E.ON og BMW vil integrere elbilen i hjemmets energisystem

E.ON og BMW vil med "Connected Home Charging" give elbilen grøn og billig strøm, og sende den tilbage til husstanden, når der er behov for det.

E.ON og BMW vil integrere elbilen i hjemmets energisystem

Ladeoperatøren E.ON og bilmærket BMW vil sammen skabe et fremtidens hjem, hvor elbilen bliver en integreret del af energisystemet i hjemmet.

Se også: Find bedste og billigste ladeboks til hjemmet

Elbilen gemmer den grønne og billige energi

E.ON og BMW vil sammen skabe “Connected Home Charging”, hvor elbilen lades op af vedvarende energi fra solceller på taget af huset – eller fx når strømmen er billig -, og bilen derefter kan sende strømmen tilbage til huset. Det kan være når strømmen er meget dyr, ikke grøn eller ved strømnedbrud.

Teknologien, der hedder V2G (Vehicle To Grid), gør det muligt for en elbil at sende strøm tilbage i hjemmets elnet. BMW og E.ON kalder dette for Smart Charging, hvor BMW- og Mini-elbiler forbindes direkte til energisystemet.

Batterier i elbiler indeholder en stor mængde strøm. Den strøm er selvfølgelig beregnet til at få bilen til at kunne køre, men da biler typisk holder stille 22-23 timer om dagen, giver det mening at bruge energien mere effektivt.

En gennemsnitlig dansker bruger 4,1 kWh om dagen, mens en typisk familie bruger 11 kWh om dagen i en almindelig husstand (uden elbil). Så en elbil med et batteri på ca. 80 kWh vil kunne levere strøm til husstanden i flere dage, skulle det være nødvendigt.

I første omgang tilbydes opladning via solpaneler

E.ONs og BMWs “Connected Home Charging” V2G-løsning ligger dog lidt ude i fremtiden. I første omgang vil det være muligt, at få ladet elbiler fra bilmærket op med strøm fra solpaneler.

I første omgang er det købere/ejere af den nye BMW i5, der vil blive tilbudt at bruge det nye system. Ejerne vil kunne oplade en BMW i5 med solcellestrøm direkte fra eget hus (via Solar optimization i My BMW App).

Her vil E.ON balancerer opladning og solcellestrømmen, så husstandens forbrug og elbil-opladningen optimeres.

Se også: Elbiler bedst i test

Mere V2H og V2G i fremtiden

V2G er stadig fremtid, men rykker langsomt nærmere. Der vil dog kræves både en elbil og en ladeboks, der understøtter V2G, for at det kan lykkes.

Dog kan der være den udfordring, at dette vil medføre større slitage på elbilens batteri, der er en meget kostbar komponent.

Flere bilproducenter arbejder på teknologier som V2L (Vehicle to Load), V2H (Vehicle to Home) og V2G (Vehicle to Grid), og flere elbiler understøtter i dag nogle af disse teknologier, heriblandt Volvo med deres nye EX90 med V2G. Også Hyundai arbejder på at tilbyde V2G-løsninger.

Se også: Se Ifs bedste forsikring til elbiler