Hvad sker der med gamle batterier til elbiler?
Bliver gamle batterier til elbiler smidt ud eller bliver de rent faktisk genbrugt? Der er store planer for og mange penge i batterigenbrug, men der er lang vej endnu.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
5 % af gamle elbilbatterier genbruges
De mere miljøvenlige elbiler er ekstremt populære i Danmark, hvor der måned efter måned kommer flere elbiler ud på vejene. I skrivende stund er der indregistreret 357.401 elbiler i Danmark, hvilket svarer til 12,5 % af den samlede bestand af biler.
Elbilerne er stadig nye, men det bliver de ikke ved med at være. Men hvad sker der egentlig med de store batterier i elbilerne, når der ikke længere er brug for dem?
På nuværende tidspunkt er genanvendelsesprocenterne for litium-ion-batterier i bedring, men der er stadig lang vej igen. Ifølge European Battery Alliance bliver ca. 5 % af batterierne i øjeblikket genbrugt til nye batterier.
Det ser dog bedre ud, når man kigger på genbrug af selve råmaterialerne. Når det gælder kobolt, nikkel og kobber genvindes og genbruges 50-60 % af materialerne.
Det overordnede mål for genbrug af elbilbatterier er at øge disse procenter betydeligt. EU og Storbritannien presser aktivt på for at få mere effektive genbrugsprocesser, og mange bilproducenter investerer i avancerede genbrugsteknologier for at forbedre disse tal.
Når et elbilbatteri er nede på cirka 30 % af sin kapacitet, er det ikke længere effektivt til kørsel, men har stadig masser af levetid tilbage til andre formål. I stedet for at kassere disse batterier genanvender mange bilproducenter dem til energilagring og kommercielle formål.
Se også: Disse elbiler gør det bedst i test
Flere bilproducenter arbejder på batterigenbrug
Netop genbrug af de kostbare råmaterialer i elbilbatterier, er noget flere bilmærker har fokus på. Bilmærker som Volkswagen, Mercedes-Benz og BMW er langt i denne udvikling.
Ifølge European Federation for Transport and Environment bør industrien sigte mod at genbruge op til 90 % af litium og 98 % af kobolt, nikkel og kobber fra elbilbatterier.
Denne proces vil forhindre behovet for yderligere udvinding af disse vitale materialer fra jorden og dermed reducere batteriproduktionens miljømæssige fodaftryk betydeligt.
Bilproducenterne er allerede i gang med at indføre innovative metoder til genbrug og genanvendelse af batterier. BMW investerer 75 mio. kroner i en ny fabrik, hvor en ny teknologi skal udvinde råmaterialer fra brugte battericeller.
BMW anvender en topmoderne teknologi, der hedder “Direct Recycling”. BMW anslår, at der med tiden kan genanvendes battericellemateriale i et tocifret antal tons om året.
Mercedes-Benz åbnede sidste år et batterigenbrugsanlæg, hvor producenten påstår at kunne genbruge op til 96 % af råmaterialer fra gamle batterier.
Også Volkswagen har fokus på renovering og genbrug af batterier samt genbrug af råmaterialer. Hos Volkswagen er målet at kunne genbruge op til 90 % af materialerne i gamle batterier.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Tab af kapacitet og batterigaranti skaber stadig usikkerhed for dem, der overvejer at købe en elbil. Hvis du ønsker at undgå pludselige og uforudsete værditab, bekymringer og batterislitage m.m. kan privatleasing være en god løsning.
Med privatleasing betaler du en fast månedlig pris og slipper for bekymringer om værditab. Desuden kan du typisk opsige leasingaftalen allerede efter én måned. Læs mere om fordelene ved privatleasing af elbil.
Se også: Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Vi anbefaler:
Guide til de bedste elbiler fra Hyundai
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvad er solid state-batterier? Se fordele og ulemper