Elektrisk vej til elbiler på vej på Øresundsbroen

Øresundsbroen kan blive udstyret med elektriske vejbaner, som lynlader din elbil, mens du kører mellem Danmark og Sverige. Teknologien er blevet moden, mener selskabet Elonroad.

Elektrisk vej til elbiler på vej på Øresundsbroen

Hvorfor opsætte lynladere på farten langs vejnettet, hvor bilisterne skal holde ind og afbryde køreturen, når man i stedet for kan lynlade elbilen, mens man kører? Det spørgsmål har Øresundsbroen, den svenske startupvirksomheden Elonroad og Lunds Universitet stillet hinanden.

De har underskrevet en hensigtserklæring om at udstyre Øresundsbroens vejbaner med teknologi, der lynlader elbiler med op til 350 kW under kørslen. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det faktisk ikke.

Se også: Sammenlign pris og kvalitet på elbiler

Hvordan fungerer elektriske veje?

Når det kommer til opladning af elbiler under kørslen, findes der flere måder at gøre dette på:

  • Luftledninger som ved jernbaner, der tager strømmen ned med en aftager på taget
  •  En skinne i asfalten, hvorfra strømmen overføres til elbilen. Det kan fungere ved, at
    • elbilen kan placere sig i skinnen som en legetøjsbil
    • skinnerne i asfalten overfører strøm via en aftager under bilen
  • Trådløs opladning gennem elektriske spoler i asfalten, og som aktiveres, når elbilen med en aftager passerer dem

Virksomheden Elonroad anvender løsningen med skinner i asfalten, hvor en aftager på undervognen af elbiler modtager strømmen. Elonroad har testet løsningen i Lund i Sverige og skal også levere skinner til en vej i Belgien.

Selve skinneelementet i vejbanen er 9,2 meter langt, vejer 250 kilo og kan forsyne op til 350 kW per kontaktsegment. Opladning fungerer med hastigheder på op til 160 km/t, og der skal være to kilometer mellem hver transformator.

Masser af strøm på farten

Hvor meget strøm man kan få på strækningen, som tager cirka 12 minutter, afhænger af flere faktorer såsom skinnernes ladeeffekt og onboard charger-enheden i den enkelte elbil.

Hvis alle led understøtter 350 kW, vil man kunne lade en elbil som Xpeng G9 fra noget, der minder om 10 til 55 procent på 12 minutter. Men langt langsommere ladehastigheder vil formentlig være at være at foretrække, efterhånden som flere teknologien implementeres flere steder – dels fordi de bliver mindre vigtigt med lynhurtig opladning og dels for at skåne batteriet.

Elonroads løsning kan monteres i elbiler direkte på fabrikken, hvis en bilproducent ønsker at bruge løsningen. Alternativt kan den eftermonteres på alle elbiler, hævder selskabet.

Virksomheden har udviklet løsningen, så skinnesegmenterne kun afgiver strøm i det korte øjeblik en kompatibel elbil kører over skinnen.

Elonroad forventer, at prisen på basiskomponenterne til eftermontering af aftageren i elbil ligger på omkring 20.000 svenske kroner. Dertil skal der installeres en ny onboard charger (OBC), som er den del, der konverterer strømmen til bilens batteri. Prisen varierer alt efter hvor hurtig opladning den skal dimensioneres til. Hver kW vil koste 1.500 svenske kroner – en pris, der kan blive reduceret til 1.000 svenske kroner, når produktionen øges. Det svarer til 660 kroner. En 50 kW onboard charger vil altså løbe op i mellem 33.000 og 50.000 kroner.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers opladning og rækkevidde

Øresundsbroen er et oplagt sted

I flere år har Elonroads løsning været testet flere steder, og nu skulle teknologien altså være moden nok til, at den skal implementeres i større skala. At valget er faldet på lige netop Øresundsbroen, er der ifølge Mats Alaküla, som er professor ved Lunds Universitet, flere årsager til.

”Elektriske veje er faktisk velegnede til at forsyne elbiler med energi overalt, hvor der er meget trafik, hvilket er tilfældet på Øresundsbroen,” siger han og tilføjer, at Øresundsbroen også har en symbolsk værdi:

”Analyser af trafikstrømme har også vist, at en stor del af trafikken på broen er regional – den bevæger sig mellem områderne tæt på bropillerne på hver side,” siger han.

For Øresundsbroens vedkommende handler det om at leve op til visionen om at blive verdens mest bæredygtige bro. Energien kan komme fra solpaneler, der er sat op på den kunstige ø Peberholm.

Ifølge Mats Alaküla vil det være nok med i alt 8,5 kilometer elektrisk vej med en investeringsomkostning på omkring 13,2 millioner kroner per kilometer. Det giver en samlet anlægssum 112 millioner kroner.

Ved at oplade elbiler og ellastbiler kan virksomheder undgå dyre ladestop for opladning ved ladestandere, og batteristørrelsen kan samtidig reduceres.

Der er som bekendt endnu kun tale om en hensigtserklæring mellem Elonroad, Øresundsbroen og Lunds Universitet, men målet er at indlede et samarbejde med virksomheder, der anvender broen flittigt, som regelmæssigt bruger broen.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Slår elektriske veje igennem?

Idéen om elektriske veje til at oplade elbiler på farten har eksisteret længe, men den har endnu til gode at blive implementeret i stor skala. Det, der holder teknologien tilbage, er hovedsageligt omkostninger og infrastruktur.

Det er dyrt at anlægge særlig infrastruktur på vejen, og der er mange hensyn at tage – for eksempel skiftende vejrforhold, vedligehold, trafiksikkerhed og ikke mindst personsikkerhed. På grund af den meget begrænsede udbredelse, der vil være i de mange kommende år, vil man også fortsat være afhængig af at kunne oplade elbil via traditionelle offentlige ladere eller en hjemmelader.

Der er formentlig også behov for standardisering af teknologien, så der er universel adgang til opladning på farten uanset elbilmodel og strækning.

Hvis teknologien slår igennem, vil det uomtvisteligt give markante fordele som konstant opladning af elbilen og dermed mindre tid på opladning på farten, ligesom der er behov for meget mindre batterier i elbilen – og dermed også en lavere pris på bilen. Hvis der implementeres tilpas mange elektriske veje, vil man i teorien kunne opnå ubegrænset rækkevidde, og særligt den tunge transport kan drage store fordele af at fragte gods på denne måde.

Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark