BMW iDrive 8: Mere intelligent og nu med kurvet skærm

BMW har præsenteret 8. generation af sit styresystem, iDrive. Fokus er på intelligent software og en fordybende oplevelse med en kurvet skærm, der dækker det halve af bilens bredde.

BMW iDrive 8: Mere intelligent og nu med kurvet skærm

BMW er klar med den ottende udgave af styresystemet iDrive, som den tyske bilproducent har anvendt siden 2001. Den nye udgave af iDrive har fået en stor opdatering af designet. Samtidig tages der store skridt i retning mod selvkørende BMW’er, ligesom iDrive 8 kommer med masser af intelligente funktioner.

Den nye udgave af iDrive er, som noget nyt, optimeret til kurvede skærme. Det betyder helt konkret, at BMW har flettet skærmen bag rattet på 12,3 tommer sammen med skærmen midt på instrumentbrættet på 14,9 tommer. Det er med til at give en mere fordybende oplevelse, oplyser BMW. Skærmene har desuden en pixeltæthed på 200 pixel per tomme, hvilket giver en relativt høj skarphed.

Læs også: BMW IX: flagskibs SUV på el med rækkevidde over 600 kilometer

Nyt design med tre layoutindstillinger

Visuelt har iDrive 8 fået en temmelig stor opdatering. Alle grafiske elementer og ikoner er skiftet ud med et ganske minimalistisk design.

Brugerfladen er blevet opdateret med nye muligheder for selv at tilpasse den efter egen smag. Nu kan man derfor vælge mellem tre forskellige layouts:

  • Drive, hvor brugeren kan bruge et område midt på skærmen til at se udvalgte informationer.
  • Focus, som er designet til ekstremt omskiftelige køresituationer.
  • Gallery, der mindsker mængden af indhold for at give mest mulig plads til indhold i forskellige widgets.

Læs også: Store bilproducenter dropper fossil-biler og satser på elbiler

Op til niveau 3-automatisering med iDrive 8

En central del af iDrive 8 er, at BMW har taget store skridt mod en fremtid med selvkørende biler. iDrive 8 understøtter både niveau 2 og niveau 3 inden for selvkørende biler.

Niveau 2 indebærer funktioner såsom vejbaneassistent, overvågning af blinde vinkler, automatisk nødbremse og aktiv fartpilot. Disse funktioner er efterhånden at finde i mange biler. I niveau 3 bliver det lidt mere interessant. Det kaldes også betinget automatisering, hvor bilen er i stand til selv at køre. Brugeren skal dog til enhver være klar til at kunne overtage kørslen.

Om de nye muligheder med iDrive 8 siger BMWs tekniske direktør, Frank Weber, til The Verge:

– Det er ikke et evolutionært skridt fra, hvad vi havde i forrige generation. Det er et helt nyt system, når det kommer til sensorer, databehandling og den måde, det er udviklet på.

For at understøtte niveau 3 har BMW forbedret computeren til styresystemet markant. Computeren kan nu behandle omkring dobbelt så mange data som tidligere BMW’er. Dermed kan informationerne fra bilernes sensorer udnyttes endnu bedre og i sidste ende øge graden af automatiseringen af kørslen.

Læs også: Huawei lancerer HiCar – deres eget ‘Android Auto’?

Smartere end nogensinde

BMW har også opdateret iDrive 8 med funktioner, der gør kommende BMW’er mere forbundne til brugeren end nogensinde før. BMW Intelligent Personal Assistant er blevet opgraderet, så stemmeassistenten har digital karakter, der kan indgå i mere menneskelige dialoger med bilens ejer og passagerer.

iDrive 8 er også integreret med forbedrede tjenester til navigation, parkering og opladning af elbiler. Styresystemet er også blevet smartere til at navigere, idet bilen forsøger at lære og forudsige ejerens destination.

Styring af klimaanlægget er også integreret i iDrive 8. Brugeren vil derfor sjældnere føle behov for at justere temperaturen i bilen, fordi klimaanlægget og øvrige komfortfunktioner automatisk styres. Brugerens præferencer gemmes via BMW ID.

Læs også: Nyheder om elbiler og opkoblede biler

Automatisk oplåsning via smartphone eller bilnøgle

BMW’er med iDrive 8 understøtter UWB (Ultra-wideband). Det dækker over høje radiofrekvenser på mindst 500 MHz. UWB bruges til at sende korte radiobølger mellem enheder, så de kan bekræfte deres fysiske placeringer i forhold til hinanden.

UWB bruges blandt andet til at låse biler op alene ved at brugeren er nærheden af bilen. Det kan BMW’er med iDrive 8 også. Helt konkret behøver brugeren blot at være i 1,5 meters afstand til bilen og enten have sin smartphone (som understøtter UWB) eller bilnøglen på sig. Helt automatisk låses bilen op.

Når ejeren nærmer sig bilen, vil lygterne og lys i dørhåndtagene også lyse op for at byde ejeren velkommen.

Læs også: BMW Digital Key Plus annonceret – først ud til BMW iX

Understøtter trådløs Android Auto og Apple CarPlay

Sidst, men ikke mindst, er der også fuld understøttelse af de trådløse udgaver af både Android Auto og Apple CarPlay.

BMW krævede tidligere en årlig betaling for at lade BMW-ejere bruge Apple CarPlay og Android Auto, men det skrottede bilgiganten i 2019.

I de kommende BMW’er er der altså igen fri adgang til Apple og Googles bilsystemer.

BMW oplyser desuden, at iDrive 8 vil få debut senere i år i BMW’s to nye elbiler: henholdsvis SUV’en BMW iX og sedanen BMW i4.

Læs også: EasyPark ude til Apple CarPlay: Betal for parkering og elbilopladning fra bilen

Galleri: BMW iDrive 8

Fortællingen fortsætter

Siden vi kørte denne historie er der kommet nyt i sagen. Steen Jørgensen kunne ikke slippe historien. 27/1/2021 gik redaktionen videre og publicerede et indlæg omkring emnet BMW Digital Key Plus annonceret – først ud til BMW iXKlik her for fortsættelsen.. Der er stadig liv i emnet. Læs seneste nyt om BMW..