Gamle bilproducenter taber teknologikampen til Tesla, NIO og Xpeng

Nio, Xpeng og Rivian opnåede store gevinster i den anden årlige rangordning af, hvor godt bilproducenterne omdanner sig til teknologivirksomheder.

Gamle bilproducenter taber teknologikampen til Tesla, NIO og Xpeng

Tiderne, hvor det for bilproducenter kun handlede om mekanik og at producere en bil, er for længst forbi. I dag er software og teknologi blevet en lige så vigtig del af det at være en bilproducent.

Der er dog stor forskel på, hvor langt fremme de forskellige bilproducenter er i denne erkendelse. Netop dette belyser undersøgelsen Gartner Digital Automaker Index.

Se også: Se bedømmelser og priser på elbiler

Tesla, NIO og Xpeng fører an

Tesla og kinesiske elbilproducenter som NIO og Xpeng har fortsat et stort forspring i forhold til etablerede bilproducenter som Mazda, Toyota, Nissan, Stellantis, Honda og Hyundai/Kia, når det gælder selskabernes omstilling til en teknologivirksomhed.

Gartner Digital Automaker Index evaluerer 22 bilproducenters evne til at omdanne sig til en teknologivirksomhed. Ifølge Pedro Pacheco, der er analytiker hos Gartner, bør software i dag være den højeste prioritet for en bilproducent i dag.

Gartner har også vurderet bilproducenterne på otte underområder: Lederskab og kultur, talent, elektronisk arkitektur, opkobling, autonomi, elektrificering, techerfaring og online tilstedeværelse.

Se også: Test og anmeldelser af elbilers infotainmentsystem

Tesla hviler på laurbærrene

I 2024 er Tesla helt i toppen af indekset ligesom i 2023, men Teslas rangering er i år 4 procent lavere end sidste år.

Det skyldes, at Tesla er begyndt at have visse mangler i forhold til konkurrenterne, når det gælder opkobling. Tesla har – modsat mange andre nye biler i 2024 – endnu ikke en 5G-forbindelse, og selskabet har heller ikke implementeret understøttelse af satellitforbindelse, til trods for at Elon Musk driver selskabet Starlink, der leverer netop satellitbaseret internet.

Tesla mistede også point på grund af den hyppige omrokering af ledergruppen – noget der skaber usikkerhed for fremtiden. Til gengæld får Tesla ros for allerede at være i stand til at tjene penge gennem sine over-the-air-softwareopdateringer.

Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test

NIO og Xpeng haler ind på Tesla

Mens Tesla går tilbage, haler kinesiske NIO og Xpeng og amerikanske Rivian ind på Tesla.

NIO er gået 2 procent frem, mens Xpeng og Rivian er gået 13 procent frem.

Andre kinesiske bilproducenter som Geely og BYD har dog også gjort store fremskridt i løbet af det sidste år. Samlet set konkluderer Gartner, at de kinesiske producenter klarer sig rigtigt godt på dette område.

Se også: Disse elbiler kommer til Danmark i 2024, 2025 og 2026

Toyota og Mazda skraber bunden

I modsætning hertil endte Toyota, Mazda og JLR (Jaguar og Land Rover) helt i bunden af indekset.

Toyota ligger 7 procent lavere end i 2023. En af grundene er, at bilproducentens chef for bilsoftware ikke længere rapporterer til den administrerende direktør – noget som ifølge Gartner sender et forkert signal om Toyotas engagement i software.

Kræver kulturforandring hos bilproducenterne

Ifølge Pedro Pacheco er de største svagheder ved de fleste ældre bilproducenter, at deres ledelse, kultur og talent tydeligvis ikke er gearet til at arbejde som en teknologivirksomhed.

Han påpeger blandt andet mange traditionelle producenters tilbøjelighed til ikke at have en softwarechef, der rapporterer direkte til den administrerende direktør – noget der fører til en anden tilgang til software.

Forvandlingen til softwaredrevet bilproducent kræver derfor, at ledelsen prioriterer teknologi, skaber en kultur, der lægger vægt på software, og sikrer, at virksomheden tiltrækker og fastholder de bedste talenter inden for teknologi, lyder det.

Ifølge Gartner skal forandringen hos de etablerede bilproducenter starte i toppen.

Se også: Her er de billigste elbiler i Danmark

Forbrugerne efterspørger god software og teknologi

Undersøgelsen sætter tal på en interessant udvikling, der sker i bilbranchen i disse år. Med Teslas indtog på bilmarkedet har Elon Musik sat en tyk streg under, at det sagtens kan lade sig gøre at skabe en succesfuld softwarefokuseret bilproducent, og at de gamle dyder i bilbranchen er på vej ud.

Alligevel hænger mange af de etablerede producenter stadig i bremsen, og nye spillere overhaler dem med raketfart indenom – måske endnu ikke på salgstal, men i hvert fald på teknologisk innovation.

Forbrugerne forventer i stigende grad finpudset software og teknologiske løsninger, der fungerer lige så gnidningsfrit som dem, de kender fra deres mobiltelefoner – og i den overgang kommer mange etablerede producenter til at tabe store markedsandele, hvis de ikke opper sig.