Lille parkeringsskade førte til skrotning af næsten ny Hyundai Ioniq 5
En nordmand lavede for nyligt en parkeringsbule på sin Hyundai Ioniq 5, som ikke så alvorlig ud. Alligevel ville det have kostet 710.000 norske kroner (464.000 danske kroner) at reparere bilen. Den næsten nye Hyundai Ioniq 5 blev derfor sendt til skrotning, skriver Dagbladet.
De skader, som den uheldige ejer fik lavet på sin elektriske Hyundai Ioniq 5 efter et sammenstød i en garage, så ved første øjekast ikke så omfattende ud. Men da forsikringsselskabet Gjensidiges taksator var færdig med at vurdere skaderne og tjekke prisen på at reparere elbilen, var beløbet på svimlende 715.000 norske kroner. Det viste sig, at bilen, som var en 2022-model, havde fået skader, som ikke umiddelbart var synlige.
Den værste skade var, at det store højspændingsbatteri var blevet beskadiget. Alene batteriet ville have kostet 440.000 norske kroner (287.000 danske kroner) at udskifte. Da en fabriksny Hyundai Ioniq 5 af samme type koster 610.000 kroner i Norge, var den eneste mulighed at sende den næsten nye elbil til skrotning.
Se også: Stor test af Hyundai IONIQ 5
Høje priser på reservedele
Forsikringsselskabet Gjensidige påpeger, at høje priser på reservedele og arbejdskraft gør sådanne situationer almindelige.
Det lyder voldsomt, men da prisen på både reservedele og arbejdskraft er steget markant på det seneste, er det ikke ualmindeligt med så høje regninger. Alene det at udskifte en ødelagt lygte kan løbe op i 50.000-60.000 norske kroner at udskifte, lyder det.
Se også: Alle elbiler i Danmark fra Hyundai
Nye ”brugte” batterier kan være en løsning
De høje priser på reservedele kan blive en udfordring for brugerne og forsikringsselskaberne, for hvis selv forholdsvis små skader kan resultere i, at elbilen er totalskadet, vil det i sidste ende tvinge forsikringsselskaberne til at hæve sætte på at forsikre elbiler gevaldigt op.
I Norge vil forsikringsselskaberne derfor arbejde på at gøre reparationerne billigere. Her går et forslag på, at man udskifter defekte batterier med nye ”brugte” batterier. Det vil sige sige højvoltsbatterier, som har siddet i andre elbiler, men som stadig er forholdsvis nye og derfor med fordel kan anvendes. Ved at fokusere på at genbruge eller reparere reservedele vil man sandsynligvis kunne halvere omkostningerne.
Flere bilproducenter anvender også i stigende grad højtvoltsbatterier, hvorpå der kan udskiftes moduler i tilfælde af slitage over en årrække. I denne sag er der dog tale om, at hele batteripakkens ramme er blevet beskadiget, og denne slags sager er skader at gardere sig mod.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Billige elbiler kan have en høj pris
Både producenter, forhandlere og forbrugerne har lige nu fokus på, at elbiler skal være så billige som muligt, men hvis selv en relativt lille skade betyder, at hele bilen må skrottes, er det tydeligvis ikke en bæredygtig vej at gå.
Det er i hvert fald ikke noget, som hverken forbrugerne eller deres forsikringsselskaber kan leve med på længere sigt.
Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2023, 2024 og 2025
Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
De billigste elbiler i Danmark