Får min elbil opdateringer – og hvor længe? Se bilmærkernes svar
Vi plejer gerne at sige, at elbiler er som en iPad på fire hjul – og det er ikke helt for sjov. Elbiler har i dag enorme underholdningsskærme og internetopkoblede styresystemer såsom Android, der fungerer og betjenes efter samme principper som en iPad eller vores smartphone.
Infotainmentsystemet i de fleste moderne elbiler modtager også softwareopdateringer over the air (OTA), hvilket eliminerer behovet for at køre bilen forbi et værksted.
Med internetadgang i bilen åbner en verden af nye muligheder – for eksempel muligheden for at downloade apps direkte i bilen og muligheden for at tilkøbe ekstra funktioner via abonnement.
Paradigmeskiftet har introduceret et nyt begreb i bilverdenen: Et softwaredefineret køretøj (SDV). Det betyder kort sagt, at software er prioriteret højere end hardware, og dermed begynder biler at blive drevet efter samme principper som en moderne tablet eller smartphone.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
Manglende gennemsigtighed om opdateringer til elbiler
Det nye fokus stiller nye krav til bilproducenterne, som nu skal forholde sig til at udsende løbende softwareopdateringer dels for at introducere funktionalitet, og dels for at rette kritiske sikkerhedsfejl, som kan opstå i bilerne på præcis samme måde, som de kan opstå på en Windows-computer, en iPad eller en Android-telefon.
Inden for forbrugerelektronik offentliggør mange elektronikproducenter en politik for, hvor længe de udsender softwareopdateringer og sikkerhedsrettelser til deres forskellige enheder.
Se for eksempel Google, som meget klart og tydeligt oplyser, at de seneste modeller på markedet får OS- og sikkerhedsopdateringer i 7 år fra produkterne introduceres på markedet.
Selv om flere nye elbilmærker slår sig på at være teknologivirksomheder frem for ”gammeldags” bilproducenter, er det noget nær umuligt som forbruger at finde oplysninger om, hvor længe ens bil modtager softwareopdateringer og sikkerhedsrettelser – og ikke mindst hvor ofte. Der mangler altså i den grad gennemsigtighed på området.
Vi har derfor kontakte samtlige mobilproducenter og/eller importører og bedt dem redegøre for deres politik for udsendelse af opdateringer til deres elbiler i Danmark.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers infotainmentsystemer
Larmende tavshed fra mange bilmærker
Af de foreløbige svar, som vi har fået af bilproducenterne og importørerne, tegner der sig et billede af, at området ikke har høj prioritet.
Flere pressechefer kan ganske enkelt ikke svare på vores spørgsmål og må derfor rette henvendelse til deres respektive hovedkontorer. Og mange andre er slet ikke vendt tilbage på vores henvendelse. Det siger næsten alt.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Får min elbil opdateringer – og hvor mange? Se bilmærkernes svar
Nedenfor kan du se bilproducenternes svar. Vi opdaterer løbende artikel, efterhånden som vi modtager flere svar.
IndholdsfortegnelseHop til dit bilmærke her: |
Hyundai
Annegrethe Skovby, der er PR Manager hos Hyundai Danmark, oplyser følgende:
“Hyundai tilbyder gratis opdateringer til infotainment- og navigationssystemer via vores dedikerede opdateringsportal: https://update.hyundai.com/EU/DA/Main.
Disse opdateringer fortsætter i cirka 10 år fra modelintroduktion på markedet.
Vores nyeste modeller, som er kategoriseret under SDV (Software Defined Vehicle), er udstyret med den nyeste ccNC-infotainmentteknologi (Connected Car Navigation Cockpit). Disse modeller understøtter OTA-opdateringer både til infotainmentsystemet og bilens overordnede software.
For at benytte OTA-opdateringer skal bilen være aktiveret i vores Hyundai Bluelink-univers.
De første 10 år efter bilens lancering inkluderer Bluelink Lite OTA-opdateringer af bilens software uden ekstra omkostninger. Ønskes OTA-opdateringer af infotainment- og navigationssystemet, kan dette tilkøbes gennem Bluelink PRO-abonnementet. Alternativt kan opdateringer fortsat hentes gratis via vores opdateringsportal.”
