Teslas ‘selvkørende’ software undersøges efter dødsulykke
Den amerikanske myndighed for trafiksikkerhed, The National Highway Traffic Safety Administration, oplyser, at den har indledt en undersøgelse af sikkerheden ved Teslas førerassistentsystem kaldet Full Self-Driving (Supervised) – tidligere kaldet FSD (beta). I Danmark kaldes funktionen Fuldt selvkørende egenskaber.
Se også: Se alle elbiler fra Tesla i Danmark
Fire ulykker, heraf én dødsulykke
Ifølge NHTSA er der tale om fire ulykker, hvor en Tesla-elbil med FSD (Beta) eller FSD (Supervised) aktiveret har kørt i et område med nedsat sigtbarhed på grund af blændende sol, tåge eller støv i luften.
I den ene af de fire ulykker blev en fodgænger ramt og dræbt. I en anden ulykke var der en tilskadekommen.
Den nye undersøgelse af Teslas førerassistentsystemer skal nu evaluere kontrolsystemernes evne til at opdage og reagere på nedsat sigtbarhed på vejbanen. Undersøgelsen kigger også på, om lignende ulykker i nedsat sigtbarhed, hvor FSD har været aktiveret, har fundet sted.
NHTSA kigger også på, om der har været udsendt opdateringer, som har ændret FSD-systemets evner i forhold med nedsat sigtbarhed på vejene.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
Ikke første undersøgelse af FSD
Det er ikke første gang, at NHTSA undersøger Teslas selvkørende funktioner. I februar 2023 beordrede myndigheden Tesla til at ændre FSD-softwaren på mere end 360.000 Tesla-elbiler med funktionen.
Ifølge NHTSA kunne FSD ”føre til en urimelig risiko for motorkøretøjers sikkerhed baseret på utilstrækkelig overholdelse af trafiksikkerhedslove.”
2 millioner Tesla-elbiler blev i december igen tilbagekaldt i USA, hvor Tesla var nødsaget til at foretage ændringer i softwaren, der grænser brugen af den mere begrænsede Autopilot-funktionalitet. Det skete efter en omfattende undersøgelse af cirka 1.000 ulykker, hvor Autopilot var aktiveret.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Førerløse biler eller ej?
FSD er helt centralt for Teslas planer for fremtidig vækst. Funktionen, som sælges som ekstraudstyr i en skrabet udgave i EU til 58.300 kroner, kræver, at føreren bliver siddende bag rattet og er klar til at overtage styringen af bilen for at undgå ulykker.
Men Tesla og Elon Musk insisterer på, at funktionen allerede er sikrere end menskkelige førere bag rattet. For nylig annoncerede Tesla sin nye selvkørende robotaxi, Cybercab, som hverken har rat, speeder eller bremsepedaler. Den kører udelukkende med Teslas FSD-systemer.
Ifølge Elon Musk vil løsninger som Robocab gøre det muligt for Tesla at blive den mest værdifulde virksomhed i verden, men investorerne var ikke imponerede over præsentationen. Dagen efter præsentationen faldt selskabets aktier med næsten 9 procent.
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Se priser på Danmarks billigste elbiler