Mobilkrigen er genoptaget – Nokia er tilbage
Med en tydelig, nærmest aggresiv retorik og ordene “Nokia is BACK!” kridtede verdens største mobilproducent Nokia banen op til kamp på smartphone-markedet, der i de seneste 2-3 år har været voldsomt domineret af Apple’s iPhone og telefoner med styresystemet Android fra Google.
Ordene kom fra den afgående topchef for mobile enheder, Anssi Vanjoki, som forlader Nokia efter 19 år i virksomheden, på arrangement Nokia World 2010 i London, som samlede 5.000 branchefolk fra hele verden.
Nokia erkendte, at de ikke har fået nævneværdig opmærksom i særligt amerikanske medier, men gjorde samtidigt tydeligt opmærksom på, at INGEN sælger så mange smartphones som Nokia.
De topchefer, som Mobilsiden.dk talte med ved konferencen mente ikke, at Nokia har leveret dårlige produkter på markedet de seneste år, men medgav dog til en vis grad, at der havde været et tomrum.
Kvalitet er nøgleordet
Apple og Android har ikke, ifølge Nokia, overrumblet dem.
Fra scenen gjorde Anssi Vanjoki, opmærksom på, at Nokia var den eneste producent som i 2007 bød Apple velkommen i mobilbranchen.
Fra Nokia i Danmark, blev Apples indtog, set som en lejlighed til konkurrence.
– “Vi ser det som en udfordring, når der kommer konkurrence på markedet, og det generer en masse god energi internt i virksomheden. Men vi viste jo godt, at Apple og Google kom,”, siger den danske landechef Ruhne Fiala til Mobilsiden.dk
Kvalitet har været et nøgleord, som alle undervejs på Nokia World stødte på igen og igen.
– “Konkurrencen er blevet lidt bredere det seneste års tid. Vi har ikke brugt vores energi på at lægge noget på markedet, som vi ikke følte havde den kvalitet, der skulle til. Vi har hellere ville tage tiden til at få det helt i orden. Det vlle være for kostbart at få noget ud, der ikke havde den rigtige kvalitet,” lyder meldingen fra Ruhne Fiala.
Nokia mener, at Symbian^3 nu leverer den platform, som kan tage virksomheden og produkterne det næste skridt.
Nokia har genfødt sig selv
Mobilen til de innovative firstmovers er N8.
E7 giver erhvervsbrugerne en ny “communicator”, mens C7 er den designrigtige version af N8 og C6 rammer de prisbeviste. Sidst i rækken, C3 Touch and Type, der er en minismartphone til dem som endnu ikke er parate til det store ryk op på en rigtig smartphone.
Med denne produktportefølge og et 2010-opjusteret Symbian^3 som platform, har Nokia genfødt sig selv. Med f.eks. N8 eller E7 behøver mobilkøberne ikke længere være flove over, at have købt en Nokia telefon.
HD video, multitouch-zoom, top fysisk kvalitet, rigtig multitasking samt et nyt farverigt udtryk på skærmene, er nogle af de mangler, som produkterne råder bod på.
Altsammen moderne features, der har været en ‘selvfølge’ for mange af dagens smartphone-brugere på Android og iPhone – men som indtil nu har været “en by i den finske ødemark”, hvis man har haft produkter som N97 eller N900 i hænderne.
Applikationer er den nye sort
En anden vigtig ting at notere sig fra Nokia World 2010 er tilgangen til udviklerne af appliaktioner. Netop “apps” er noget mobilkøberne i højere og højere grad efterspørger – præcis derfor er de vigtige.
Nokia har med en ny udviklingsplatform ganske simpelt gjort det lettere for udviklerne at skrive deres apps til Symbian^3 – og ikke mindst kan brugerne også købe applikationerne i Ovi Store – enten via kreditkort eller direkte over mobilregningen – noget som i høj grad har haltet på Android-systemet.
Selvom også udviklerne virker positive over for de nye tiltag, måske fordi nogle af dem fik en N8 med hjem, gør en glad stemning alene ikke, at det bliver en succes.
Det er yderst vigtigt, at Nokia også får fat på premium-indhold – altså de fede programmer og spil, som primært iPhone har været eksponent for. Ingen gider nemlig bruge en appstore, som kun har dårligt og manglende indhold. Hvis ikke Nokia formår at få succes her, vil deres image få endnu et dyk.
Nokia skal levere varen
Produkterne er her, platformen er her og de positive vinde blæser igen god energi i Nokias retning. Men nu skal der leveres i butikkerne og hos kunderne.
Alle med bare en smule mobilforstand kunne se, at Nokia N97 var en fejltagelse – selvom Nokia kun modvilligt indrømmer det. Derfor nytter det ikke noget, at produkterne i de endelige versioner halter, og at vi skal høre sætninger som “ja, men vi er stadig dem, som sælger mest”.
For at sælge mest, er ikke det samme som at være bedst.
Nokia virker mere kampklare end nogensinde før, så det bedste bud er, at mobilerne rent faktisk virker som vi forventer, når de kommer. Interessant er det også, at Nokia har lavet en fornuftig prissætning, som kan blive et parameter i konkurrencen.
Den finske supertanker har sat alle sejl i masten. Nu er spørgsmålet, om nogle af dem alligevel er ædt af møl, efter et par år i lastrummet.