Kunder hos Tesla opsiger leasingaftaler og forudbestillinger
Efter Elon Musk købte Twitter har kunderne i hans populære elbilvirksomhed droppet både forudbestillinger og leasingaftaler på biler. Årsagen til det hele, fortæller kunder til CNET, er Elon Musk selv.
Se også: Førsteplads til Tesla: Model Y slog alle andre biler
Kaos efter Twitter-opkøb smitter af på Tesla
Tilbage i april købte Elon Musk det sociale medie Twitter for 300 milliarder kroner og startede med at fyre halvdelen af virksomhedens ansatte. Herefter fik resten valget mellem at blive og arbejde “hardcore på Twitter 2.0” eller sige op med tre måneders fratrædelsesgodtgørelse. Angiveligt valgte langt de fleste af takke nej til Musks tilbud.
Der er været utallige overskrifter efter Elon Musks opkøb, hvilket nu ser ud til at smitte af på Tesla, der ejes af samme mand. En artikel på CNET fortæller om forudbestillinger på nye biler der droppes samt leasingaftaler der opsiges på stribe.
Se også: Derfor kan leasing af elbil være billigere end køb
“Det hører vi meget af”
“Hans personlighed er absolut ødelæggende for Tesla-brandet”, sagde Heather til CNET, en bioteknologisk leder, der nærmer sig slutningen af sin leasingkontrakt for en Model S. “Jeg ser frem til at have en Elon-fri tilværelse.”
Og sådan er der åbenbart flere nye og gamle kunder, der reagerer på Musks seneste handlinger og ledelsesstil. Kunderne, der kontakter Tesla for at opsige aftaler og angiver Elon Musk som årsagen til det, får kommentaren “Det hører vi meget af.”
Teslas aktier er styrtdykket med mere end 33 procent, og Musk har efter sigende trukket ingeniører fra projekter hos bilproducenten for at hjælpe med at holde lyset tændt hos Twitter.
Flere store mediehuse advarer mod at annoncerer på Twitter, og store annoncører, som tegner sig for næsten 90 procent af Twitters omsætning, er sprunget fra. De, der har udtalt sig offentligt, siger, at hans ætsende adfærd, ud over dårligt planlagte ændringer af webstedet, der førte til en udbredelse af falske konti, er for meget.
Kan gøre skade på Teslas unikke brand
Tesla har som ingen anden elbilproducent skabt et stærkt brand, som de færreste ikke kender til. Men fortsætter udviklingen som nu, kan det skade virksomheden.
En meningsmåling foretaget af YouGov viser derudover, at holdningerne til Tesla blandt bilkøbere har ændret sig radikalt i løbet af de seneste to måneder. Virksomheden havde en netto positiv score på 5,9 procent i begyndelsen af året og toppede på 6,7 procent i maj. Men i november faldt den til en negativ score på 1,4 procent, rapporterede Wall Street Journal.
Hitter stadig i Danmark
I Danmark ser der endnu ikke ud til at være de store bekymringer for Tesla. Tesla har i 2022 solgt mere end 6.000 elbiler herhjemme og er derfor på en solid andenplads efter Volkswagen. I november 2022 var Teslas Model Y den mest populære elbil.
Se også: Nyheder om elbiler