Polestar flytter produktionen fra Kina for at undgå EU-told

Polestar styrer uden om EU's toldhammer, der rammer kinesisk producerede elbiler, og rykker produktionen af de fleste eksemplarer af SUV'en Polestar 3 til USA.

Polestar flytter produktionen fra Kina for at undgå EU-told

Den svenske elbilproducent Polestar er begyndt at producere SUV’en Polestar 3 i USA for at undgå de forhøjede straftoldsatser, som både USA og EU har indført på biler fremstillet i Kina.

Fremover vil produktionen finde sted på Volvos bilfabrik i South Carolina i USA. Derfra vil de blive solgt videre til kunder i både USA og Europa.

“Hvis man ser på hovedparten af den volumen, som vi vil producere af Polestar 3, vil størstedelen af den komme fra fabrikken i South Carolina,” siger Thomas Ingenlath, der er Polestars administrerende direktør, til Reuters.

Allerede i næste måned vil elbiler, der er fremstillet på fabrikken, blive leveret til amerikanske kunder.

Se også: Elbiler fra Polestar på markedet

Pålagt 20 procent ekstra told i EU

Polestar har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og har sin oprindelse i Volvo Cars (Volvo Personvagnar AB). I 2010 opkøbte kinesiske Geely hovedparten af Volvo Cars og ejer i dag 78,7 procent af det svenske bilmærke.

I begyndelsen af juli bekræftede EU, at man fra juni ville hæve den eksisterende toldsats på kinesisk producerede elbiler, fordi man mener, at produktionen er ulovligt subsidieret af den kinesiske stat – noget, som Kina benægter.

Geely rammes af en ekstra straftold på 19,9 procent. USA har indført endnu højere straftold – i nogle tilfælde op til 100 procent. Som følge heraf er flere producenter begyndt at flytte dele af deres produktion fra Kina til andre lande.

Det er ikke første gang, at vi hører Volvo flytte produktionen af biler for at undgå straftold. Der har tidligere været forlydender om, at Volvo vil flytte produktionen af både EX30 og EX90.

Volvo har i forvejen planer om at begynde at fremstille EX30 i Belgien fra næste år.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Producenter flytter produktion for at undgå straftold

Volvo og Polestar er ikke ene om at flytte produktionen ud af Kina for at undgå straftold. Mercedes og Stellantis bygger tre batterifabrikker i Europa, mens BYD opfører en fabrik i Ungarn. Leapmotor samler sin nye, billige elbil T03 i Polen i samarbejde med Stellantis for at undgå EU’s straftold, og vi har næppe set det sidste tilfælde.

Inden for smartphones og forbrugerelektronik ser vi også en tendens til, at producenter som Apple, Samsung og Google i stigende grad flytter produktionen ud af Kina og til andre lande som Indien og Vietnam.

Det sker af flere årsager: De igangværende geopolitiske spændinger mellem Vesten og Kina gør det risikabelt kun at have produktion i Kina, og ligesom inden for elbiler betyder øgede toldsatser på for forbrugerelektronik fremstillet i Kina også, at det bliver mere attraktivt at rykke produktionen til andre asiatiske lande.

Opdatering:
Polestar oplyser, at beslutningen om at flytte produktionen til South Carolina blevet taget lang tid før, at det blev udmeldt, at EU ville indføre straftold på elbiler produceret i Kina.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler klarer sig Bedst i Test?
De absolut billigste elbiler i Danmark
Ladeløsning til elbil med Zaptec-ladeboks