Hvad er selvkørende biler? Alt om førerløse biler
Vi bevæger os i disse år mod en fremtid med selvkørende biler, som overtager styringen og lader dig foretage andre ting i bilen, mens du bliver transporteret fra a til b.
Men hvad er autonome biler, og hvordan fungerer et autonomt køretøj? Hvilke fordele og ulemper er der ved selvkørende teknologi, og hvilke udfordringer er der ved teknologien?
Læs også mere om nuværende selvkørende biler og perspektiver ved førerløse biler.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Hvad er en selvkørende bil?
En selvkørende bil defineres af University of Michigan Center for Sustainable Systems som en bil, der bruger ”teknologi til helt eller delvist at erstatte den menneskelige fører i at navigere et køretøj fra en oprindelse til en destination, mens man undgår farer på vejen og reagerer på trafikforhold.”
SAE har defineret 6 niveauer af selvkørende biler, der spænder fra en fører, der har fuld kontrol over bilen, til en fuldt ud selvkørende bil, der fungerer uden nogen form for menneskelig indblanding. Kun det øverste niveau er en ægte førerløs eller selvkørende bil – de øvrige niveauer på trin på vej derhen.
De første tre niveauer (som starter med niveau 0) dækker over teknologi, hvor føreren sidder bag rattet og har kontrollen, men får hjælp af forskellige automatiserede advarsler eller sikkerhedsfunktioner såsom advarsel om blinde vinkler og automatisk nødbremsning.
Niveau 3 og 4 repræsenterer teknologi, hvor bilen er selvkørende under visse omstændigheder, men kan kræve, at en menneskelig fører overtager styringen.
Endelig er der niveau 5: En fuldt ud autonom eller selvkørende bil, som ikke kræver, at et menneske betjener bilen. Dette er det eneste niveau, hvor en bil betragtes som ægte selvkørende.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Hvordan fungerer selvkørende biler?
Selvkørende biler overvåger deres omgivelser ved hjælp af radar, kameraer og/eller LiDAR, som indsamler data og sender dem til bilens computer i realtid. Computeren anvender avanceret software og maskinlæring til at styre rattet, acceleration og bremse.
Sensorerne kan registrere vejmarkeringer, kantsten, fodgængere, cyklister og andre biler på vejen enten visuelt eller ved at reflektere lys- og radarsignaler mod omgivende elementer såsom forankørende biler.
Teknologien forbedrer sikkerheden ved at reagere hurtigt på potentielle farer, men den er ikke fejlfri. Sne, regn eller kraftig tåge kan forstyrre sensorerne og gøre det sværere for bilen at navigere korrekt, hvilket begrænser teknologiens pålidelighed under dårlige vejrforhold.
Se også: Disse elbiler er Bedst i Test
Fordele og ulemper ved førerløse biler
Ligesom andre teknologier er der flere fordele og ulemper ved selvkørende biler.
Fordele ved selvkørende biler
Selvkørende biler har mange fordele. De tilbyder en bekvem køretur og giver alle adgang til at køre i bil fra a til b – også selv om man ikke har et kørekort. Teknologien kan især gavne ældre og handicappede, der ellers har begrænsede transportmuligheder.
Uanset situation kan man bruge tiden smart og effektivt under kørsel modsat når man selv sidder bag rattet. Man kan sågar tage en lur, hvis man vil det.
Førerløse biler kan også reducere trafikpropper, da de kan køre mere effektivt – for eksempel i en tæt kolonne og dermed kræve mindre plads på vejen, end når vi mennesker sidder bag rattet.
Automatiserede førerassistentsystemer (ADAS) reducerer allerede ulykker og trafikpropper ved at forudse og reagere på farer bedre end os mennesker. Med færre ulykker og færre biler på vejene kan selvkørende teknologi også have miljømæssige fordele. En undersøgelse fra University of Michigan viser, at selvkørende biler potentielt kan reducere energiforbruget og drivhusgasudledning med op til 9 procent sammenlignet med traditionelle køretøjer.
Transport- og logistikbranchen kan også reducere deres udgifter til chauffører og øge effektiviteten, da selvkørende lastbiler kan køre længere uden pauser.
Ulemper ved selvkørende biler
Forestillingen om bredt tilgængelige, ægte selvkørende biler, der fuldstændig fjerner behovet for en fører bag rattet, er stadig forbundet med mange udfordringer.
Nogle af de store ulemper ved autonome biler er, at de er dyre, og at der fortsat er problemer med at opnå en tilstrækkelig høj sikkerhed. Selvkørende teknologi kan endnu ikke efterligne menneskets instinkt og evne til at træffe hurtige beslutninger i uforudsete situationer.
Ved at fjerne det menneskelige element undgår man dog distraktioner og følelsesmæssige påvirkninger, hvilket kan gøre selvkørende biler mere sikre. Til gengæld opstår der etiske dilemmaer.
Da selvkørende biler dybest set er robotter, der er programmeret til at reagere på en bestemt måde i en given situation, kan de ikke træffe en etisk beslutning om for eksempel at undgå en kollision.
Ulykker i flere amerikanske delstater med autonome biler har givet grobund for skepsis. At selvkørende biler har det vanskeligt i dårligt vejr begrænser samtidig også teknologiens pålidelighed.
Prisen på førerløse biler er også en stor ulempe. Teknologien er fortsat under udvikling og meget dyr, og det vil derfor tage lang tid at få udbredt. Ifølge en McKinsey-undersøgelse fra 2023 er det i 2030 kun 12 procent af nye biler, som understøtter niveau 3 eller højere niveau inden for selvkørende teknologi.
Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Hvilke selvkørende biler findes der?
Lige nu er det højeste niveau af automatisering, der er tilgængeligt for forbrugerne, systemer som Mercedes-Benz‘ Drive Pilot, Fords BlueCruise og Teslas Fuldt selvkørende egenskaber – alle på niveau 2 eller 3. Stort set alle andre bilmærker tilbyder i dag førerassistentsystemer på niveau 2.
Flere virksomheder udvikler ægte selvkørende biler – enten til levering af gods eller til robotaxier – altså selvkørende taxier.
En af de mest succesfulde virksomheder inden for autonome biler er Waymo fra Google, som siden 2017 har kørt med selvkørende biler i flere byer i USA. I Kina er techgiganten Baidu langt fremme med lignende førerløse biler.
Den norske virksomhed Ruter, som står for den kollektive trafik i Oslo og Akershus, har også introduceret selvkørende biler. De bruger SUV’en NIO ES8 til formålet – til en start med en sikkerhedschauffør bag rattet.
Tesla introducerer også sin robotaxitjeneste i sommeren 2025 i Austin i delstaten Texas.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Fremtiden for selvkørende biler
Forbrugernes interesse for selvkørende teknologi vokser, hvilket får mange bilproducenter til at investere i ny selvkørende teknologi på rejsen mod ægte selvkørende biler.
Ifølge McKinsey kan førerassistentsystemer (ADAS) og andre automatiserede dele af kørslen generere op til 400 milliarder dollar på markedet for personbiler inden 2035.
Ifølge AI-virksomheden Allerin vil selvkørende teknologi føre til færre ulykker, færre der vælger at eje biler, automatisering af logistikbranchen, bedre miljø og færre parkeringsbøder.
Dog vil overgangen ske langsomt. McKinsey forudser, at kun 4 procent af nye biler i 2030 vil have niveau 3 eller højere automatisering. Det tal stiger til 17 procent i 2035. Det er derfor usikkert, om bilparken nogensinde bliver helt førerløs.