Dongfeng Nano Box er en elbil til 73.000 kroner
Har du aldrig har hørt om Renault Kwid eller City Z-KE, er du ikke alene. Derimod har mange hørt om den billige elbil, Dacia Spring. De er alle søskende, men til forskellige markeder. Renault sælger sin lille CUV i Indien, i Kina sælges den som Aeolus EX1 eller Fengxing T1 eller tilmed under det eksotiske navn Venucia e30. Dongfeng Nao Box er et nyt navn for Dacia Spring.
Se også: Test af elbiler
En billig elbil med mange navne
Udover et par mindre ændringer udvendigt, er hele interiøret nyt, men det er nok ikke denne nyhed, der lokker kunderne til. Det er derimod prisen, for Dongfeng Nano Box har en startpris på 65.700 RMB, svarende til omkring 9.750 dollars. Det er ikke let at finde en EV med fire (fem hvis man anstrenger sig) sæder og en rækkevidde på 200+ kilometer til en pris, der er bare i nærheden af det.
De fleste af karosseripanelerne er identiske med andre biler baseret på Renault Kwid. Forskellene består i for- og baglygter og kofangeren foran. Det er en af metoderne til at holde prisen nede, og alle modeller under de forskellige navne lader til at blive solgt hurtigere, end de bliver produceret.
Læs også: Bilproducenter sender usikre og billige elbiler på markedet
På billederne ser bilen meget større ud, end den i virkeligheden er, takket være dens lidt off road-agtige design med korte udhæng og høje frihøjde. Men i virkeligheden er bilen kun 3,723 meter lang, 1,579 meter bred og 1,515 meter høj. Den kan – skulle man have lyst – stå i køkkenet eller på altanen, hvis man ikke har en garage.
Interiøret i Dongfeng Nano Box er helt anderledes, og man får ikke umiddelbart en fornemmelse af budgetbil. Der er to skærme, den centrale skærm på 10 tommer tager sig af infotainment, mens skærmen på 7 tommer bag rattet viser al den information, føreren har brug for. Der er drejeknapper i midten af det centrale panel til at justere temperaturen, og der er en stor drejeknap, hvor man skifter mellem af køre fremad eller bakke. Det er det, dejligt enkelt.
Enkelthed er det gennemgående tema her, og Nano Box følger i sine søskendes fodspor med kun en enkelt lille elektrisk motor, der driver forhjulene. Kraften er på blot 45 hestekræfter (33 kW), og drejningsmomentet på 125 Nm giver ikke hjulspind i opstarten, men rækker til at futte rundt i byen, uden at man behøver skamme sig. CLTC-cyklussen estimerer en rækkevidde på hele 331 kilometer, men helt ærligt så er selv WLTP-cyklussen på 225 kilometer for Dacia-versionen lige llovlig optimistisk. Man skal derfor ikke forvente at få mere end 200 kilometer ud af 27,2 kW-batteriet i bilen. Der er med andre ord tale om en sød lille bybil.
Det positive er, at det med et så lille batteri kun tager en halv time at komme op på 80 procent i opladning. En fuld opladning tager fire timer, fordi overophedning kan være et problem for så små batterier, så opladningskurven flader godt ud, efterhånden som batteriet bliver fuldt.
Læs også: Elbilen Dacia Spring er årets bedste bilkøb
Nano Box kommer i to varianter
Nano Box fås i to versioner, som det også er med alle dens søskende. Den billigste koster 65.700 RMB, eller 9.750 dollars, mens den lidt dyrere koster 71.700 RMB, eller 10.640 dollars. Både pris og det søde design lader til at være det helt rigtige tænk, for selskabet har fået flere end 10.000 bestillinger allerede den første dag, og nu er ventelisten på to måneder. Men bor man i byen og vil have en billig og sjov EV at drøne rundt i, så kan man jo også købe en elektrisk cykel. Har man brug for lidt mere, så køber an Nano Box, modellen med det nok mest korrekte navn af alle klonerne.
Herhjemme koster en Dacia Spring fra 151.900 kroner.
Se også: Nyt om elbiler