Se også: Se alle elbiler fra Hyundai
Kia og MG
Kia Import Danmark og MG Motor Danmark er begge en del af Nelleman-koncernen. Lene Mejdal Iversen, der er PR-koordinator, oplyser følgende:
”For både Kia og MG gælder det, at producenterne prioriterer, at kunderne har adgang til den nyeste teknologi og de nødvendige sikkerhedsforbedringer. Derfor arbejder mærkerne løbende på at forbedre og opdatere softwaren i deres bilmodeller.
Elbiler modtager software- og sikkerhedsopdateringer gennem hele bilens livscyklus, så længe det teknologisk er muligt og hensigtsmæssigt. Dette inkluderer både trådløse opdateringer (OTA) og opdateringer, der udføres i forbindelse med servicebesøg.
Der er ikke fastlagte intervaller for opdateringer, da disse udsendes baseret på behov – fx hvis der identificeres sikkerhedsforbedringer, tekniske optimeringer eller nye funktioner, der kan forbedre kundeoplevelsen.”
Se også: Se alle elbiler fra Kia og MG
Tesla
”Alle Tesla-modeller modtager gratis softwareopdateringer i hele bilens levetid, hvilket opgraderer den med forskellige komfort- og sikkerhedsfunktioner samt helt nye funktioner.
Tesla-modellerne får jævnligt nye funktioner og sikkerhedsopdateringer.
I dag leveres alle Teslaer med Autopilot som standard, hvilket giver øget sikkerhed og komfort. I fremtiden vil alle Tesla-køretøjer tilbyde Fuldt selvkørende egenskaber uden opsyn, herudover vil det nuværende udvalg af køretøjer – Model S, Model 3, Model X og Model Y – løbende blive opdateret med yderligere førerassistancefunktioner for at hjælpe os med at bevæge os mod en autonom fremtid.”
Se også: Se alle elbiler fra Tesla
Toyota og Lexus
Arbejder på et svar.
Se også: Se alle elbiler fra Toyota og Lexus
Nissan
Arbejder på et svar.
Se også: Se alle elbiler fra Nissan
Aiways
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Aiways.
Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Hongqi, Jeep, Opel, Peugeot, Voyah og DS
Wismo Automotive (det tidligere K.W. Bruun Import) står for importen af Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Hongqi, Jeep, Opel, Peugeot, Voyah og DS.
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Wismo Automotive.
Audi, Cupra, Porsche, Volkswagen og Skoda
Arbejder på et svar.
BMW og MINI
Mette Bøgeskov Lolholm, der er Corporate Communications Manager hos BMW Danmark, oplyser følgende:
“Hos BMW og MINI har vi ingen tidsmæssig grænse for opdateringer.”
BYD
Vi har endnu ikke modtaget svar fra BYD Danmark.
Ford
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Ford.
Honda
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Honda.
JAC
Vi har endnu ikke modtaget svar fra JAC.
KGM
Vi har endnu ikke modtaget svar fra RSA Danmark, der står for importen af blandt andet KGM.
Maxus
Vi har endnu ikke modtaget svar fra RSA Danmark, der står for importen af blandt andet Mazda i Danmark.
Jaguar
Vi har endnu ikke modtaget svar fra British Car Import, der står for importen af blandt andet Jaguar i Danmark.
Mercedes-Benz, Mercedes-AMG og Maybach
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Mercedes-Benz Danmark.
Mazda
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Mazda Motor Danmark.
Polestar
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Polestar Danmark.
Renault
Vi har endnu ikke modtaget svar fra RN Danmark, der står for importen af blandt andet Renault i Danmark.
Subaru
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Subaru Nordic.
Volvo
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Volvo Danmark.
Xpeng
Vi har endnu ikke modtaget svar fra Xpeng Motors Denmark.
Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
Det siger meget, at de fleste bilproducenter og importører endnu ikke har kunnet give et svar på, hvordan deres politik for opdatering af softwaren ser ud. Vi håber på og ser frem til, at flere producenter og importører melder ud om, hvor længe de opdaterer deres elbilers software.
Er elbilers infotainmentsystem et vigtigt område for dig, når du vælger ny elbil? Velkommen i klubben! Læs meget mere om de bedste infotainmentsystemer til elbiler.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Guide til opladning af elbil i hjemmet og valg af ladeboks