Teslas kan miste førstepladsen på elbilmarkedet

Tesla kan miste sin topplacering som elbilmarkedets ubestridte konge. Tesla må afgive markedsandele til etablerede bilproducenter og særligt kinesiske konkurrenter.

Teslas kan miste førstepladsen på elbilmarkedet

Tesla har længe været i front, når det gælder elbiler. Selv om der har været tidligere udgaver af elbiler (den danske Ellert eksempelvis), var det Tesla, der gjorde elbilen brugbar og populær. Det betød også, at Tesla i lang tid var førende og havde en stor teknologisk fordel i forhold til konkurrenterne.

Men den tid kan være forbi for Tesla, og det samme gælder virksomhedens tid som den ubestridte konge af elbilerne.

Teslas popularitet er dels baseret på elbiler, men sikkert også på ejeren selv. For Elon Musk er en person, der ikke er bange for at være kontroversiel og impulsiv. Ingen er i hvert fald i tvivl om, hvad Tesla er. Firmaet har også domineret elbilmarkedet i mange år. Herhjemme i Danmark står der “Tesla” på en fjerdedel af alle elbiler på vejene gennem tiden, og i USA sad Tesla i 2022 på hele 62 procent af elbilmarkedet i USA.

Siden er konkurrencen fra især de kinesiske elbiler eksploderet. Og det har betydet, at Teslas markedsandel i USA faldt til 55 procent i 2023. Det er et stort fald, og der er ikke udsigt til, at Teslas markedsandele vil stige voldsomt i nærmeste fremtid. Det fik for nyligt Tesla til at fyre 10 procent af sine medarbejdere – 14.000 mennesker.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Generelt fald i markedet

Teslas udfordringer stopper ikke der. For selv om elbiler er vanvittigt populære, er der en generel afmatning i markedet. Alle first movers har efterhånden haft lejlighed til at købe en elbil.

Resten af markedet er mere afventende. Det kan skyldes, at udviklingen går rivende hurtigt. Næsten dagligt er der nye fremskridt inden for batteriteknologi og rækkevidde, og elbilerne bliver løbende billigere og billigere. Så jo længere man venter, desto bedre og billigere bliver elbilerne. Det er godt for køberne og rigtig skidt for producenter som Tesla.

Se også: Alle elbiler fra Tesla i Danmark

Benhård konkurrence fra Kina

Tesla kom først på markedet og har nærmest haft elbilmarkedet for sig selv i mange år. De traditionelle bilmærker valgte i langt tid at satse på, at forbrugerne stadig ville have benzindrevne biler. Derfor har de været utroligt lang tid om at komme ind på elbilmarkedet. Men nu satser både de traditionelle procenter og de kinesiske elbilmærker på teknologien som aldrig før.

De kinesiske elbilproducenter stormer frem og har stor succes med at levere gode elbiler til billige priser. Det kan forbrugerne lide, og det koster hos Tesla. De kinesiske producenter bliver dog hjulpet godt på vej af statsstøtte af den kinesiske stat. EU er netop ved at undersøge, om der kan være tale om ulovlig statsstøtte. I givet fald vil EU hæve toldsatsen på import af kinesiske elbiler. Men indtil da køber forbrugerne løs af de billige elbiler.

Hvor Tesla har været vant til at have det amerikanske marked for sig selv, er situationen en helt anden for kinesiske elbilproducenter. I 2019 var der omkring 500 elbilproducenter i Kina. Ja, du læste rigtigt: 500. Det er voldsomt mange, og i 2023 var det tal faldet til bare 100 elbilproducenter. Det er stadig mange, og det siger noget om, hvilken benhård konkurrence de kinesiske producenter er vant til.

Det er en virkelighed, som Tesla ikke er vant til at navigere i, og det vil være en udfordring at tilpasse sig til.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Godt for forbrugerne

Selv om det nye elbilmarked er hårdt for Tesla, er det rigtig godt for forbrugerne. For den hårde konkurrence betyder, at vi kan se frem til billigere og bedre elbiler. Det vil typisk være prisen, batteriet og rækkevidden, der bliver bedre set med forbrugerøjne. Så Teslas hårde år kan blive rigtig gode for forbrugere, der skal købe elbiler i fremtiden.

Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2024 og 2025

 

Vi anbefaler:
Ladeløsning med Zaptec ladeboks
Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje