Samsungs store problem er: software
Samsung er en af verdens absolut største teknologigiganter, men i en artikel fra Financial Times sættes der fokus på firmaets svaghedspunkter, og umiddelbart er det ikke særlig køn læsning.
Over de sidste to kvartaler af Samsung ikke kunne få sin fladskærmsproduktion til at løbe rundt, og divisionen taber penge.
Samtidig har firmaet fået et ordentligt slag over fingrene af Apple, der har formået at få hevet Samsung Galaxy Tab 10.1 pillet ned fra hylderne i Tyskland, udsat lanceringen af maskinen i Australien samt stoppet for distributionen af udvalgte Samsung-mobiler fra det europæiske knudepunkt i Holland. Næste måned vil Apple prøve at få nedlagt forbud mod salg og markedsføring af Galaxy-produkterne i selveste USA – et gigantisk marked.
Og det er altså lidt af et problem. Financial Times påpeger, at profitmarginen på produktionen af delkomponenter som processorer og anden elektronisk indmad er faldende, og at pengene i stigende grad skal hentes hjem ved at producere komplette produkter som eksempelvis smartphones og tablets.
Med Android har det været forholdsvist nemt for Samsung hurtigt at spytte velfungerende smartphones ud på butikshylderne. Det har hovedsageligt handlet om at producere hurtig, elegant og velfungerende hardware – et spil som Samsung excellerer i.
Men i stigende grad vil sydkoreanerne skulle kunne differentiere sig med software. Ikke kun for at skille sig ud i forhold til konkurrenterne, men også fordi moderne forbrugerelektronik i høj grad handler om at levere avanceret funktionalitet pakket ind i en brugervenlig og intuitiv brugeroplevelse.
Samsung kan enten vælge at sætte fut i en intern softwaredivision eller købe et firma. Eksperter og analytikere vurderer, at firmaet på den korte bane ikke er i stand til at levere software i den nødvendige klasse.
Apples medgrundlægger og tidligere direktør, Steve Jobs, sagde om mobilmarkedet i 2008: “Jeg tror det traditionelle spil i mobilmarkedet har været at producere en mobil i hundredvis af forskellige varianter.”
“Men eftersom software begynder at blive den differentierende teknologi, så tror jeg at folk vil opdage, at hundrede variationer præsenteret for en softwareudvikler ikke er særlig tillokkende. Og de fleste af vores konkurrenter i dette marked har ikke særlig megen erfaring med softwareplatforme.”
“Så vi er yderst komfortable med vores produktstrategi, og vi griber det an som en softwareplatform, hvilket adskiller os fra de fleste af vores konkurrenter.”‘
Har Financial Times (og Steve Jobs) ret? Handler det om software? Og er Samsung på røven?