USA vil forbyde opkoblede kinesiske biler

Internetopkoblede og selvkørende biler fra Kina udgør en sikkerhedsrisiko for USA, som derfor vil forbyde salget af den slags biler i landet, erfarer avis.

USA vil forbyde opkoblede kinesiske biler

USA vil sætte en stopper for kinesiske virksomheders dataindsamling i landet, og da internetopkoblede biler indsamler enorme mængder af data, vil USA helt forbyde salget af disse biler i landet. Forbuddet vil også ramme selvkørende biler fra Kina, erfarer Reuters.

Ifølge to kilder vil det amerikanske handelsministerium mandag foreslå et import- og salgsforbud mod kinesisk software og hardware i opkoblede og selvkørende biler på amerikanske veje på grund af nationale sikkerhedsproblemer.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Frygter kinesisk manipulation af “smarte” biler

Biden-administrationen er alvorligt bekymret dels for kinesiske virksomheders dataindsamling om amerikanske bilister og infrastruktur og dels risikoen for, at de internetopkoblede biler kan udsættes for manipulation fra Kina.

Handelsminister Gina Raimondo sagde i maj, at risikoen for kinesisk software eller hardware i opkoblede amerikanske biler var betydelig.

“Du kan teoretisk set forestille dig det mest katastrofale resultat, hvis du havde et par millioner biler på vejene, og softwaren blev deaktiveret,” sagde hun.

Tiltaget er en betydelig optrapning af USA’s igangværende restriktioner på kinesiske biler, software og komponenter. I maj hævede USA tolden på kinesiske elbiler fra 25 til 100 procent.

Handelsministeriet planlægger at give offentligheden 30 dage til at komme med kommentarer, før reglerne færdiggøres, oplyser kilderne.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Træder først i kraft om flere år

Ministeriet planlægger også at foreslå, at forbuddet mod software skal træde i kraft for biler med modelår 2027, og at forbuddet mod hardware skal træde i kraft i januar 2029 eller biler med modelår 2030.

Forbuddet vil omfatte biler med visse Bluetooth-, satellit- og trådløse funktioner samt førerløse biler såsom dem, som Google-virksomheden Waymo anvender fra kinesiske Zeekr.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Kinesiske elbilproducenter under pres

De mange kinesiske producenter er under et massivt pres. Dels er der en voldsomt hård konkurrence i det hjemlige marked, hvilket får mange af dem til at søge mod Europa og USA, hvor der er langt bedre muligheder for at opnå markedsdele og tjene gode penge på elbilerne.

Men dette bliver gjort sværere af både USA og EU. Både EU og USA har hævet toldsatserne på import af kinesisk producerede elbiler, mens USA altså nu går skridtet videre.

De geopolitiske spændinger mellem Kina på den ene side og USA og EU på den anden side sætter altså de kinesiske producenter under pres. Ikke alene kæmper de med befolkningens accept – men mindst lige så vigtigt er det, at de vinder politikernes gunst.

Foreløbig forsøger flere kinesiske producenter at sikre sin tilstedeværelse i EU og USA ved at flytte hele eller dele af produktionen til disse områder.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark