Volkswagen: Vi kan ikke følge med kinesiske elbilproducenter

At konkurrere mod kinesiske elbiler i Kina er ikke nogen nem opgave. Volkswagen kan slet ikke følge med de store kinesiske elbilproducenter.

Volkswagen: Vi kan ikke følge med kinesiske elbilproducenter

Der er fart på de kinesiske elbilproducenter, som presser de store bilmærker i landet – også Volkswagen, der ikke kan følge med længere.

Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler

De kinesiske elbilproducenter for for dygtige

Volkswagen “kan ikke følge med i toppen af feltet i øjeblikket” i Kinas elbilsektor, sagde Volkswagen administrerende direktør, Oliver Blume, til den tyske avis Frankfurter Allgemeine Zeitung i et interview.

VW har længe været Kinas bedst sælgende bilmærke, men blev sidste år af den kinesiske rival BYD, som sælger både elbiler og plug-in-hybrider, men ikke længere producerer traditionelle biler. BYD, der er støttet af Warren Buffetts Berkshire Hathaway, slog også Tesla for første gang i det globale salg af elbiler i fjerde kvartal sidste år.

Da salget af traditionelle biler er faldende i Kina, har bilproducenter med større fokus på elbiler vundet markedsandele på bekostning af de gamle bilproducenter. VW sælger sammen med sine lokale partnere stadig traditionelle biler i Kina, ud over et relativt lille antal elbiler sammenlignet med BYD.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Den intense konkurrence inden for elbiler i Kina har en afsmittende effekt både i og uden for landet. I sidste måned rapporterede Bloomberg, at Tesla planlagde at reducere produktionen på fabrikken i Shanghai, hvor bilproducenten står over for en stadig hårdere konkurrence fra kinesiske rivaler, der tilbyder mere overkommelige elbiler med alle mulige funktioner.

Over hele verden er de gamle bilproducenter blevet overraskede over de priser, som de kinesiske elbilproducenter – som hurtigt udvider eksporten – kan tilbyde deres biler til. I EU er Europa-Kommissionen ved at undersøge, om de kinesiske elbilproducenter har en urimelig fordel takket være statsstøtte, og den kan anbefale højere toldsatser.

“Hvis der ikke etableres handelsbarrierer,” sagde Musk tidligere i år om de kinesiske bilproducenter, “vil de stort set smadre de fleste andre bilfirmaer i verden. De er ekstremt gode.”

Se også: Bedste elbiler på vejene i Danmark

Veletablerede bilproducenter i choktilstand

“Ingen kan matche BYD på prisen. Punktum,” sagde Michael Dunne, administrerende direktør for det Asien-fokuserede bilkonsulentfirma Dunne Insights, til Financial Times i januar. “Bestyrelseslokalerne i USA, Europa, Korea og Japan er i choktilstand.”

I Japan annoncerede Nissan og Honda i sidste måned et engang utænkeligt partnerskab om at udvikle elbiler sammen, da de stod over for den truende trussel fra de kinesiske elbilgiganter.

“Fremgangen for nye spillere bliver hurtigere og stærkere,” sagde Hondas præsident, Toshihiro Mibe, til Financial Times. “Virksomheder, der ikke kan reagere på forandringerne, vil blive udslettet.”

På samme måde sagde Ford i februar, at de er åbne over for at samarbejde med rivaler om at sænke produktionsomkostningerne for elbiler, og GM signalerede en lignende villighed. Begge nævnte den stigende trussel fra Kina.

Volkswagen sagde, at de måske ville samarbejde om elbiler til massemarkedet med den franske rival Renault, også med kinesiske opkomlinge i tankerne.

Med hensyn til at konkurrere på elbiler i Kina, sagde VW-chef Blume, at hans bilproducent “ikke bør have urealitiske forventninger.”

Se også: De billigste elbiler på vejene i Danmark

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet
Se ifs tilbud på elbilforsikring