskaber, at man oplever kunderne banke imod data-loftet. Hos Telia er det således under tre procent af kunderne der banker imod deres data-loft på de nuværende pakkeløsninger.
Hos 3 mener man at forskellen ligger i forbrugerne, der hos dem har et særligt stort data-forbrug. ”Lofts-bankere” er et udtryk for, at folk udnytter de pakker, som selskabet stiller til rådighed, og at de øvre forbrugsgrænser derfor nok er sat på et fornuftigt niveau”, siger Stine Green Paulsen kommunikationschef hos 3.
Er der kunder der banker mod loftet ofte, så får de mulighed for at tilkøbe sig ekstra data, tilføjer Stine.
Lytter til kunderne
Til spørgsmålet om 3 overvejer at hæve lofterne svarer Stine, at man altid kan overveje det, men at selskabet ikke oplever klager over det nuværende loft. Næsten samme melding er Telia kommet med.
Til de kunder der kommer op og ramme loftet på Telia’s produkter herunder også 4G produkter, er der hjælp at hente, udtaler Telias privatkunde direktør, Christoph Nørgaard.
– ”Vi har sat overvågning på, så vi straks ser, hvis nogen når vores data cap (loft, red), derpå kan vi så gå i dialog med dem. Indtil videre er overvågningen helt manuel. Når vi kontakter dem, hjælper vi dem til at finde en løsning ved enten at komme over på et andet produkt eller tilkøbe datakapacitet,” siger han.