Hvorfor lader min elbil langsomt?
Oplever du, at din elbil lader langsommere end lovet? Som ny elbilist kan de mange tekniske begrænsninger være en jungle.
Vi guider dig her til de 8 hyppigste årsager og giver dig løsningerne til hurtigere opladning.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
8 løsninger til langsom opladning af elbil
Når man oplader en elbil, er der mange ting, der kan påvirke ladehastigheden i forhold til, hvis man tanker en benzin- eller diselbil.
Særligt som ny elbilist er der en verden af nye udfordringer, der møder en, første gang man sætter elbilen til opladning. Sandsynligheden for, at du vil opleve en lavere ladehastighed, end bilen er opgjort til, er ganske høj – men hvorfor lader elbilen langsomt, og hvad kan man gøre ved det?
Vi guider dig her til 8 udbredte årsager og løsningsforslag til, hvorfor din elbil oplader langsomt.
1. Langsom ladestander
Uanset om du bruger en offentlig ladestander eller en ladeboks i hjemmet, gælder det, at ladestanderen skal kunne forsyne nok strøm til elbilen – ellers vil den være flaskehalsen og begrænse ladehastigheden.
Understøtter din elbil for eksempel 200 kW DC-opladning, vil du altså opleve langsommere ladehastighed end forventet, hvis du holder ved en 150 kW lynlader.
Det samme gælder, hvis du har en hjemmelader, som kun kan lade på én fase (3,7 kW) eller to faser (7,4 kW), selv om elbilens indbyggede lader (on-board charger) understøtter AC-opladning med op til 3 faser (11 kW).
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
2. Elbilen understøtter for lav ladeeffekt
Din elbil kan også være en flaskehals. Hvis din elbil understøtter en lav DC-ladeeffekt (for eksempel maks. 100 kW), får du intet ud at oplade elbilen på en lynlader med en højere ladeeffekt end 100 kW (fx 300 kW eller 150 kW). Elbilen kan aldrig lade med højere ladeeffekt, end elbilens batterisystem understøtter.
Det samme gælder ved AC-opladning. Elbilens onboard-charger bestemmer ladehastigheden for AC-opladning. Understøtter bilen kun én fase (3,7 kW) eller to faser (7,4 kW), kan du ikke lade med højere AC-ladeeffekt end dette – også selv om du bruger en 11 kW eller 22 kW AC-ladeboks.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
3. Underdimensioneret ladekabel
Hvis du bruger AC-opladning, skal du også være opmærksom på, om det løse AC-ladekabel er korrekt dimensioneret til den ladeeffekt, som du forsøger at opnå. Ladekabler kan være begrænset til forskellige ladeeffekter (fx én fase svarende til 3,7 kW eller to faser svarende til 7,4 kW). På ladekablet bør dets tekniske specifikationer være påtrykt.
De fleste elbiler understøtter 11 kW AC-opladning, så køb et Type 2-ladekabel, der kan håndtere som minimum tre faser og 16 A (ampere). Undgå Type 1-ladekabler
Se også: Se priser på de billigste elbiler
4. Batteriet er for koldt eller varmt
Temperaturen spiller en afgørende rolle ved DC-opladning på en lynlader. Elbilens højvoltsbatteri har et relativt lille vindue for den optimale arbejdstemperatur – cirka 20-30 grader. Det er denne temperatur, som batteriet skal have for at kunne flytte ioner gennem elektrolytten fra katoden til anoden så hurtigt som muligt.
Mange elbiler kan forvarme batteriet – enten manuelt eller automatisk – i et stykke tid, inden man ankommer til en lynlader. Det sikrer, at opladningen går så hurtigt som muligt. Hvis batteriet ikke er forvarmet tilstrækkeligt, vil man opleve, at opladningen foregår ved en lav effekt, og at opladningen tager meget længere tid end opgivet af bilproducenten.
Problemet er særligt udtalt i vinterhalvåret, hvor kulden er hård ved batterierne, men problemet gælder også om sommeren, hvor batterierne kan blive for varme.
Undersøg derfor, hvordan du aktiverer forvarmning af batteriet i din elbil. Det vil med al sandsynlighed gøre en stor forskel.
Bemærk, at forvarmning af batteriet kun er relevant ved DC-opladning, da ladeeffekten ved AC-opladning er så lav, at forvarmning ikke er nødvendig eller mulig.
Se også: Test: Se 41 elbilers rækkevidde og ladehastighed om vinteren over 1.000 km
5. For højt batteriniveau
En anden udbredt årsag til langsom opladning af elbilen er, at der er for meget strøm for batteriet. Batteriniveauet eller State of Charge (SoC) er altså for højt. Jo mere strøm der er på elbilens batteri, desto langsommere foregår opladningen.
Alle elbiler har en såkaldt ladekurve ved DC-lynladning. Jo minde strøm der er på batteriet, desto højere ladeeffekt og hurtigere opladning vil du opleve. Jo mere strøm der kommer på batteriet, desto lavere vil ladeeffekten være. Derfor vil du aldrig kunne oplade lige så hurtigt, når batteriet har 50 eller 80 procent strøm, som hvis det har 10 eller 20 procent strøm.

I grafen ovenfor kan du se den gennemsnitlige ladekurve for 30 populære elbiler. Her ses det, at ladeeffekten topper ved 20-30 procent strøm, og at den stille og roligt falder, jo mere strøm der er på batteriet. Opladning fra 80-100 % kan derfor tage næsten lige så lang tid som opladning fra 0 til 80 procent. DC-opladning fra 80-100 procent frarådes derfor. Det er både spild af tid og slider mere på batteriet.
Se også: Se ladekurven for de mest populære elbiler i Danmark
6. Defekt på bilens ladesystem
Oplader din elbil langsomt, og er det ikke nogen af ovenstående punkter, der løser problemet? Så kan det være, at der er en defekt på bilens AC- eller DC-ladesystem. Du bør derfor kontakte dit lokale værksted for at få elbilen undersøgt nærmere.

Især elbiler fra Stellantis, herunder Peugeot, Citroën, Opel og Fiat, har været plaget af problemer med fejlramte onboard-chargere, som pludselig står af og kan forhindre opladningen i at virke.
Også elbiler fra Kia og Hyundai har tilbagevendende problemer med såkaldte ICCU’er, der pludselig står af og forhindrer AC-opladning i at virke.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
7. Strømstyrkegrænse valgt på bilens skærm
I nogle elbiler – blandt andet fra Polestar – kan man på bilens infotainmentskærm manuelt indstille en strømstyrkegrænse for AC-opladning.

Sørg for, at der ikke er angivet en strømstyrkegrænse, som begrænser AC-ladeeffekten. Vælg derfor 16 eller 32 ampere, hvis du ønsker at oplade med 11 kW, og vælg 32 ampere, hvis du ønsker at oplade med 22 kW.
Se også: Disse elbiler understøtter hurtig 22 kW AC-opladning
8. Softwareproblemer
I nogle tilfælde kan softwareproblemer også forårsage langsom opladning. Det er set med blandt andet en række Volkswagen-ejere, som har oplevet kun at kunne bruge AC-opladning på to faser (7,4 kw) efter en opdatering af bilens infotainmentsystem. Er det tilfældet for dig, bør du også i dette tilfælde kontakte dit lokale værksted.
Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde og ladehastighed
Mere om opladning
Vi du vide mere om opladning af elbil i hjemmet? På Mobilsiden.dk kan du læse en udførlig guide til valg af ladeboks, ladeudbyder, type af ladeabonnement og få et indblik i, hvor meget det koster at oplade elbilen ud fra forskellig kørselsbehov.
