Højere EU-toldsats skræmmer elbilproducenter

Toldsats på elbiler fra Kina forventes at blive markant højere, og det får de ellers frembrusende kinesiske bilmærker til at holde igen.

Højere EU-toldsats skræmmer elbilproducenter

Det er dårligt nyt for kinesiske bilproducenter og andre bilmærker, der får deres biler produceret i Kina, men godt nyt for europæiske bilproducenter. Toldsatsen på import af elbiler produceret i Kina vil med stor sandsynlighed blive hævet markant, hvilket får de kinesiske producenter til at slå bremsen i.

Se også: Priser, leasingtilbud og prøvetur i nyeste elbiler

Kinesisk bilmærke udsætter åbning i Danmark

Flere af dem har i forvejen store problemer i Europa, og nu kan de se frem til højere toldsats. Det er de kinesiske elbilproducenter og importører, der kan blive ramt af en markant stigning i importtolden på deres biler.

Europa-Kommissionen er godt i gang med at undersøge, om der skal indføres en højere toldsats på elbiler produceret i Kina, for at beskytte EU-producenter. Angiveligt skulle de kinesiske elbilproducenter nyde nyder godt af statsstøtte, der gør det muligt for sætte kunstigt billigere priser på deres elbiler.

Det er stor sandsynlighed for, at en højere toldsats bliver en realitet, for EU-Kommissionen mener, at have beviser på, at det kinesiske styre støtter landets bilindustri ulovligt.

Det første kinesiske bilmærke har allerede reageret på situationen. Det er bilmærket Seres, der havde som plan, at introducere deres elbiler i Danmark i år. Men netop udsigterne til højere toldsats på import, har fået dem til at udsætte deres europæiske ekspansion.

Seres havde planer om at introducere elbilen Seres 5, der er en konkurrent til Tesla Model Y. Elbiler fra Seres er udviklet i samarbejde med Huawei. Huawei og Seres har også bilmærket AITO sammen.

Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark

Der betales i øjeblikket en toldsats på 10 procent på elbiler, der importeres fra Kina til Europa, som senere i år kan blive forhøjet til 20 eller 25 procent. Det kan blive dyrt for producenterne eller dem, der importerer bilerne. Og sendes den regning videre til bilkøberne, bliver de kinesiske elbiler langt mindre attraktive på det europæiske bilmarked.

Det vil ikke kun ramme kinesiske bilproducenter, men også bilproducenter, der får produceret biler i Kina, og selvfølgelig importører.

Europa-Kommissionen kan allerede til sommer være klar med de højere toldsatser.

Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet

Kan få enorm regning

For de kinesiske bilproducenter, bilmærker der får produceret i Kina eller importører af bilerne, som allerede har fået godt gang i salget i Europa, kan det blive en dyr omgang. Bliver den højere toldsats til noget – hvilket den sandsynligvis gør – kan det blive med tilbagevirkende kraft.

Der skal dermed betales den forhøjede toldsats på de elbiler, som de bilproducenterne allerede har importeret fra Kina til Europa. For nogle producenter er det ikke mange, mens andre har fået godt gang i salget.

Blandt andet er Tesla Model 3, Polestar 2, Volvo XC40 Recharge nogle af de bedst sælgende elbiler, som produceres i Kina. Også Xpeng G9 har gjort det godt i Europa.

En højere toldsats vil ramme andre kinesiske mærker, heriblandt NIOXPengVoyah, Zeekr, BYD og flere.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den