Xiaomi har stor succes: 200.000 elbiler leveret på under et år
Elektronikgiganten og elbilproducenten Xiaomi nået en stor milepæl: Eksemplar nummer 200.000 af sedanen SU7 er blevet leveret bare 348 dage, og efterspørgslen er fortsat stor.
De første 100.000 eksemplarer tog Xiaomi 229 dage, mens de næste 100.000 kun tog 119 dage.
Den store efterspørgsel i Kina har ført til lange ventetider på 43-46 uger, og en af de i alt fire varianter, SU7 Pro, er udsolgt resten af 2025.
Produktionen er begrænset af Xiaomis fabrik i Beijing, som har en årlig kapacitet på 150.000 elbiler. En ny fabrik skal inden længe stå for produktionen af den nye SUV, YU7.
Se også: Rygter, specifikationer og billeder af Xiaomi SU7
Perspektivering
Xiaomis vækst er en historie for sig. Firmaet er bedst kendt for at producere smartphones, tablets og smartwatches og alverdens gadgets til hjemmet – lige fra elløbehjul til køkkenmaskiner.
I 2021 trådte Xiaomi ind på markedet for elbiler med datterselskabet Xiaomi Auto, og siden er det gået stærkt. Allerede i 2025 forventer Xiaomi at runde 350.000 solgte elbiler, og dermed begynder den – for mange ukendte bilproducent – pludselig at blive en større spiller, der kan bide skeer med Wuling, Tesla, Li Auto, Geely og Aito, som alle har solgt mellem 390.000 og 670.000 elbiler i Kina i 2024.
BYD er dog i en liga helt for sig med 3,5 mio. solgte elbiler i Kina.
Xiaomi har også øjnene rettet mod Europa. For nylig blev flagskibet SU7 Ultra vist frem ved Mobile World Congress i Barcelona, hvor Xiaomis præsident William L kunne afsløre planer om at ekspandere til Europa senest i 2027.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Alternativer til Xiaomi SU7 og YU7
Hvis vi får sedanen Xiaomi SU7 og SUV’en YU7 at se i Danmark, vil det blive to meget interessante elbiler, som kan tilbyde ekstremt meget kvalitet til prisen.
Hvor Xiaomi SU7 vil konkurrere mod sedaner som Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6, BYD Seal, Xpeng P7 og Hongqi EH7, vil konkurrenterne til YU7 hedde SUV’er som Hyundai Ioniq 5, Renault Scenic E-Tech Electric, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Ford Explorer, Cupra Tavascan og Toyota bZ4X.
På papiret vil mange af alternativerne få svært ved at hamle op med Xiaomis elbiler, men vi kan også ud fra salgstal i 2024 konstatere, at selv BYD har begrænset succes i Danmark og var kun den 14. største elbilproducent i 2024.
Det kan altså blive en stor opgave at overbevise danskerne om at vælge velkendte mærker som Volkswagen, Tesla, Audi, Mercedes-Benz, Skoda, BMW, Volvo, Renault, Ford, Kia og Hyundai fra. Potentielt er der dog absolut.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Sammenlign alle sedaner
Se alle SUV’er i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027