Elbiler er markant billigere at køre i end benzin- og dieselbiler

Færdselsstyrelsens hjemmeside Bilviden viser, at der er mange penge at spare ved at køre i elbil frem for benzin- eller dieselbil. Beregn selv din besparelse.

Elbiler er markant billigere at køre i end benzin- og dieselbiler

Elbiler har ry for at være billige at køre i. Men hvor meget koster det egentlig i kroner og øre? Det har Færdselsstyrelsen et bud på. De driver hjemmesiden Bilviden.dk.

Her har de forudberegnet prisen på at køre i henholdsvis en SUV, en sedan og en lille bybil. Priseksemplerne er beregnet ud af, at man tanker benzin/diesel eller kører elbil og den lader op – enten derhjemme eller ved normalladere eller ved lynladere. Der er anvendt gennemsnitspriser for fossile brændstoffer og alternative drivmidler fra det seneste kalenderkvartal.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliteter

Stor prisforskel på benzin og el

Prismæssigt er det dyrest at køre i en benzinbil. Derefter følger diesel, og så kommer elbil med opladning ved en lynlader. Opladning af en elbil ved andre offentlige ladere – typisk 11 eller 22 kW normalladere – er næstbilligst, men intet slår hjemmeopladning, når man vil køre billigst bil.

Det betyder også, at den største prisforskel ligger imellem benzin og hjemmeopladning.

Her koster det for eksempel 87,93 kroner i brændstof at køre 100 kilometer i en benzindrevet SUV. Til sammenligning koster det kun 49,51 kroner at køre de 100 kilometer, hvis man kører i en elektrisk SUV, der er opladet hjemme.

Overraskende nok er det faktisk dyrere at køre i en stor sedan end i en SUV, viser tallene. Sedanen koster 91,86 kroner per 100 kilometer, hvor SUV’en koster 87,93 kroner. Hjemmesiden viser også priseksempler for sedan-modeller og små bybiler.

Se også: Test og anmelderser af elbiler

Benzin er dyrt for miljøet

Færdselsstyrelsen har på siden også beregnet, hvor meget det belaster miljøet, når man kører i biler med de forskellige drivmidler. Her er forskellen enorm imellem benzin og diesel på den ene side og elbiler på den anden.

Igen er benzin den største synder, når det gælder de miljømæssige omkostninger. Her udleder en benzindrevet sedan 14,69 kg CO₂ per 100 kilometer. En dieseldrevet sedan er lige i hælene med en udledning på 12,57 kg CO₂ per 100 kilometer. Her er elbiler i en helt anden liga – de udleder nemlig 0 gram CO₂, uanset om du kører 10, 100 eller 10.000 kilometer.

Se også: Kommende elbiler i Danmark

Lav dine egne beregninger

Hvis du er nysgerrig, kan du også beregne, hvor meget du i gennemsnit betaler, og hvor meget det koster miljøet ved at indtaste din egen bil i sidens beregner. Her kan du indtaste biler fra 2012 og frem til 2023 for at se en beregning.

Disse tal indgår i Færdselsstyrelsens beregninger

Drivmiddel Gennemsnitspris Segment
Benzin 14,10 DKK pr. l J: SUV C – Mellem, D: Stor, B: Lille
Diesel 12,94 DKK pr. l J: SUV C – Mellem, D: Stor, B: Lille
Gas 18,13 DKK pr. kg
Brint D: Stor
El hjemmeopladning 2,92 DKK pr. kWh J: SUV C – Mellem, D: Stor, B: Lille
El offentlig opladning 3,13 DKK pr. kWh J: SUV C – Mellem, D: Stor, B: Lille
El offentlig lynopladning 3,89 DKK pr. kWh J: SUV C – Mellem, D: Stor, B: Lille

 

Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2023, 2024 og 2025
Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Find den bedste forsikring til din elbil
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal du vælge?