Autonom kørsel – sådan vurderes de selvkørende egenskaber
Lige nu er vi vidner til en ekstremt hurtig udvikling i bilernes selvkørende teknologi. Bilerne udstyres med kameraer, sensorer og kraftig hardware, der gør dem klogere i trafikken. Men hvor er vi egentlig i forhold til den førerløse bil og hvordan vurderes niveauerne af autonom kørsel? Velkommen til denne uge Fokus.
Selvkørende teknologi er kun et af emnerne i denne omgang af Fokus. Er du ikke klar over hvad Fokus er? Teknofil hedder vores kanal på Youtube, hvor vi hver uge bringer en Fokus-video. Her snakker vi om den forgangne uges nyheder indenfor teknologi, kommer med gode tips, snakker om nyeste gadgets, smart home, elbiler, fremtidens teknologi og svarer på seernes mange gode spørgsmål. I denne omgang af Fokus snakker vi også Apple Car, skift af mobilabonnement, flagskibstelefoner på tilbud og mere. Hele videoen kan du se herover.
Niveauer for autonom kørsel?
Fra biler med ingen form for selvkørende funktioner, til biler nutidens biler med en relativ simpel selvkørende teknologi og til fremtidens førerløse biler. Mange nye biler der sælges i dag kommer med en eller anden form for selvkørende teknologi.
Det kan være funktioner som adaptiv fartpilot, aktiv vejbaneassistent samt sikkerhedsfunktioner, der gør bilen i stand til selv at accelerere, bremse, holde afstand, holde vejbanen og undgå sammenstød. Disse biler er som regel i det man kalder niveau 1 eller 2 inden for autonom kørsel.
I Tysland er en bil netop godkendt til niveau 3 inden for autonom kørsel, hvor føreren må læse dagens nyheder eller se Netflix under kørsel op til 60 km/t – bilen er Mercedes-Benz EQS med den avancerede Drive Pilot.
Men hvad betyder de forskellige niveauer egentlig og hvor kommer de fra? Man benytter typisk Amerikanske Society of Automotive Engineers (SAE), der i 2014 definerede forskellige niveauer af autonom kørsel, fra 0 til 5. Standarden er siden blevet adapteret af mange anerkendte bilfabrikanter.
Niveauer for automatisering af selvkørende bilerBilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.
|
Fra niveau 2 til 3 er der et stort spring, hvor biler herfra betragtens som selvkørende. På højeste niveau, niveau 5, er bilens helt selvkørende, behøver ikke et rat og kan “køres af” passagerer uden kørekort.
Der er langt inden vi når til den førerløse bil. Bilerne skal for eksempel kunne tale sammen, også kaldet kollaborativ kørsel. Biler der er forbundet med hinanden, vil kunne bremse præcis samtidig, fordi de allesammen synkront får beskeden om, at de skal bremse.
Du kan høre meget mere om autonom kørsel og hvad det kræver i videoen herover.
Se også: Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Skift mobilabonnement, telefoner på tilbud og konkurrence
I denne omgang af Fokus på Teknofil har vi også andet end selvkørende biler på plakaten. Her handler det også om hvor let og gavnligt det er at skifte mobilabonnement, skarpe tilbud på mobiltelefoner og en ny konkurrence.
Vi sparker gang i en ny konkurrence, hvor man kan vinde en Motorola Moto G9 Plus. Se hele videoen øverst i artiklen.