Hvorfor lader min elbil langsomt?
Man skal ikke forholde sig til meget, når man tanker bilen med benzin eller diesel, men når det gælder opladning af elbilen, er der mange ting, som kan påvirke ladehastigheden.
Særligt hos nye elbilister er det ikke unormalt at opleve langsommere opladning, end bilproducenten har annonceret. Men hvorfor lader elbilen langsomt, og hvad kan man gøre ved det?
Vi guider dig her til årsager og løsningsforslag til langsom opladning af elbilen.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Årsager til at elbilen oplader langsomt
Herunder kan du se nogle af de hyppigste årsager til, at din elbil lader langsomt:
Langsom ladestander
Uanset om du bruger en offentlig ladestander eller en ladeboks i hjemmet, gælder det, at ladestanderen skal kunne forsyne nok strøm til elbilen – ellers vil den være flaskehalsen og begrænse ladehastigheden.
Understøtter din elbil 200 kW lynladning, foregår opladningen altså langsommere, hvis ladestanderen kun kan levere 150 kW. Det samme gælder, hvis du har en hjemmelader, som kun kan lade på én fase (3,7 kW) eller to faser (7,4 kW), selv om elbilens onboard-charger (AC-opladning) understøtter opladning på op til 3 faser (11 kW).
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Elbilen understøtter for lav ladeeffekt
Ligeså gælder det, at elbilen også kan være en flaskehals. Hvis din elbil understøtter en lav DC-ladeeffekt (for eksempel maks. 100 kW), får du intet ud at oplade elbilen på en lynlader med en højere ladeeffekt end 100 kW (fx 300 kW eller 150 kW). Elbilen kan aldrig lade med højere ladeeffekt, end elbilens batterisystem understøtter.
Det samme gælder ved AC-opladning. Elbilens onboard-charger bestemmer ladehastigheden for AC-opladning. Understøtter bilen kun én fase (3,7 kW) eller to faser (7,4 kW), kan du ikke lade med højere AC-ladeeffekt end dette – også selv om du bruger en 11 kW eller 22 kW AC-ladeboks.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Underdimensioneret ladekabel
Hvis du bruger AC-opladning, skal du også være opmærksom på, om det løse AC-ladekabel er korrekt dimensioneret til den ladehastighed, du forsøger at opnå. Ladekabler kan være begrænset til forskellige ladeeffekter (fx én fase (3,7 kW) eller to faser (7,4 kW). På ladekablet bør dets tekniske specifikationer være påtrykt.
Se også: Se priser på de billigste elbiler
Batteriet er for koldt eller varmt
Temperaturen spiller en afgørende rolle ved DC-opladning på en lynlader. Elbilens højvoltsbatteri har et relativt lille vindue for den optimale arbejdstemperatur – cirka 20-30 grader. Det er denne temperatur, batteriet skal have for at kunne flytte ioner gennem elektrolytten fra katoden til anoden så hurtigt som muligt.
Mange elbiler kan forvarme batteriet – enten manuelt eller automatisk – i et stykke tid, inden man ankommer til en lynlader. Det sikrer, at opladningen gå hurtigt. Hvis batteriet ikke er forvarmet tilstrækkeligt, vil man opleve, at opladningen foregår ved en lav effekt, og at opladningen tager meget længere tid end opgivet af bilproducenten.
Problemet er særligt udtalt i vinterhalvåret, hvor kulden er hård ved batterierne, men problemet gælder også om sommeren, hvor batterierne kan blive for varme.
Undersøg derfor, hvordan du aktiverer forvarmning af batteriet i din elbil. Det vil med al sandsynlighed gøre en stor forskel.
Bemærk, at forvarmning af batteriet kun er relevant ved DC-opladning, da ladeeffekten ved AC-opladning er så lav, at forvarmning ikke er nødvendigt.
Se også: Test: Se 41 elbilers rækkevidde og ladehastighed om vinteren over 1.000 km
For højt batteriniveau (state of charge/Soc)
En anden udbredt årsag til langsom opladning af elbilen er, at batteriet har et højt strømniveau – også kaldet State of Charge eller SoC. Jo mere strøm der er på battteriet, desto langsommere foregår opladningen.
Alle elbiler har en såkaldt ladekurve ved DC-lynladning. Jo minde strøm der er på batteriet, desto højere ladeeffekt og hurtigere opladning vil du opleve. Jo mere strøm der kommer på batteriet, desto lavere vil ladeeffekten være. Derfor vil du aldrig kunne oplade lige så hurtigt, når batteriet har 50 eller 80 procent strøm, som hvis det har 10 eller 20 procent strøm.

I grafen ovenfor kan du se den gennemsnitlige ladekurve for 30 populære elbiler. Her ses det, at ladeeffekten topper ved 20-30 procent strøm, og at den stille og roligt falder, jo mere strøm der er på batteriet. Opladning fra 80-100 % kan derfor tage næsten lige så lang tid som opladning fra 0 til 80 procent. DC-opladning fra 80-100 procent frarådes derfor.
Se også: Se ladekurven for de mest populære elbiler i Danmark
Defekt på bilens ladesystem
Oplader din elbil langsomt, og er det ikke nogen af ovenstående punkter, der løser problemet? Så kan det være, at der er en defekt på bilens AC- eller DC-ladesystem. Du bør derfor kontakte dit lokale værksted for at få elbilen undersøgt nærmere.

Der har været tidligere sager om elbiler med dårlige onboard-chargere, som kan gå i stykker.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Strømstyrkegrænse valgt på bilens skærm
I nogle elbiler – blandt andet fra Polestar – kan man på bilens infotainmentskærm manuelt indstille en strømstyrkegrænse for AC-opladning.

Sørg for, at der ikke er angivet en strømstyrkegrænse, som begrænser AC-ladeeffekten.
Se også: Disse elbiler understøtter hurtig 22 kW AC-opladning
Softwareproblemer
I nogle tilfælde kan softwareproblemer også forårsage langsom opladning. Det er set med blandt andet en række Volkswagen-ejere, som har oplevet kun at kunne bruge AC-opladning på to faser (7,4 kw) efter en opdatering af bilens infotainmentsystem. Er det tilfældet for dig, bør du også i dette tilfælde kontakte dit lokale værksted.
Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde og ladehastighed
Perspektivering
Vi du vide mere om opladning af elbil i hjemmet? På Mobilsiden.dk kan du læse en udførlig guide til valg af ladeboks, ladeudbyder, type af ladeabonnement og få et indblik i, hvor meget det koster at oplade elbilen ud fra forskellig kørselsbehov.