Ford Mustang Mach-E får hurtigere opladning
Ford vil i løbet af 2023 opgradere batteriet i den europæiske Mach-E til et nyt batteri. LFP-batteriet har flere fordele, blandt andet mulighed for hurtigere opladning og en længere holdbarhed.
Se også: Test og anmeldelse af Ford Mustang Mach-E
Kan betyde at Ford Mach-E bliver billigere
Ford vil i år udstyre udvalgte varianter af Mach-E med de såkaldte litium-jernfosfatbatterier (LFP-batterier) i Europa.
Ford har opgraderet deres fokus på de helt elektriske køretøjer, hvor de nye LFP-batterier virker som det næste store skridt, der giver Ford mulighed for at producere flere elbiler med lavere omkostninger. Det kan i sidste ende betyde, at Mach-E bliver både en billigere og bedre elbil.
LFP-batterier er meget holdbare og tåler hyppigere og hurtigere opladning, samtidig med at der anvendes færre materialer med høj efterspørgsel og høje omkostninger. Ford oplyser ikke hvor meget hurtigere opladning man kan forvente i de nye Mach-E.
Det forventes samtidig, at LFP-batterier vil blive anvendt til kommende prisbillige elbiler fra Ford.
Se også: Guide til de bedste elbiler
Vil være førende på batterier
“Vi har sat os som mål at lede elbilsrevolutionen. Det betyder, at vi vil investere i teknologi og udvikling, der vil give os et forspring i denne globale transformation af vores industri,” siger Bill Ford, executive chair, Ford Motor Company.
Se også: Guide til elbilforsikring
Lettere at få fingrene i en Ford Mustang Mach-E
LFP-batteriteknologien bidrager også til at reducere afhængigheden af kritiske mineraler som nikkel og kobolt, og er dermed også mere bæredygtige. På samme tid betyder det nye batteri også, at Ford vil kunne producere flere biler. Flere biler betyder selvfølgelig, at ventetiden nedbringes.
LFP-batterierne vil i produktionen af nye biler erstatte de nuværende NCM-batterier i udvalgte Mustang Mach-E varianter. Ford oplyser dog ikke hvilke varianter der får det nye LFP-batteri, men at det kommer i løbet af 2023.
Se også: Nyheder om elbiler